אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גל הנפקות על רגליים יציבות

גל הנפקות על רגליים יציבות

מאז יולי גייסו חברות ישראליות 1.7 מיליארד דולר בבורסות העולם, שמאמינות במוצרים שלהן

01.10.2014, 08:10 | יפעת אורון

מאז סוף שנות התשעים לא נראה גל הנפקות של חברות ישראליות בבורסות המרכזיות בעולם, כפי שמתרחש בחודשים האחרונים. מיולי שמונה חברות ישראליות גייסו יחדיו 1.7 מיליארד דולר בבורסות בניו יורק ובלונדון.

ההנפקה הגדולה ביותר היתה של מובילאיי שבתחילת אוגוסט גייסה בבורסת ניו יורק 890 מיליון דולר. בחודש שלפני כן גייסה מטומי 66 מיליון דולר בלונדון, ובסוף אותו חודש גייסה מקרוקיור בנאסד"ק 53 מיליון דולר. בערב ראש השנה הונפקו שתי חברות: כיל שמכרה בבורסת ניו יורק מניות ב־420 מיליון דולר, וסייבר־ארק שגייסה בנאסד"ק 85 מיליון דולר. יומיים לאחר מכן גייסה קרוסריידר 75 מיליון דולר בלונדון. על הקווים ממתינות לפחות עשר חברות נוספות, ארבע מהן כבר הגישו מסמכי הנפקה - שלוש בוול סטריט ואחת בקנדה.

מיולי שמונה חברות ישראליות גייסו יחדיו 1.7 מיליארד דולר בבורסות בניו יורק ובלונדון מיולי שמונה חברות ישראליות גייסו יחדיו 1.7 מיליארד דולר בבורסות בניו יורק ובלונדון מיולי שמונה חברות ישראליות גייסו יחדיו 1.7 מיליארד דולר בבורסות בניו יורק ובלונדון

מספרים מרשימים

לגל העצום הזה יש כמה סיבות. ראשית, בורסות רבות שוהות כיום קרוב למחירי שיא היסטוריים שאליהם טיפסו מאז תום השלב הפיננסי של משבר 2008. מאז מרץ 2009 זינק מדד נאסד"ק משפל של פחות מ־1,300 נקודות ליותר מ־4,500 נקודות כיום. אולם למגמה זו מצטרפת סיבה עמוקה יותר: ההצלחה וההבשלה של מיזמי טכנולוגיה ישראליים רבים. חלקם ממשיכים לצמוח כחברות פרטיות וחלקם נמכרים לחברות אחרות, כמו למשל ווייז, שביולי 2013 נמכרה לגוגל בכמיליארד דולר. במקרים אחרים החברות מגייסות הון בשוקי המניות הבינלאומיים, בעיקר בנאסד"ק.

מכיוון שמדובר בחברות ציבוריות, המספרים גלויים - והם מרשימים. מדיווחיהן של וויקס שהונפקה בסוף 2013 ושל מובילאיי עולה שהכנסותיהן ברבעון השני של 2014 קפצו ב־82% וב־91%, בהתאמה, בהשוואה לרבעון המקביל ב־2013. הכנסות מטומי במחצית הראשונה של 2014 היו 129 מיליון דולר, והיא הציגה צמיחה ברווח של 330%. הכספים החדשים שהוזרמו לחברות אלה, יחד עם היכולת הניהולית שהביאה אותן להישגיהן עד כה, מספקים סיבה להניח שבעתיד הכנסותיהן יהיו גדולות עוד יותר.

לא מנפיקים הבטחות

כמויות עצומות של כסף מחליפות עתה ידיים במהירות בין משקיעים המחפשים הזדמנויות השקעה לחברות המבקשות לצמוח. אולם ההבדלים בין גל ההנפקות הנוכחי לזה שהוביל לפני 15 שנה לבועת שנת 2000 — עצומים. המוצרים והשירותים של החברות המנפיקות פוגשים עולם הזקוק להם. זהו עולם שצורך טכנולוגיה בהיקפים משמעותיים, ולמוצרים הישראליים ממתין שוק ממשי.

כמו כן, בשנים שחלפו מאז הבועה, עסקי הטכנולוגיה הישראליים עברו תהליך עמוק של התבגרות: דגש חזק הרבה יותר מושם כיום על ניהול, הכנסות ורווחים - מבלי לוותר על גודלו ועוצמתו של החלום. וכמובן, גם המשקיעים עברו שינוי - הם דורשים מחברות המטרה שלהם סטנדרטים הרבה יותר גבוהים וכבר לא מפזרים כספים בלי ביקורת. התוצאה היא גיוסים פרטיים גדולים יותר, הרבה יותר חברות שנמכרות בשווי של מאות מיליוני דולרים, וגם גל ההנפקות הנוכחי.

אין מה להשוות: בתקופה שהובילה לבועה של שנת 2000, חברות רבות הונפקו בעיקר על בסיס הבטחה ועל בסיס הכנסות נמוכות והפסדים. הפעם החברות ניצבות על רגליים יציבות הרבה יותר.

הכותבת היא מנכ"לית לאומיטק, זרוע ההייטק של בנק לאומי

תגיות