אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בנק לאומי וקרן נוי יישארו מחוץ להשקעה בכביש 6 צילום: צפריר אביוב

בלעדי לכלכליסט

בנק לאומי וקרן נוי יישארו מחוץ להשקעה בכביש 6

שפיר הנדסה, שזכתה במכרז להארכת הכביש, הגישה בקשה בנסיבות מיוחדת לאישור הצטרפות שותפים להקמת הכביש וקיבלה סירוב מאגף החשכ"ל באוצר. ללא השותפים, שהיו אמורים לממן חלק מההון העצמי, תתקשה שפיר לבצע סגירה פיננסית של הפרויקט

01.10.2014, 08:04 | גולן חזני

אגף החשב הכללי וועדת המכרזים יקבעו כי שפיר הנדסה לא תוכל לצרף שותפים לבניית הקטע הצפוני של כביש חוצה ישראל, כך נודע ל"כלכליסט". בכך תימנע הצטרפותם של קרן נוי ובנק לאומי כשותפים. עוד נודע כי שפיר, שזכתה במרכז להארכת כביש 6 ביולי 2013, מבקשת שינויים קטנים בתנאי המכרז אולם בכיר באוצר אמר כי אין שום סיכוי לקבלת שינוי כלשהו.

תנאי המכרז קובעים כי רק כעבור שנתיים מרגע הפעלת הכביש תוכל הזוכה לצרף שותפים ולשנות בעלות. תנאי המכרז מאפשרים להגיש בקשה לצירוף עוד קודם, בתנאי שמדובר בנסיבות מיוחדות. הבקשה של שפיר, בשליטת משפחת שפירא, מתבססת על נסיבות מיוחדות וטוענת שצירוף השותפים יהיה לטובת הפרויקט. הבקשה הוגשה אף ששפיר קיבלה איתותים מהועדה הבינמשרדית באוצר, שדנה בבקשה, שהסיכוי לקבלת האישור קלוש.

שפיר אמורה להעמיד הון עצמי של 400 מיליון שקל לצורך הפרויקט, שעלותו נאמדת ב־2.5 מיליארד שקל. בנק לאומי, בניהולה של רקפת רוסק־עמינח, וקרן נוי, בניהולם של רן שלח וגיל־עד בושביץ, היו אמורים להשקיע 80 מיליון שקל כל אחד ולסייע לשפיר להעמיד את ההון העצמי הנדרש. זאת בתמורה ל־20% מהפרויקט לכל אחד מהם.

גוף נוסף שאמור היה להיכנס כשותף בפרויקט הוא חברת התשתיות האיטלקית פיצרוטי, שהיתה השותפה של שפיר בכריית המנהרות בקו הרכבת הירושלים. אגף החשב הכללי יפסול גם בקשה זו. שפיר היתה אמורה להחזיק ב־30% מהפרויקט ופיצרוטי ב־30% נוספים. כעת תתקשה שפיר לבצע סגירה פיננסית של הפרויקט. בנק הפועלים צפוי להעניק את האשראי לפרויקט באמצעות קונסורציום של בנקים וגופים מוסדיים. הסגירה הפיננסית של הפרויקט אמורה להסתיים לפי תנאי המכרז בפברואר 2015 ואז יתחילו העבודות.

בנק לאומי מגדיל בשנים האחרונות את ההשקעה בתחום התשתיות, באמצעות זרוע ההשקעות שלו לאומי פרטנרס. לאומי פרטנרס השקיעה 253 מיליון שקל בדרך ארץ, זכיינית כביש 6 במקטעים הקודמים שלו; 110 מיליון שקל בתחנת כוח דליה אנרגיות, 100 מיליון שקל בשתי קרנות של קרן תשתיות (תש"י); ו־85 מיליון שקל במתקן התפלה ויה מאריס בפלמחים.

שפיר גברה בתחילת השנה בתום מכרז ממושך על שיכון ובינוי ואפריקה ישראל שהתמודדו בקבוצה משותפת. זאת לאחר שדרשה מהמדינה מענק של 555 מיליון שקל לעומת 738 מיליון שקל שדרשה הקבוצה השנייה. שיכון ובינוי ניסתה לעתור לבית המשפט נגד הזכייה ונדחתה.

כביש 6 כביש 6 כביש 6

משפיר נמסר בתגובה: המימון לפרויקט מובטח גם ללא תלות באישור בקשת השינוי להרכב הבעלות על הזכיין.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות