אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גורל אכזר: Destiny, המשחק היקר בהיסטוריה, מתקשה להמריא

גורל אכזר: Destiny, המשחק היקר בהיסטוריה, מתקשה להמריא

חצי מיליארד דולר הושקעו ביצירת המשחק, שנועד לכבוש את העולם בעשור הקרוב. הבעיה היחידה היא שהשחקנים חשבו אחרת, כתבו ביקורות צוננות ועשויים לקבור את החזון השאפתני ביותר בתולדות עולם הגיימינג

01.10.2014, 12:07 | הראל עילם
6 מתוך 10. זה הציון שקיבל Destiny, הכותר החדש שענקית משחקי הווידאו אקטיוויז'ן-בליזארד השיקה לפני שלושה שבועות, מצד כמה האתרים הנחשבים ביותר שמסקרים את התחום - כמו פוליגון, גיימספוט ו-The Escapist. המבקרים אמנם התלהבו מהגרפיקה המצוינת ומחוויית המשחק המהודקת, אבל קטלו את העלילה הקלושה וטענו שהמשחק חד גוני ולא מספק תמריצים משכנעים לבלות בו לאורך זמן. הגולשים שכתבו חוות דעת היו חיוביים יותר, אך לא יצאו מגדרם.

קראו עוד בכלכליסט

אילו Destiny היה משחק רגיל, לא היה במקרה הזה שום דבר מיוחד. משחקים בינוניים יוצאים כל הזמן, מקבלים ביקורות בינוניות, רושמים הכנסות בינוניות ונשכחים בתוך כמה חודשים. ואולם Destiny הוא הכל חוץ ממשחק רגיל: מדובר במשחק היקר בהיסטוריה, שבפיתוחו ובשיווקו הושקעו עד היום חצי מיליארד דולר, לפי ההערכות בתעשייה. התגובה הלא נלהבת עלולה להנחית מכה קשה על החזון השאפתני ביותר שהוצג בעולם המשחקים אי פעם.

משחק פעולה מבית היוצר של Halo. דסטיני משחק פעולה מבית היוצר של Halo. דסטיני משחק פעולה מבית היוצר של Halo. דסטיני

חוזה חסר תקדים

Destiny אמור היה להיות מותג הרשת המנצח החדש של אקטיוויז'ן-בליזארד, אחת מחברות המשחקים הגדולות בעולם. בעשור האחרון נהנתה החברה מההצלחה המסחרית האדירה של World of Warcraft, שנחשב למשחק הרשת המצליח אי פעם. ואולם בשנים האחרונות Warcraft מגלה סימנים של עייפות החומר, הגרפיקה שלו נשרכת אחרי שאר התעשייה, וקהל המעריצים פוזל למשחקים אחרים. אקטיוויז'ן היתה צריכה הפגנת כוח מול המתחרות.

כאן נכנסה לתמונה באנג'י (Bungie), אחת ממפתחות המשחקים האהובות בתעשייה. מיקרוסופט, שרכשה את באנג'י ב-2001, נעזרה בה כדי להפוך את קונסולת האקס בוקס למתחרה אמיתית של סוני פלייסטיישן. סדרת משחקי Halo מבית באנג'י הפכה להצלחה אדירה ולסמל המרכזי של אקס בוקס, אבל באנג'י החליטה שהיא רוצה לפנות לאפיקים חדשים ועצמאיים. ב-2007 היא התפצלה ממיקרוסופט, ושלוש שנים לאחר מכן חתמה עם אקטיוויז'ן על חוזה חסר תקדים, בן עשר שנים, שכולו מוקדש לפיתוח Destiny.

אקטיוויז אקטיוויז'ן הוציאה את התותחים הכבדים - ופתחה את הארנק אקטיוויז

החוזה לא רק מתפרס על פני כל העשור הנוכחי, אלא גם קובע שבאנג'י תתמסר כולה לפיתוחו של הפרויקט החדש והיומרני. היא לא תשחרר עוד משחקים, אלא תעבוד אך ורק על תחזוק, שדרוג ופיתוח העולם הווירטואלי העצום שאקטיוויז'ן רוצה לבנות סביב Destiny. בתמורה תקבל באנג'י שליטה מלאה במותג, ותוכל בעתיד לנצל אותו ליצירות נלוות כמו סרטים וקומיקס - נוהג חריג בתעשיית המשחקים. מודל ההכנסות שנקבע מתבסס על מכירת חבילות הרחבה ותכנים נוספים לשחקנים לאורך השנים הקרובות, בתקווה שההתלהבות מ-Destiny תהפוך אותו ל-World of Warcraft הבא.

מקרטני זה לא מספיק

בדיקת כלכליסט Destiny: היה כיף - ואז עברו כמה שעות המשחק החדש, שהוא היקר בהיסטוריה, אמנם כולל גרפיקה מרשימה וחוויית קרב כיפית, אבל מתחיל לחזור על עצמו במהירות. תוך זמן קצר שמנו לב שהאויבים נהיים צפויים, המשימות משעממות וקשה לצרף אליהן שחקנים נוספים הראל עילםלכתבה המלאה

מאז 2010 ועד היום נחשפו עוד ועוד פרטים על המשחק, שרק העלו את רף הציפיות הגבוה גם כך. פול מקרטני האגדי גויס להלחין חלק מפס הקול. פיטר דינקלאג', המגלם את טיריון ב"משחקי הכס", נבחר לדבב את הדמות המרכזית במשחק - גוסט, משרת-רובוט המלווה את השחקן. המשחק הותאם לכל הקונסולות והציג עולם מרהיב ומורכב המשלב בין חייזרים רצחניים, אנושות על סף הכחדה ומסע ברחבי מערכת השמש. מאז 1999, כאשר באנג'י חשפה את Halo לקהל הרחב, לא היה אף משחק שעורר כל כך הרבה עניין. כ-4.6 מיליון גיימרים נרשמו לשחק בגרסת הבטא של Destiny, ששוחררה מוקדם יותר הקיץ. כולם חיכו ל-9 בספטמבר, מועד ההשקה של המשחק.

ואולם, ככל שהתקרב התאריך, התרבו סימני השאלה. החברה סירבה לחלק לעיתונאים עותקים מראש, כך שלא התפרסמו ביקורות מקדימות על המשחק הגמור, והשחקנים בגרסת הבטא התלוננו שהמשחק דל בתכנים. באקטיוויז'ן שידרו עסקים כרגיל וערכו השקה לילית עצומה בגודלה: המשחק נמכר מחצות ב-־11 אלף חנויות ברחבי העולם, כולל ישראל.

מבחינה מסחרית היה מדובר בהצלחה. החברה הודיעה בהתלהבות כי Destiny מכר יותר עותקים בהזמנה מוקדמת מכל משחק אחר בהיסטוריה. לפי ההערכות, בין 5 ל-10 מיליון עותקים נמכרו ביום הראשון, ובשבוע שבו יצא המשחק הוא כבר הכניס 330 מיליון דולר ממכירות בחנויות, לא כולל מכירות מקוונות. במובן זה, נראה ש-Destiny יחזיר את הכספים שהושקעו בו עד עתה.

איבדו את הבונוס

השאלה האמיתית נוגעת לעתידו של המשחק. לפי החוזה שחתמה באנג'י עם אקטיוויז'ן ב-2010, היא תקבל 2.5 מיליון דולר אם המשחק ישיג ציון ממוצע של 90 ומעלה לאחר השקתו. את הבונוס הזה באנג'י כנראה כבר לא תראה, ואף שמנכ"ל חטיבת אקטיוויז'ן אריק הירשברג ציין לאחר ההשקה כי "יש לנו יותר ביטחון מאי פעם ב-Destiny", הביקורות בהחלט עלולות לפגוע במכירות בטווח הקצר ובתוכניות השאפתניות סביב המשחק בטווח הארוך. זה ישפיע לא רק על חברות המשחקים עצמן, אלא גם על מיקרוסופט וסוני שרוצות למנף את המשחק כדי למכור עוד קונסולות חדשות.

אריק הירשברג, מנכ"ל אקטיוויז אריק הירשברג, מנכ"ל אקטיוויז'ן | צילום: בלומברג אריק הירשברג, מנכ"ל אקטיוויז

דוגמה מעניינת אחת לבעיות הבולטות של Destiny נרשמה בסוף השבוע, כשבאנג'י הסירה את אחד הפיצ'רים במשחק. הגיימרים, מתוסכלים מחוויית המשחק הדלה, מצאו מנהרה סודית שבה ניתן היה להשיג אוצרות יוקרתיים בקלות יחסית. במשך כשבוע חוויית המשחק של מאות אלפי משתמשים הסתכמה בעמידה במקום במשך שעות ובירי עיוור לכיוון מערה חשוכה כדי לפגוע בחייזרים שהסתתרו בה. באנג'י הודתה שזאת ממש לא החוויה שהיא התכוונה ליצור ומחקה את המערה.

משחקי רשת רבים קרטעו בחודשים הראשונים להשקתם, ול־Destiny יש עדיין זמן לתקן את הנזק באמצעות שיפור הממשק והוספת תכנים חדשים. דצמבר הקרוב יהיה חודש מכריע מהבחינה הזאת: אקטיוויז'ן תשיק בו את חבילת ההרחבה הראשונה של Destiny, שתיקרא The Dark Below ותעלה 20 דולר, סכום גבוה יחסית. התגובות לחבילה יעזרו להבין אם Destiny באמת יכול להיות המשחק הגדול של העשור הנוכחי, או שגורלו יהיה הרבה פחות נעים.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות