אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מהו הסוד הנסתר להצלחה בלימודים? צילום: Duke Photography

מהו הסוד הנסתר להצלחה בלימודים?

פרופסור יקר, כמרצה ותיק, איזו עצה יש לך לתת לסטודנט שתכף מתחיל שנה א'? פ'

07.10.2014, 08:28 | דן אריאלי

פ' היקר,

העצה שלי ללימודים פשוטה: תשקיע יותר בקשר עם המשפחה שלך - גם עם ההורים, ובעיקר עם הסבים והסבתות. הסיבה לזה היא שרוב המרצים הוותיקים מגלים שקרובי משפחה, ובעיקר סבתות, מתים בדיוק לפני מבחנים.

מייק אדמס, מרצה לביולוגיה באוניברסיטת איסטרן קונטיקט סטייט בארצות הברית, החליט לא מזמן לבדוק את זה בכלים מחקריים ובהקפדה אקדמאית: הוא אסף נתונים שהצטברו לאורך שנים, והגיע למסקנה שלפני מבחני אמצע סמסטר הסבירות שסבתות ימותו עולה פי עשרה, ולפני מבחני סיום הסבירות גבוהה פי 19 מבכל יום אחר. לפחות סבתות של סטודנטים בארצות הברית. הוא גם גילה שסבתות של סטודנטים שמתקשים בלימודים נמצאו בסיכון גבוה אף יותר. והחדשות הכי גרועות הן לסטודנטים שנכשלים: לסבתות שלהם יש סבירות של פי 50 למות לעומת סבתות של סטודנטים עם ציון עובר.

סטודנטים באוניברסיטת תל אביב, צילום: עמית שעל סטודנטים באוניברסיטת תל אביב | צילום: עמית שעל סטודנטים באוניברסיטת תל אביב, צילום: עמית שעל

הממצאים האלה נאספו מהשטח. איך אפשר להסביר אותם? לפי ההסבר הכי פשוט, הסטודנטים האלה קרוב לוודאי חולקים עם הסבתות שלהם את הקשיים והלחץ בלימודים, והנשים המסכנות הללו לא מצליחות להתמודד עם החדשות הקשות. בהתבסס על ההיגיון הזה, ומנקודת מבט קרה של גיבוש מדיניות ציבורית, הסטודנטים - בעיקר אלה שהם חסרי רגישות או שמדברים על עצמם הרבה - לא צריכים להזכיר בפני קרובי משפחה את מועדי המבחנים או את הביצועים האקדמיים הכושלים שלהם (יש לתוצאות כמובן עוד פרשנות אפשרית, אך פחות סבירה, שלפיה שהסטודנטים משקרים כדי לקבל עוד מועד במבחן. אבל באמת קשה להעלות על הדעת תרחיש כזה).

ועכשיו לשתי מילים רציניות. קשרים חברתיים חשובים מאוד לבריאות ולאושר שלנו, הרבה יותר ממה שאנחנו מעלים על הדעת. הם חשובים גם בזמנים טובים וגם בזמנים קשים. אחרי שנים של מחקר והוראה אני באמת מאמין שטיפוח הקשרים עם האנשים בחיינו הוא מטרה חכמה עבור כל אחד, ואחת הפעולות הכי חשובות ומועילות שאפשר לעשות בכל שלב בחיים.

תגיות

29 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

26.
יש עצה עוד יותר טובה - להפסיק עם שיטת המבחנים
כי היא יוצרת דבר אחד - דחיסת כל הקורס לשבועיים. הודגם שהיא חסרת ערך בתיכונים - אין סיבה להניח שהיא טובה יותר באקדמיות. תיאורטית, הסטודנט לא חייב ללמוד דבר *עד אז* וחלק לא קטן עושים בדיוק כך. מעבר לכך מבחן אינו מוכיח דבר - רק יכולת עמידה בלחץ, ש שאפשר לתרגל גם בצורות אחרות, שפחות משפיעות על הציון. כדי להראות ידע צריך להגיש עבודה *יצירתית*, שתעשה שימוש בחומר הנלמד ותגרום לסטודנט ללמוד עוד *בעצמו*. משום מה זה מקובל רק בתארים גבוהים. חבל שלא בנמוכים. מצער שאריאלי שוב לא מצליח לחשוב מחוץ לקופסה.
כג  |  11.10.14
לכל התגובות