אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לימודי תואר שני: מקפצה לקריירה - או בזבוז של כסף? צילום: שאטרסטוק

לימודי תואר שני: מקפצה לקריירה - או בזבוז של כסף?

60 אלף סטודנטים לומדים בישראל לתואר שני. האם בסיום התואר מצבם בשוק העבודה ישתפר באופן משמעותי, באילו תחומים תואר שני הוא קריטי - ומתי אפשר לוותר על הלימודים

10.10.2014, 07:28 | מעין מנלה
60 אלף סטודנטים לומדים לתואר שני במוסדות להשכלה גבוהה בישראל. אותם סטודנטים משקיעים הרבה זמן, מאמץ וכסף בתואר אשר, כך רובם לפחות מקווים, יקדם אותם בקריירה. לפי המועצה להשכלה גבוהה, 22 אלף מתוך הסטודנטים לתואר שני לומדים מנהל עסקים (MBA). נתון זה מעיד אולי יותר מכל על כך שאחד השיקולים המשמעותיים בבחירה להמשיך לתואר שני הוא הרצון להתקדם בשוק התעסוקה. עד כמה באמת תואר שני, אכן נחוץ או תורם לקריירה?

קראו עוד בכלכליסט

"יש תחומים שבהם התואר השני הוא קריטי, אי אפשר להתקדם בלעדיו. זה נכון בתחומים של מחקר ופיתוח ומדעים בהם דרוש תואר שני על מנת לקדם את הקריירה ולפעמים זה אף סף הקבלה לתפקיד ההתחלתי. מתמטיקאים ופיסיקאים, למשל, כמעט ולא מוצאים תפקידים שדרישת הסף עבורם היא תואר ראשון", אומרת חני יעקב, מנכ"לית Manpower Professional. לעומת זאת, יש מקצועות או תפקידים בשוק שעבורם תואר שני אינו דרישת סף אך הוא יכול להוות יתרון. כך למשל, במוסדות פיננסיים ומוסדות ציבוריים השכר תלוי בדרגה שמורכבת מוותק וגם מהשכלה. בעלי תואר שני במוסדות כמו בנקים, משרדי ממשלה או גופים ציבוריים נהנים משכר גבוהה יותר מאלו שאינם בעלי תואר שני. במגזר העסקי, בעיקר ארגונים גלובליים רואים בתואר שני יתרון. בהתאם, מועמד שיגיע עם ניסיון ותואר שני יקבל עדיפות בחברות כאלו על פני מועמד עם ניסיון אך ללא תואר שני.

עד כמה נחוץ תואר שני במקצוע שלכם?

לתחום הלימודים והעיסוק יש השפעה מכרעת על הצורך בתואר שני. כך, לדוגמא, תואר שני מקצועי לא בהכרח יסייע או יקדם את הקריירה של עורך דין או מנהל השקעות. לעומת זאת, עבור מנהל שיווק תואר שני במנהל עסקים יהווה יתרון ויעניק עדיפות בקבלה לעבודה. החשיבות של תואר שני משתנה גם בהתאם לסוג החברה בה עובדים. כך, בעוד שבחברות גלובליות תואר שני יהווה יתרון מובהק, בחברות סטארט אפ או ארגונים קטנים, אין כל כך משמעות לתואר מתקדם.

"לידע הספציפי שרוכשים בתארים המתקדמים יכול להיות ערך לארגונים שרוצים להעשיר את עצמם בידע מחקרי עדכני ולגדול בתחומים מסוימים", אומר יאיר איצקוביץ, מנהל הגיוס של ארגוני הפיתוח באינטל. לדבריו, גיוס של אנשים עם תארים מתקדמים הוא Win-Win עבור הארגון. "אנחנו מקבלים עובדים עם ידע ודרך חשיבה מחקרית, מאתגרת ויוזמת והעובדים מקבלים הזדמנות 'לשחק'. הם למדו משהו, השקיעו בו משאבים, את האינטלקט וגם את הכסף שלהם, ובתור עובדים הם יכולים ממש להעמיק הלכה למעשה בתחום שמעניין אותם ולראות איך כל זה קורם עור וגידים והופך ליישומי", הוא אומר.

הגישה של ארגונים גדולים וגלובליים לנושא התואר השני לעומת חברות סטארט אפ היא שונה, גם אם מדובר באותו התחום ואותם מקצועות. "אינטל מאמינה חד משמעית שהשכלה גבוהה היא מנוף לפיתוח טכנולוגי בישראל ותואר שני הוא חלק קריטי במאמץ הזה", אומר איצקוביץ. לעומת זאת, בחברת הסטארט אפ הטכנולוגית FeeX החשיבות של תואר שני לקבלה לעבודה היא מועטה.

"יש אצלנו חשיבות מאוד גדולה לניסיון ולתואר ראשון טוב, תואר שני פחות חשוב", אומר עירן בלומברג, מנהל פעילות FeeX בישראל. לדבריו, תואר שני הוא לא דרישה לקבלה לעבודה, והוא גם ממש לא שיקול בגיוס עובדים לחברה. "גם בתפקידי שיווק תואר שני אינו מהווה דרישה. אם כל שאר הנתונים של שני מועמדים שווים, אז MBA יכול להוסיף נקודות, אבל זה לא חלק מדרישות המשרה", הוא אומר.

סטודנטים, משתלם להמשיך לתואר שני? , צילום: אריאל בשור סטודנטים, משתלם להמשיך לתואר שני? | צילום: אריאל בשור סטודנטים, משתלם להמשיך לתואר שני? , צילום: אריאל בשור

ניסיון או תואר שני?

חני יעקב חני יעקב חני יעקב
כאשר משלימים תואר ראשון יש סטודנטים שמתלבטים אם להתחיל לעבוד בתפקיד זוטר אולי או להמשיך ישר לתואר שני שאולי יכול לשדרג עבורם את המשרה ההתחלתית. הם שואלים את עצמם מה יותר חשוב למעסיק ומה יקדם אותם יותר - ניסיון או תואר שני? באיזון שבין ניסיון תעסוקתי לבין השכלה אקדמית, התזמון בו לומדים לתואר הוא מאוד משמעותי. ההמלצה היא לרוב לצבור ניסיון תעסוקתי כלשהו במהלך הלימודים או אחריהם לפני שפונים לתואר שני. "שוק העבודה משתנה, פחות מתפשרים על ניסיון תעסוקתי ובסופו של דבר אם יגיעו שני מועמדים, אחד עבד במהלך הלימודים או היה לו ניסיון תעסוקתי לעומת מישהו שהגיע ישר מהאקדמיה - יעדיפו את זה שיש לו ניסיון", אומרת חני יעקב.

יש מקרים שבהם התואר השני נחשב עבור הארגון כניסיון תעסוקתי. "הניסיון שסטודנטים צוברים במהלך התואר המתקדם הוא משהו שנתחשב בו כמו ניסיון ממשי בתעשייה. הוא ישפיע על שיקולים כמו איזה רוחב תפקיד מתאים לאותו מועמד ואפילו עד הצעות עבודה. במהלך התואר השני מתמודדים עם פתרון בעיות מורכבות וצוברים ניסיון שמאוד רלוונטי גם לפיתוח בתעשייה", אומר איצקוביץ, אשר מתייחס לתפקידי פיתוח ולתארים מתקדמים בהנדסת חשמל, הנדסת אלקטרוניקה, מדעי המחשב, ביו-אינפורמטיקה ותחומים דומים.

בתחומים אחרים, כמו למשל שיווק ומכירות, מה שייקבע בסופו של דבר אם מועמד יתקבל לעבודה הוא הניסיון. התואר השני הוא תוספת חשובה שיכולה לעזור להתקדם בקריירה אך אינו יכול לבוא במקום ניסיון בשוק התעסוקה.

תואר שני במנהל עסקים נמצא בקטגוריה נפרדת מהתארים האחרים בכל הקשור לתזמון. "ההמלצה היא לעשות MBA אחרי כמה שנים של ניסיון בניהול, אחרי שכבר חווית את שוק העבודה, שיצא לך לעבוד בארגונים עסקיים. זה נופל על קרקע יותר נכונה מאשר אחרי תואר ראשון ללא השתתפות בשוק העבודה", אומרת חני יעקב.

אם תואר שני וניסיון הם המפתח לנקודת פתיחה טובה יותר כמועמדים לעבודה, מה החשיבות של תואר שני לקידום בתוך הארגון? האם חברות וארגונים יעדיפו לקדם עובדים עם תואר שני על פני כאלו שאינם בעלי תואר כזה? לדברי חני יעקב, "כאשר בוחרים לקדם עובד מתוך הארגון עושים זאת על סמך הרקורד שצבר, על סמך היכולות שלו ואז ההחלטה לגבי הקידום לא תותנה בתואר שני. עם זאת, לעובד שמגיע עם ארגז הכלים של התואר השני יהיה יותר קל להתקדם".

מה נותן התואר השני?

תואר שני מאפשר העמקה והתמחות ספציפית ואף מספק כלים שלא ניתנים בלימודי תואר ראשון או תוך כדי העבודה. " כדי להישאר רלוונטיים בשוק העבודה, צריך להעשיר את עצמנו בידע וכלים ולהיות עם יד על הדופק לגבי כל מה שמשתנה בעולם התעסוקה", אומרת חני יעקב. האם הכלים שמקבלים בלימודים לתואר שני רלוונטיים ומספקים יתרון בשוק העבודה?

יאיר איצקוביץ, צילום: רוני הרמן יאיר איצקוביץ | צילום: רוני הרמן יאיר איצקוביץ, צילום: רוני הרמן

"אני חושב שמישהו שמגיע עם תואר שני מביא איתו חדשנות, קירבה למחקר עדכני ונטוורקינג מסויים מהאקדמיה שמהווה יתרון", אומר איצקוביץ. תארים מתקדמים בתחומי המדעים, מדעי הרוח או החברה נועדו להביא להתמחות בנושא או בתחום. מתוך ההתמחות הזאת, יכולות המחקר והרחבת הידע מגיעים גם היתרונות לבוגרי התארים המתקדמים בשוק התעסוקה. 

תואר שני במנהל עסקים עומד בקטגוריה אחרת משאר התארים בכל הקשור להקניית כלים רלוונטיים לשוק התעסוקה. MBA הוא כללי יותר, ועל אף שיש בו התמחות הוא מוכוון יותר לעולם העסקי, לכלים שישרתו את מי שרוצה להתקדם לעמדות ניהול. הפקולטות והמוסדות היוקרתיים מהווים פלטפורמה ליצירת קשרים עסקיים ובעיקר כאשר מדובר ב-MBA נשאלת השאלה האם הוא באמת מקנה כלים משמעותיים להתקדמות בשוק העבודה או שהוא בעיקר מקום טוב לנטוורקינג.   

 

למרות מחקרים בארה"ב שמראים שיש שחיקה ברמת ההשתכרות של אנשים שעשו MBA, חני יעקב טוענת שכאשר עושים אותו בשלב הנכון בקריירה, תואר שני במנהל עסקים "שווה כל שקל". לדבריה, מעבר לנטוורקינג, MBA מספק כלים להתנהלות טובה יותר בעולם העבודה וחושף את הסטודנט לתחומים בהם הוא לא מתעסק ביום יום.

תגיות

32 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

31.
זה מאוד פשוט
אם ה- MBA הוא מאוניברסיטאות כמו: MIT, הרווארד, סטנפורד, או וורטון - זה שווה את זה (מלבד הרמה הגבוהה של הלימודים וההשקעה האמיתית בכל סטודנט), השמות הללו פותחים דלתות בכל חברה רצינית. אם סתם נרשמתם לאוניברסיטת חיפה או מכללת אונו, חבל על הכסף. קנו 2-3 ספרי ניהול טובים ותלמדו בעצמכם.
אחד  |  12.10.14
30.
מי שרוצה ללמוד מדעי הרוח
שיעשה את זה רק באוניברסיטה תואר ראשון יעלה לכם הרבה אבל יתרום לכם להשכלה וירחיב לכם את האופק וגם קשרים וחברים וכו אם יש לכם את האפשרות ואתם רייאלים לכו ללמוד הנדסה ושוב באקדמיות תואר שני זה עסק יקר ועדיף לגלגל את זה על המעסיק זה נפוץ בתחומים מדעיים חובה תואר שני זה לטובתכם
חיפה  |  11.10.14
29.
תואר ראשון, תבחרו כמו שצריך
אני תמיד מתפלא מאנשים שאני פוגש שלומדים תואר BA כלשהוא, כשאני שואל מה עושים עם זה? אין תשובה, נחמד לידע כללי (תפתחו ספר, לא פחות יעיל) בכללי תבחרו לעשות תואר במשהוא שמייצר ערך לדוגמא: תוכנה,מכונות,חשמל,אזרחית וכד' ותחשבו על זה ככה, אתם מוכנים לשלם כסף על אייפון? (שלושת המקצועות הנ"ל קשורים אליו), והאם אתם מוכנים לשלם על רכב? על אוכל (ותחומי ההנדסה שקשורים אליו) אז גם תקבלו תמורה ויהיו משרות. גם תחום הרפואה אנחנו נזקקים, ולכן גם שם תמצאו עבודה. על קורת גג מוכנים לשלם? אז גם עבודה תהיה בתחום האזרחית וכו' שלא תבינו אותי לא נכון, אני כן חושב שחשוב ללמוד מדעי הרוח, אבל מי צריך מאות בוגרים (עם המכללות זה כבר אלפים) כל שנה בזה? ועוד כאלה שחושבים שתהיה בזה עבודה (מה אתם יכולים לעשות ומי ישלם לכם כסף על זה). תחשבו טוב טוב על מה ללמוד וחבל על הזמן והכסף. הנ"ל סטודנט להנדסה, ואגב אם לא הייתי מסוגל ללמוד מכל סיבה שהיא, מה רע בלהיות אינסטלטור? חשמלאי? מכונאי? עבודה יש ובעל מקצוע ישר תמיד חסר בשוק. העיקר כולם רוצים להיות מנהלים. עוד שאלה של ייצור ערך והאם אתם מוכנים לשלם על זה או לא.
סטודנט , חיפה  |  11.10.14
28.
השכלה אקדמאית לא ערובה לפרנסה הולמת
ידע זה כוח. השאלה מהו ידע שיכול ליצור כוח? תואר באקדמיה יכול להיות יתרון אם לסטודנט יש "ארגז כלים" נוסף שרכש בשנות ילדותו ובגרותו. (שלא קשור בהשכלה אקדמאית). השכלה אקדמאית בלבד מעולם לא יצרה אנשים מאושרים ועשירים. ולכן, החשיבה שאם אלמד וארכוש תוארהצליח בחיים היא אגדה אורבנית שאין לה אחיזה במציאות. הבעיה היום היא שדור שנות ה-70 וה- 80 גדל באסכולה שכל מה שחלם בלילה קיבל ביום. הוריו ביקשו לחסוך ממנו התמודדות עם סודות החיים ובכך מנע ממנו לרכוש מיומנויות של התמודדות עם הבלתי צפוי, והיום כאשר הוא הולך בהתאם להבטחות הוריו כי אם ילמד יוכל לעבוד בעבודה "מכובדת", מתפוצץ לו בפרצוף, ולא יודע כיצד להתמודד. בשביל לרכוש מקצוע, האקדמיה צריכה לשנות כיוון, צריכה לתת עם הלימודים גם כלים ספציפיים לאותו מקצוע שלומדים ואז אולי יוכלו הסטודנטים למצוא עבודה לאחר סיום התואר הראשון. כדוגמה: כאשר לומדים במגמת חינוך ולא מקבלים תעודת הוראה, לא מלמדים את תורת התיווך, הסטודנט יוצא מתוסכל, ומרגיש כי רימו אותו. מדוע אי אפשר להכניס למסגרת הלימודים גם את תעודת ההוראה? כאן נכנסים שיקולים פוליטיים וכלכליים שמתנגשים עם ערכים בסיסיים, של שלם תקבל. היום האקדמיה צריכה לשנות את מסלולה, וליצור תחומי לימוד שיש בסופם גם תעודה שמאפשרת ללומד להתפרנס מעמל כפיו, אבל אם יישנו גישה לכך, מה יעשו כל מוסדות המספקות תעודות העסקה? לכן, תואר ראשון, שני ושלישי חשוב שהנוער ילמד ויחכים, ידע זה כוח, השאלה האם האקדמיה רוצה לבוא לקראת אותם צעירים שמבקשים לשפר את מצבם הכלכלי? בשביל לשנות תפיסת עולם, בשביל לגרום לכך שהשכלה באמת תביא לרווחת האוכלוסייה, חייבים לפועל לשנות את פני ההשכלה הגבוה, ולדרוש מהם בנוסף ללימודי אקדמיה טהורים גם תעודה העסקה באותו מקצוע שלמדו תוך כדי שלושת השנים, ורק כך אפשר יהיה לקיים את הבטחתנו לצעירים. האם יהיה מישהו בחלונות הגבוהים שירים את הכפפה ויטיב עם הנוער?
פוגני  |  11.10.14
לכל התגובות