אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אייפד אייר 2: אפל מנסה לתקן טעות בת 20 שנה

פרשנות

אייפד אייר 2: אפל מנסה לתקן טעות בת 20 שנה

הטאבלט שחשפה החברה אמש אמנם לא כולל שיפורים בולטים - אבל יש לו תכונה חשובה אחת: הוא קריא יותר בשמש הודות לצמצום השתקפויות המסך. מדובר במהלך מבורך שמתקן חטא קדמון - ועתיד לעשות רק טוב לשוק המובייל כולו

17.10.2014, 10:11 | ניצן סדן
שמתם לב פעם כמה קשה לקרוא מסך של לפטופ, טאבלט או סמארטפון בשמש? תהיתם פעם למה המסך הופך למראה (שעלתה כמה אלפי שקלים) בכל פעם שהתאורה מתחזקת? מדובר במסך המבריק - טעות מעגלית בת 20 שנה, שיתכן שתתוקן הודות לטאבלט אחד, האייפד אייר 2.

קראו עוד בכלכליסט

האייפד החדש שחשפה אפל אמש זכה לשדרוגים מינוריים מאוד על פני קודמו: גוף דק יותר, משקל מופחת, מעבד קצת יותר חזק ומצלמה עם יכולות חדשות. מדובר במתיחת הפנים הקבועה של כל סדרת טאבלטים מוצלחת: אם המכירות טובות, אין ליצרנית שום אינטרס להמציא את המכשיר מחדש. אבל החברה טענה שהמסך רגיש ב-56% פחות להשתקפויות - תכונה שכמעט כל חברות הטכנולוגיה פשוט שכחו.

אפל מתמקדת בתחום קריאות המסך אפל מתמקדת בתחום קריאות המסך אפל מתמקדת בתחום קריאות המסך

מוזר, בהתחשב בעובדה שבימינו כל מוצרי המובייל נמצאים בשימוש תחת תאורה ישירה חזקה - במשרדים או בחוץ, תחת אור השמש.

החטא הקדמון

המסך המבריק הוא טעות מעגלית איומה, שראשיתה של בתעשיית הטלוויזיות שפרחה בסוף שנות השמונים. חנויות האלקטרוניקה הציגו מסכי טלוויזיה בחללים שהצריכו תכנון תאורה מאוד מורכב, כדי לגרום לצבעים במסכי ההדגמה לבלוט. הבעיה: הצבעים בולטים יותר בחושך ואז אי אפשר לראות את עיצוב הטלוויזיה עצמה. מה גם שאנשים לא אוהבים להיכנס לחנויות אפלוליות.

הפתרון הגיע בדמות יחידות הדגמה ולהן שכבות ציפוי ששולבו במשקף המסך (שעשוי זכוכית או חומרים פלסטיים) והחזירו אור מהסביבה - הן מהפאנל של התצוגה עצמה והן מבחוץ. הציפוי הורכב מטיטניום דו חמצני, אבץ גפריתי או מגנזיום פלואוריד, שגורמים להחזרת אור. התוצאות לא איחרו להגיע: הלקוחות שפקדו את חנויות האלקטרוניקה ביקשו לקנות את יחידות התצוגה עצמן. יצרניות הטלוויזיות לא פספסו את ההזדמנות ושילבו את הציפוי המבריק בכל מכשיריהן - גם כדי למשוך לקוחות וגם כדי לצמצם הוצאות תאורה באולמות תצוגה.

מסכים מבריקים מציגים השתקפויות רבות, צילום: cc-by-sa Gepat מסכים מבריקים מציגים השתקפויות רבות | צילום: cc-by-sa Gepat מסכים מבריקים מציגים השתקפויות רבות, צילום: cc-by-sa Gepat

גורם שתרם רבות להפיכת המסך המבריק לסטנדרט היא דווקא תעשיית הרכב. תערוכות רכב גדולות נערכות תמיד בחללים סגורים, מה שמצריך שימוש נרחב במסכים תעשייתיים גדולים (מסכי LS). כדי להבליט את סרטי ההדגמה שלהן, הזמינו חברות הרכב כמויות גדולות של מסכים כאלה במיוחד לתערוכות. התוצאה: המסך המבריק הפך למה שהציבור רוצה - גם עבור שימוש ביתי וגם עבור שימוש ארגוני. תוך זמן קצר הותאמו פסי הייצור במזרח להרכבת מסכים מבריקים והשאר היסטוריה: תעשיית הציפויים המבריקים הוערכה כ-6.5 מיליארד דולר

בשנה שעברה וחברות מחקר צפו לה צמיחה של 6.5% השנה.

התעשיה היחידה שלא אימצה את המסך המבריק בצורה מוחלטת היתה תעשיית ה-PC. בעוד שמחשבים לשימוש פרטי זכו במסכים מבריקים, מחשבים לשימוש ארגוני צוידו במסכי מט, עליהם ציפוי שמצמצם החזרת אור. הסיבה היתה מסחרית: מסך מבריק נחשב לתכונת פרימיום בתחילה ויצרניות המחשבים רצו להציע לשוק הארגוני מחשבים במחיר זול ככל האפשר כדי לעודד רכישה המונית. זאת, עוד לפני שעלתה סוגיית הקריאות של המסך תחת תאורה ישירה. עם עליית הסמארטפונים ומסכי המגע, נשתמרה הטעות וחברות השקיעו בפאנלים בעלי תאורה חזקה שתנסה להתגבר על אור השמש - במקום להיפטר מהתצוגה המבריקה.

מסכי סמארטפונים תחת אור השמש. רואים משהו? בקושי, צילום: ניצן סדן מסכי סמארטפונים תחת אור השמש. רואים משהו? בקושי | צילום: ניצן סדן מסכי סמארטפונים תחת אור השמש. רואים משהו? בקושי, צילום: ניצן סדן

אי אפשר להתכחש ליתרונות התצוגה המבריקה: הצבעים אכן נראים חיים ורוויים יותר וגם הניגודיות טובה יותר מאשר במסכי מט. אבל כיום כבר יש פתרונות טכנולוגיים לכך בדמות מעבדי תצוגה מובנים. סוני, לדוגמה, שילבה את מנוע BRAVIA שלה בסמארטפוני סדרת אקספריה. התוצאה היא תמונה רוויה מדי בצבע, משום שהחברה עדיין השאירה את הציפוי המבריק.

היוזמה של נוקיה, התיקון של אפל

איך הצליחה אפל לצמצם את ההשתקפויות באייפד אייר 2? פשוט מאוד: ציוותה על יצרנית המסכים להשתמש בציפוי טרנספלקטיבי, כלומר מצמצם החזרי אור. החברה סמכה על הפאנל האיכותי של האייפד ועל הבהירות הגבוהה שלו שייצרו את אותו עושר צבעים, ניגודיות משובחת ושאר הפרמטרים שהפכו את מסך הרטינה של אפל לאחד הטובים בעולם. אפל היא לא הראשונה שעושה את זה: כל מכשירי נוקיה האחרונים מצוידים בטכנולוגיה שמאירה את המסך בצורה אוטומטית תחת תאורה ישירה וכללה שכבות קיטוב מיוחדות במכשירי הדגל שלה. אבל לאפל יש מיתוג כל כך חזק, שלא פעם קרה שברגע שאפל שינתה משהו במכשיריה, יישר איתה קו רוב שוק המובייל; דוגמה עדכנית היא סורק טביעות האצבע (ששולב במכשירי מוטורולה כבר לפני שלוש שנים).

האייפד אייר 2 - טאבלט סטנדרטי לחלוטין, יש לומר - עתיד להשפיע בצורה חיובית על שוק המובייל, גם אם לא בהכרח ישמח את אפל עצמה: שוק הטאבלטים עובר שינויים בשנתיים האחרונות, במסגרתם מואט קצב המכירות של טאבלטי היוקרה למיניהם בשל העדפת הפאבלטים והמכשירים המוזלים. אפל תשכיל לעשות אם הפעם, במקום סרטונים אנמיים בהם ג'וני אייב מדבר על כמה דקיק הוא האייפד אייר 2, תציג סרטונים שפשוט מראים שעל הטאבלט שלה אפשר לעבוד גם בשמש. גם את זה, אגב, נוקיה עשתה קודם.

כולי תקווה שבשנה הקרובה נוכל לראות יותר מחשבי לוח וסמארטפונים בעלי מסכים פחות מבריקים, שניתן יהיה לעבוד עליהם גם בשמש. אם שוק המובייל יישר קו עם אפל גם במקרה הזה, תשתפר חוויית השימוש בכל מכשיר, מה שגם עשוי להאריך את משך השימוש הממוצע ולהפוך אותו לאינטנסיבי יותר. במקרה זה, תצוף שוב בעיית זמן הסוללה של המכשירים, מה שצפוי לדרבן את החברות לייעל את המעבדים ולפתח סוללות חדשות - שוב, לרווחת הצרכנים ויצרני הרכיבים כאחד.

תגיות