אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כצפוי: הוגשו רק שתי הצעות לבניית נמל חיפה החדש צילום: בלומברג

כצפוי: הוגשו רק שתי הצעות לבניית נמל חיפה החדש

את ההצעות הגישו חברות שיכון ובינוי ויאן-דה-נול הבלגית וקבוצה ישראלית שכוללת את שפיר הנדסה ואשטרום. עלות בניית הנמל מוערכת בכ-5.7 מיליארד שקל

22.10.2014, 16:16 | ליאור גוטמן

חברת נמלי ישראל קיבלה היום (ד') שתי הצעות לבניית נמל חיפה החדש. הגשת ההצעות תוכננה מראש להיום ובהתאם להנחיות ועדת המכרזים, ההכרזה על הזוכה תתקיים בימים הקרובים. למכרז ניגשו שתי הקבוצות היחידות שהתמודדו - חברות שיכון ובינוי ויאן-דה-נול הבלגית וקבוצה ישראלית שכוללת את שפיר הנדסה ואשטרום.

קראו עוד בכלכליסט

הערכות ראשוניות ולא רשמיות הן שהפער בין שתי ההצעות שהוגשו עומד על כמה אחוזים בודדים, ונע סביב תמחור של 4.3 מיליארד שקל, כאשר זו של שפיר נמוכה במעט מזו של שיכון ובינוי. עם זאת, מאחר שהמכרז נותן משקל של מדדי איכות ביצוע ולוחות זמנים לבנייה לא היה ניתן להכריז היום (ד') על זוכה ודאי בטרם ועדת המכרזים תכמת כל הצעה ביחס לפרמטרים השונים.

 

בסוף ספטמבר נחתם חוזה הבנייה לנמל אשדוד החדש במכרז בו זכתה חברת צ'יינה הארבור הסינית, שאמורה להתחיל בעבודות הבנייה כבר בדצמבר הקרוב. בעת חתימת הסכם הבנייה התייחס שר התחבורה ישראל כץ למאבק הוועדים בנמלי חיפה ואשדוד על שמירת מקום עבודתם ואמר: "נדאג לנמלים הישנים כדי שיוכלו להתחרות, אבל לא נשלם אף שוחד לעובדים על הקמת הנמל. זו זכותנו ואף אחד לא יחזיק את השאלטר. גם מונופול של ועד זה מונופול".

אוניה בנמל חיפה (ארכיון), צילום: אריאל ורהפטיג אוניה בנמל חיפה (ארכיון) | צילום: אריאל ורהפטיג אוניה בנמל חיפה (ארכיון), צילום: אריאל ורהפטיג

לפי נתוני בנק ישראל, עלות בניית כל נמל חדש עשויה להגיע עד ל-5.7 מיליארד שקל, עלות שכוללת תשתיות נלוות כגון כבישי גישה. יצוין שצ'יינה הארבור הציעה לבנות גם את הנמל החדש בחיפה, אך המדינה אסרה כי אותה קבוצה תבנה את שני הנמלים. על פי ההערכות, נמל אשדוד החדש יפתח ראשון ולקראת שנת 2020 ונמל חיפה החדש כשנה אחריו.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות