אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

מכת חשמל

תקנות חדשות מסדירות את הרכיבה על אופניים חשמליים. מי יאכוף אותן, והאם ברחובות ת"א הפנימו למי שייכת המדרכה?

25.10.2014, 12:36 | עוזי בלומר

הולכי הרגל על מדרכות תל אביב מנהלים כיום "מאבק טריטוריאלי" עם רוכבי האופניים החשמליים והרגילים. לא פעם ניתן לראות על המדרכות רוכבי אופניים שנוסעים במהירות, לא רק על שביל האופניים, ומסכנים את הולכי הרגל.

באחרונה אושרו במשרד התחבורה תקנות להסדרת הרכיבה על אופניים חשמליים, והרכיבה עליהם הפכה לחוקית. על פי התקנות החדשות ניתן לרכוב על אופנים חשמליים מגיל 14 ומעלה בלבד. רוכבים בגיל 14 עד 16 נדרשים לרכוב רק על שבילי אופניים ולא על מדרכות, ורוכבים מגיל 16 ומעלה נדרשים לרכוב על הכביש, אם אין שביל אופנים.

כמו כן, מהירות האופנים מוגבלת למקסימום של 25 קמ"ש, הרוכבים יחויבו להשתמש במחזירי אור ופנסים, ולהימנע משימוש בטלפונים סלולריים בזמן הרכיבה.

אגב, אין עדיין תקנה שתחייב חבישת קסדה בזמן רכיבה על אופניים חשמליים, וממה שראינו ברחובות תל אביב השבוע, הקסדה די "אאוט" בקרב הרוכבים מכל הגילאים.

התקנות קיימות, אבל אינן נאכפות. לדברי סנ"צ אילן ידגר, ראש מדור תאונות דרכים באגף התנועה, בשנת 2013 אירעו כ-55 תאונות הקשורות לאופנים חשמליים, ואחת מהן היתה קטלנית. השנה אירעו כתשעים תאונות, אחת מהן קטלנית, מספר נמוך יחסית להיקף תאונות הדרכים בארץ. לכן, המשטרה מקדישה את עיקר מאמצי האכיפה שלה לנהגי המכוניות, ותאכוף את תקנות האופניים רק במקומות שבהם היא מבצעת אכיפה מוגברת עקב ריבוי תאונות בהן מעורבות מכוניות.

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית ת"א יפו, ומחזיקת תיק תחבורה בינוי ותשתיות בעירייה, אמרה ל"כלכליסט" שיש בעיה עם אכיפת התקנות, כי לא ברור מי אמור לאכוף אותן. לדבריה, לעיריות אין סמכות לאכוף את התקנות האלה, אך אם עיריית ת"א יפו תקבל סמכות לאכוף את התקנות היא תעשה זאת בהצלחה, כפי שהיה בנושא החניה בעיר. עוד בעיה שלהבי מצביעה עליה היא שחוסר בשבילי אופנים בתל אביב ובערים אחרות, הופך למעשה את הרוכבים הצעירים בגיל 14 עד 16 לעבריינים, במקרה שאין להם שביל זמין לרכיבה.

   

גם עו"ד יניב יעקב, מנהל תחום מדיניות ציבורית בעמותת "אור ירוק" לבטיחות בדרכים, אומר שהתקנות הן צעד נכון באופן כללי, אך חסרה להן הגדרת אכיפה, וחסר קמפיין ציבורי שיטמיע את התקנות בציבור ויסביר להורים את האחריות המשפטית שלהם במקרה שילדם יגרום נזק במהלך רכיבה על אופנים חשמליים. עוד שתי בעיות עליהן מצביע יניב יעקב הן העובדה שעדיין אין הוראה מחייבת לחבוש קסדה ברכיבה על אופנים חשמליים, והעובדה שהקורקינטים החשמליים שנעים על הכבישים והמדרכות, לא הוכללו בתקנות.

עד שסמכויות האכיפה יוגדרו, המאבק על שטח המחיה על מדרכות הערים יימשך.

אופנים חשמליים ברחובות תל אביב. של מי המדרכה?, צילום: הילה ספאק אופנים חשמליים ברחובות תל אביב. של מי המדרכה? | צילום: הילה ספאק אופנים חשמליים ברחובות תל אביב. של מי המדרכה?, צילום: הילה ספאק

תגיות

23 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

22.
גם בכביש בדרכים עירוניות יש הרבה מהם
במקומות שיש בהם שבילי אופניים או חלופות אחרות מסוכנות פחות, והם מפריעים לתנועה ויוצרים גורם סיכון. לדעתי אסור היה לאשר נסיעה אופניים חשמליות אלא בפארקים סגורים בלבד ולא בשום מקום שמוגדר דרך (או בסמוך אליה) שנוסעות בה גם מכוניות. כי את התוצאה רואים כרגע-הפקרות.
מתן  |  25.10.14
21.
הבעיה החריפה יותר היא התנהגות שלהם בכביש-אין להם אלוהים!
נוסעים באין כניסה, חוצים צמתים באור אדום, אין משמעות לתמרור עצור או תן זכות קדימה מבחינתם. נוסעים על מדרכה וללא אזהרה קופצים לכביש וחוצים בפרעות במעבר חציה. בקיצור, פורעי חוק בכל המובנים הכי קשים ומסוכנים. איפה המשטרה? אין שוטר באופק...
אני יש לי פנצ'ר  |  25.10.14
לכל התגובות