אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מכת ההעברות התקציביות: 23 מיליארד שקל שינו ייעוד צילום: עטא עוויסאת

בלעדי לכלכליסט

מכת ההעברות התקציביות: 23 מיליארד שקל שינו ייעוד

אחרי פגרת הקיץ הארוכה תתכנס מחר ועדת הכספים כדי להמשיך בספורט הקואליציוני: העברות כספים מסעיף לסעיף בחוק התקציב, המשנות את סדרי העדיפויות שנקבעו בו. השנה עדיין לא הסתיימה, אך 5.6% מהתקציב כבר החליפו ידיים

26.10.2014, 06:43 | רוני זינגר

עם פתיחת מושב החורף של הכנסת מחר, ימתינו לחברי ועדת הכספים 14 בקשות של משרד האוצר להעברות תקציביות. על הפרק: 653 מיליון שקל לתקציב הפיתוח של משרד השיכון, 168 מיליון שקל לתקציב הפיתוח של המשרד לביטחון פנים, 94 מיליון שקל לפרויקט תגלית, 50 מיליון שקל למענקי עזיבה מרצון למסתננים, 9 מיליון שקל לעידוד ביקורים בכותל המערבי ועוד.

קראו עוד בכלכליסט

כספים אלה לא הוקצו בתקציב המדינה ל־2014 שאושר כחוק, אך סביר שחברי הוועדה יאשרו את העברתם מסעיף לסעיף בתקציב, כפי שהם עושים בפניות המונחות לפניהם כמעט מדי שבוע. התוצאה: התקציב בפועל אינו דומה לזה שאישרה הממשלה.

רזרבות שמורות מראש

לקראת סוף השנה, קצב ההעברות גובר, אולם האוצר אינו מציע מידע שקוף אודותיהן. לכן בחודשיים אחרונים ריכזו אנשי עמותת ״המשמר החברתי״ את ההעברות התקציביות ב־2014 על פי המסמכים שהועברו לוועדה והפרוטוקולים שלה. לפי הנתונים, מאז ינואר ועד מושב הקיץ, אישרה ועדת הכספים העברות של כ־23 מיליארד שקל בתוך תקציב 2014, שהם כ־5.6% מתקציב המדינה לשנה זו (408 מיליארד שקל).

ההעברות נועדו לאפשר גמישות בניהול התקציב, אולם כבר הפכו למרכיב משפיע מאוד כאשר לפי הבדיקה, 1,173 סעיפי תקציב שונו בוועדה.

חלק מההעברות יוזמת הממשלה בתגובה להתרחשויות, אך לא פעם ההעברות מסוכמות מראש בין משרד האוצר למשרדים השונים כבר עם סגירת תקציב המדינה, מבלי שהן חשופות לציבור.

יו"ר הוועדה, ניסן סלומינסקי. קצב ההעברות גובר, צילום: עומר מסינגר יו"ר הוועדה, ניסן סלומינסקי. קצב ההעברות גובר | צילום: עומר מסינגר יו"ר הוועדה, ניסן סלומינסקי. קצב ההעברות גובר, צילום: עומר מסינגר

פעמיים השנה מומנו העברות על ידי קיצוץ רוחבי בכל משרדי הממשלה, אך במרבית המקרים הכסף יוצא מסעיפי רזרבה שמשרד האוצר משאיר בתקציב למטרה זו או מעודפי תקציב שנותרו למשרד בשנה שעברה מבלי שניצל אותם.

שינויים קיצוניים

המשרד לביטחון פנים קיבל השנה יותר מ־1.5 מיליארד שקלים בעשר העברות, כשכמעט מיליארד שקל מגיעים מעודפי השנה שעברה. באחת הפעמים, הועברו 250 מיליון שקל למתקן חולות לשהיית המסתננים מתקציבי התחבורה הציבורית (7 מיליון שקל), מימון גופים במשבר (13 מיליון) הלוואות לדיור לחסרי דירה (24 מיליון), סבסוד צהרונים להורים עובדים (10 מיליון) ועוד.

משרד החינוך קיבל 3.3 מיליארד שקל נוספים, כאשר במסגרת ההעברות, 94 מיליון שקל נוספו לחינוך ההתיישבותי, בעוד 30 מיליון שקלים נגרעו מהחינוך החרדי, והחינוך היסודי הפסיד כחצי מיליארד שקלים. משרד הביטחון זכה בהעברות תקציביות בסך כ־2 מיליארד שקלים לפינוי שדה דב ולהפרטת תע״ש, עוד לפני מימון מבצע צוק איתן. נהנית נוספת היא החטיבה להתיישבות בהסתדרות הציונית המעבירה כספים להתנחלויות, שכפי שנחשף ב"כלכליסט", היא הגדילה את תקציבה ב־347 מיליון שקלים - עלייה של 600%.

אחת ההעברות המושכות תשומת לב פוליטית רבה נוגעת לרשויות המקומיות, מכיוון שלא תמיד ידוע איזה חלק מהתקציב עובר להתנחלויות. 871.5 מיליון שקלים הועברו עד כה לרשויות תחת סעיף ״כללי״, שאינו מפרט את יעוד הכסף. ל״כלכליסט״ ידוע על מקרה אחד לפחות השנה שבו הוגשה רשימה לא מלאה, וכסף עבר מעבר לקו הירוק בלי ידיעת הוועדה.

השרים ידונו בהגבלת הסכומים המועברים

סיכוי נמוך לשינוי שיטת ההעברות

ועדת השרים לענייני חקיקה צפויה לשוב להתכנס לאחר פגרה ארוכה. אחת מהצעות החוק שיועלו לדיון בוועדה היא זו של יו״ר מרצ זהבה גלאון, שמבקשת לתקן את חוק יסודות התקציב ולהגביל את יכולת הממשלה לבצע שינויים בתקציב השנתי של המדינה.

על פי הצעת החוק, שסיכוייה לעבור את הוועדה אינם גבוהים, השינויים שניתן יהיה לבצע במסגרת ההעברות התקציביות המאושרות בוועדת הכספים יוגבל ל־50% מהתקציב המקורי שאושר בתחילת השנה עבור כל סעיף תקציבי. שינויים גבוהים יותר ידרשו את אישור מליאת הכנסת. בדברי ההסבר להצעה החוק נכתב כי במציאות הקיימת נעשים השינויים בתקציב לא פעם ״לטובת צרכים פוליטיים ולהגדלת תקציבים לקבוצות לחץ. היקף השינויים נאמד בעשרות מיליארדי שקלים לשנה״. לדברי גלאון יש סעיפי תקציב שהשינויים בהם מגיעים לשינויי של 10% מהתקציב השנתי הכולל.

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
חישוב העודפים לא מנפח את הנתונים
אם לא די בכך שכספים רבים לא מנוצלים ומחולקים מחדש (ויש בזה שינוי בפועל של סדר העדיפויות התקציבי כפי בנקבע בחוק התקציב), הרי שגם החלוקה מחדש היא תוצאה של סדר עדיפויות וניצול תקציבי אחר ממה שנקבע. הנה, למשל, חמד עמאר, מסיעת ישראל ביתנו אמר בדיון בוועדה ב 19/3/2014: "לוקחים את התקציב הזה, שמים אותו ב­2013 ומעבירים אותו ל­2014. עכשיו יופיע בתקציב 2014 אותו תקציב של 20 מיליון. אותם 20 מיליון מועברים משנה לשנה. את זה אני מכיר מכמה משרדים… אני מכיר את זה מהתכנית של המגזר הדרוזי. אומרים לך: העברנו לך 40 מיליון. כשאתה בודק שנים אחורה אתה רואה את אותם 40 מיליון שמזיזים משנה לשנה".
חובב , ירושלים  |  26.10.14