אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מחאה מגובה בנתונים: מדד מחירי המוצרים בפיקוח עלה ב-73% בעשור האחרון צילום: עמית מגל

מחאה מגובה בנתונים: מדד מחירי המוצרים בפיקוח עלה ב-73% בעשור האחרון

מחקר של הכנסת מצא כי מ-2008 רמת המחירים עלתה בהשוואה למדינות ה-OECD בשיעור מצטבר של 34%. זאת כמעט בכל תחומי החיים: בדיור, במוצרי מזון, מסעדות, מלונות ועוד

26.10.2014, 20:19 | רוני זינגר

מדד מחירי המוצרים בפיקוח עלה ב-73% בתשע השנים האחרונות, כך עולה ממחקר מיוחד שערך מרכז המחקר של הכנסת. המחקר נערך לבקשתו של יו"ר ועדת הכספים ניסן סלומינסקי, לרגל דיון מיוחד שיתקיים מחר (ב') בנושא יוקר המחייה.

קראו עוד בכלכליסט

על רקע הנתון שמתייחס למדד המוצרים המפוקחים, אפשר להיזכר בדבריו של שר האוצר יאיר לפיד רק לאחרונה, כאשר דיבר על מחאת המילקי והבטיח כי יכניס את המילקי ומוצרים נוספים לסל המוצרים המופקחים. 

ח"כ ניסן סלומינסקי. ביקש את הדו"ח, צילום: עמית שעל ח"כ ניסן סלומינסקי. ביקש את הדו"ח | צילום: עמית שעל ח"כ ניסן סלומינסקי. ביקש את הדו"ח, צילום: עמית שעל

גם יתר נתוני המחקר מוכיחים את מה שידוע מזמן: יקר לחיות בישראל, וכמעט בכל תחומי החיים היתה קפיצת מחירים בשנים האחרונות.

המחקר נערך בהשוואה למדינות האיחוד האירופי ולמדינות ה-OECD ומסייג סעיפים שונים שבהם לא היה תמיד ניתן לערוך גזירה שווה בין הצדדים, כמו למשל מדידת סלי מזון בין המדינות השונות באופן מדויק.

מקריאת הנתונים נראית "מחאת רוטשילד", שפרצה ב-2011, פחות מפתיעה. הנתונים מצביעים על קפיצה משמעותית של יוקר המחייה שהתקיימה בין השנים 2008-2013, קפיצה שראשיתה למעשה כבר ב-2006. נתוני המחקר מצביעים על כך שבשנת 2005 רמת המחירים בישראל היתה עדיין נמוכה מרמת המחירים במדינות ה-OECD ב-18%, ואולם בשנת 2008 כבר עולה רמת המחירים בישראל על המקבילה לה וגבוהה בפער של כמעט 16%. מאז ועד היום נותרה רמת המחירים בישראל גבוהה ממדינות ה-OECD ושיעור השינוי המצטבר עומד על פער של כ - 34%.

החוקר איתמר מילרד שערך את המחקר, פירט את הבדיקה לתחומים שונים בהם ערך השוואה בין ישראל לבין מדינות ה-OECD ומדינות האיחוד האירופי. ההשוואה נכונה לשנת 2011 וממנה עולה כי כמעט בכל הסעיפים ישראל יקרה יותר. עם זאת, דווקא הסעיף היקר ביותר בבדיקה זו, תחום התקשורת (סלולרי ואינטרנט) הוא דווקא התחום שבו מאז הבדיקה נערך שינוי בישראל והתחרותיות בו גברה, מה שמעורר את ההנחה שבדיקה חוזרת תגלה שינוי בו.

מוצרים בסופרמרקט. קפיצה משמעותית ביוקר המחיה, צילום: אלעד גרשגורן מוצרים בסופרמרקט. קפיצה משמעותית ביוקר המחיה | צילום: אלעד גרשגורן מוצרים בסופרמרקט. קפיצה משמעותית ביוקר המחיה, צילום: אלעד גרשגורן

המסעדות ובתי המלון בישראל גבוהים ב-26% ממדינות OECD וב-21% ממדינות האיחוד האירופי, מחירי התחבורה גבוהים בכ-20% משתי המקבילות. המחירים בישראל גבוהים יותר גם בתחומי ההנעלה וההלבשה (כ- 6%), תרבות ובידור (כ-15%), אך במספר תחומים נכון לשנת 2011 ישראל היתה גם זולה יותר, וזה בתחום המים, חשמל, דלק, טבק וחינוך.

רק הפירות והירקות יותר זולים

 

מחירי המזון והמשקאות בישראל גבוהים ב-25% ממחירי האיחוד האירופי וגבוהים בכ-20% מארצות ה-OECD. כשפורטים את מחירי המזון מתגלה תמונה ולפיה מחירי המזון בישראל גבוהים במיוחד בענפים ריכוזיים, כמו בענף המשקאות הקלים שבו רמת המחירים גבוהה בלא פחות מ-68% ממדינות האיחוד האירופי וב-56% ממדינות OECD. כאמור גם בתחום המוצרים המפוקחים או אלו המנוהלים במכסות ישנו פער אדיר. כך למשל ענף החלב וענף הביצים שבו רמת המחירים גבוהה ב-59% ממדינות האיחוד האירופי וב-51% ממדינות ה-OECD. למעשה, הבדיקה מעלה כי ברוב המכריע של תחומי המזון ישראל יקרה משמעותית ממדינות ההשוואה - גם בשמנים, אלכוהול, לחם ודגנים, בשר ודגים ורק הפירות והירקות נמכרים בישראל בזול יותר מאשר במדינות המקבילות.

המחקר ערך עוד השוואה בין מדדי המחירים לצרכן הנמדדים בישראל לאלו שבאיחוד האירופי. בהשוואה שנעשתה בין נתוני 2013 עלה באופן מובהק כי ההבדל במשקל הצריכה של בית ישראל לבית אירופי הוא בכל הנוגע לסעיף הדיור. בישראל המשקל של הדיור הוא 34.9% מהמדד כולו ואילו באירופה רק 15.8%, כלומר, משקל ההוצאה לדיור בישראל יותר מכפול מאשר המשקל הממוצע שמשקיע אירופי. גם משקל ההוצאה לחינוך בישראל גבוה משמעותית מזה האירופי - 5.4% שמוציא ישראלי מכלל ה"סל" שלו, לעומת 1.2% שמוציא אירופי. לכך ישנם הסברים כמו מספר ילדים גבוה יותר לישראלים ומימון פרטי גבוה יותר בישראל, מגיל מעון ועד לאוניברסיטה.

על רקע נתונים אלה יגיע מחר הממונה על הרשות להגבלים העסקיים, דיוויד גילה, לדיון המיוחד שיתקיים בוועדת הכספים. לצד גילה יגיעו מוזמנים נוספים ובהם גם אבי כץ מנכ"ל קופיקס.

ח" כ ניסן סלומינסקי יו"ר ועדת הכספים (הבית היהודי) אמר בעקבות המחקר כי "לצערי שוב הוכח שרמת המחירים במדינות המפותחות נמוכה יותר מאשר מדינת ישראל.והמחירים המפוקחים עלו באופן חד ממדד המחירים לצרכן". סלומינסקי הוסיף: "אני מצפה מכל משרדי הממשלה להתאמץ ולהביא אלינו לוועדת הכספים רעיונות איך להפחית את עלויות יוקר המחיה של האזרח. זוהי בעיניי המשימה הראשונה שלהם לשנה הקרובה".

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
מחירי המזון עלו כי אין תחרות ו-5 מפלצות מייצרות חצי מהקניות!
5 חברות שולטות בכ-50% משוק המזון בישראל, לפי מדד קופות רושמות בסופרים במכירות בפועל לשנת 2013: (רשימת הבעלויות מויקיפדיה בשפה העברית) תנובה: חברות נוספות: חברת "אוליביה", חברת "מעדנות", חברת "סנפרוסט", חברת "ענבי ציון", חברת "ששון ושות'", "קליית יוסי", חברת "תנובות שדה ומטע", "סוי מג'יק", ו"העמק". בשר: חברת "דגי תנובה", חברת "טיב" שבטירת צבי, בית המטבחיים "אדום אדום", משחטת העופות ומשחטת תרנגולי הודו "מעוף". "עוף הנגב", "עוף הגליל" ו"תנובה גליל". ביצים. מחלבות: מחלבת תל יוסף, מחלבת רחובות, מחלבת טנא נגה ומחלבת אלון תבור שטראוס-עלית: "תמי בר", "מקס ברנר". קפה: "קפה נמס עלית" , "קפה שחור", שוקולדים: "מקופלת" , מסטיקים: "בזוקה", חטיפים מלוחים: אוסם-נסטלה: חברות בנות: "טבעול", "בונג'ור", "שקדי מרק אוסם", "במבה", ביסקוויטים, "ערגליות", נסטלה: "Nescafe", שוקולדים, דגני בוקר ומטרנה. נטו: מפעל טיבון-ויל במותגים: "טיבון-ויל, "עטרה", "הכי טעים", "טאק טורו" ו"פולקעס". מפעל ויליגר במותגים: "וילגר", "פוסידון", "מלינדה". מפעל דלידג. מפעלי שלושת האופים. מפעל טופ גאם במותג: "טאטו". יבוא בשר ודגים. ייבוא מוצרי חברת נביסקו במותגים: עוגיות אוראו, ריבות סן-דלפור וקצפת ריץ'. רכז עגבניות של חברת מילוז. והחברה המרכזית למשקאות: משקר, נביעות, משק צוריאל, טרה, יקבי תבור, קוקה קולה, ספרייט, Fuze tea ועוד, בירות: טובורג וקלסברג, הוגרדן, לף, סטלה ארטואה של חברת InBev הבלגית, מותג הבירה האירי גינס (כולל מותג-הבת קילקני), והמותג הגרמני ויינשטפן. צריך לתת כוח ל-50% הקטנים לנצח את 5 הגדולים! עצמאיים: מחלבות גד.
אורי , ירושלים  |  26.10.14
לכל התגובות