אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אופנה דור 3.0 צילום: BIS Images

אופנה דור 3.0

קמעונאית האופנה הגדולה בעולם זארה סיפקה לאחרונה הצצה נדירה לכמה מהחידושים הטכנולוגיים שהיא בוחנת ועתידים לנסח מחדש את חוויית הקנייה

02.11.2014, 09:08 | תמרה וולמן

מתוך מבנה תעשייתי עצום ממדים בעיירה הקטנה ארטייקסו שבצפון ספרד יוצאות בעשורים האחרונים חלק מהבשורות הגדולות ביותר של עולם הקמעונאות. שם, בארטייקסו, נמצא מטה קבוצת אינדיטקס, האימפריה שהתחילה מחנות אחת קטנה בעיר סמוכה שהקים אמנסיו אורטגה, ושהצמיחה, נוסף על עוד רשתות מובילות, גם את קמעונאית האופנה הגדולה בעולם כיום - זארה, עם כ־6,500 חנויות ב־88 מדינות.

החודש אפשרו בזארה - שבדרך כלל נמנעת לחלוטין מפרסום וחשיפת יתר - הצצה קטנה למנגנון המשומן העומד מאחורי מפלצת האופנה. קבוצה מצומצמת של צוותי תקשורת אירופיים נחשפה לחידושים הטכנולוגיים שהרשת בוחנת.

נעלי הסוליות הלבנות של זארה. טרנד גלובלי נעלי הסוליות הלבנות של זארה. טרנד גלובלי נעלי הסוליות הלבנות של זארה. טרנד גלובלי

קנייה בלחיצת כפתור

בין החידושים שנחשפו שם נמצאת מראה וירטואלית שמאפשרת למדוד בגדים בלי באמת להוריד אותם מהקולב; קופת שירות עצמי שבה יוכלו הלקוחות לשלם ולהסיר בעצמם את התגים; תשלום נוח באמצעות הטלפון הנייד; ואמצעים להקרנה תלת־ממדית על חלונות הראווה.

הידיעות על הטכנולוגיות שזארה בוחנת בימים אלה היו קצרות וקמצניות במידע. בזארה ישראל הסכימו רק למסור כי "במשרדי החברה־האם שבספרד הוקם אולם תצוגה ובו מוצגים החידושים הרבים שהחברה מאמצת, כדוגמת שיטת ה־RFID (תיוג אלקטרוני - ת"ו) וחידושים שיאומצו בעתיד". למרות הקמצנות במידע, מאחר שלכל דבר שזארה עושה יש השפעה גדולה על עולם האופנה, אפשר להניח די בוודאות שהחידושים האלה, אם יוטמעו, ישנו לחלוטין את חוויית הקנייה ברשתות האופנה.

מטה זארה בארטייקסו ספרד, צילום: BIS Images מטה זארה בארטייקסו ספרד | צילום: BIS Images מטה זארה בארטייקסו ספרד, צילום: BIS Images

יתרון המהירות

זארה היא אחת החברות החדשניות בתחום הקמעונאות, אבל החדשנות שלה מעולם לא היתה במוצר. למעשה, החברה מואשמת חדשות לבקרים בהעתקות בוטות ממסלולי התצוגות. החידוש הגדול הוא המודל העסקי שלה, שמאפשר לה לקלוע לרצון הלקוחות בכל רגע. זה עובד בזכות הכוח שמקבלים מנהלי החנויות, שמעבירים בקשות והזמנות למטה החברה בהתאם למכירות ובהתאם לתגובות הלקוחות "בשטח". אם בניו יורק, בטוקיו ובתל אביב הלקוחות מחפשים נעליים עם סוליות לבנות - כנראה מדובר בטרנד גלובלי, המנוסח בידי צוות העיצוב העצום לכדי פריטים בני ייצור.

גם באופן הייצור עצמו זארה מתנהלת באופן שונה: בניגוד למקובל ברוב חברות האופנה, בזארה כ־51% מהייצור נעשה במפעלים קרובים לארץ המוצא - פורטוגל, טורקיה או מרוקו וספרד עצמה. ההידוק בין כל הגורמים — בין הלקוחות, החנויות, המטה והמפעלים - הוא שיצר את היתרון המשמעותי של זארה, המהירות, כשעל עלות הייצור הגבוהה מפצה גלגול המלאי המהיר בחנויות. כעת, עם החידושים האחרונים, יש סיבה להאמין שזארה תגדיל את מה שזכה לכינוי "פער זארה" - זה שכולם רוצים להדביק.

תגיות