אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כץ מקדם אוטובוסים בשבת, אבל רק בין יישובים ערביים צילום: אוראל כהן

כץ מקדם אוטובוסים בשבת, אבל רק בין יישובים ערביים

בעקבות פנייה של ח"כ תמר זנדברג הורה משרד התחבורה להפעיל תחבורה ציבורית בשבת במקומות עם ריכוז גבוה של יישובים ערביים, למעט בערים המעורבות. לדברי המשרד, תוספת התקציב הדרושה כבר אושרה

03.11.2014, 21:02 | ליאור גוטמן

משרד התחבורה מקדם הפעלה של תחבורה ציבורית בשבת באזורים עם ריכוז גבוה של יישובים ערביים. ל"כלכליסט" נודע כי המשרד כבר הנחה בנושא את חברת קווים שמפעילה אוטובוסים באזור המשולש וחדרה, והיא צפויה להתחיל בהפעלת אוטובוסים באזורים אלה בשבתות כבר בינואר הקרוב. תעריף הנסיעה בשבת יהיה זהה למחיר של נסיעה ביום חול ומספר הנוסעים באזורים אלו בסופי השבוע צפוי לעמוד על 20–30 אלף.

מאז קום המדינה סירבו שרי התחבורה השונים לאשר הפעלת אוטובוסים ורכבות בשבת בטענה של שמירה על הסטטוס קוו הדתי בנושא. כך גם שר התחבורה ישראל כץ פסל לפני כשנתיים בקשה שהגישה עיריית תל אביב להפעלת תחבורה ציבורית בשבת. עם זאת, ביישובים שונים במגזר הערבי ואף בערים מעורבות כגון חיפה כן מתקיימת תחבורה בשבת.

תמר זנדברג תמר זנדברג תמר זנדברג

ההנחיה החדשה של משרד התחבורה מגיעה בעקבות פנייה שהגישו למשרד ח"כ תמר זנדברג (מרצ) וארגון תחבורה היום לפני כמה חודשים, שבה תהו מדוע נאסרת הפעלת אוטובוסים בשבת בקרב האוכלוסייה הערבית. במכתב התגובה של כץ, שהגיע לידי "כלכליסט", הוא השיב לזנדברג כי משרדו "פועל להתאמה של שירותי התחבורה הציבורית המופעל ביישובי האוכלוסייה הערבית לשעות ולימי הפעילות הרלבנטיים. בשבועות הקרובים צפויה הפעלת שירות של תחבורה ציבורית פנימית ואזורית בין יישובים ערביים".

ישראל כץ, צילום: מיקי אלון ישראל כץ | צילום: מיקי אלון ישראל כץ, צילום: מיקי אלון

במשרד התחבורה מאשרים את התכנית, ומסבירים שכבר אושרה לה תוספת תקציבית במשרד בהיקף של כ־100 מיליון שקל בשנה. כלל התמיכה של המשרד במגזר הערבי עומדת כיום על כ־230 מיליון שקל בשנה. התקצוב נובע מתנאי הזיכיון — מאחר שקווים קיבלה על עצמה את אשכול הנסיעות באזור רק בימי השבוע, הפעלה של החברה בשבת חורגת מעבר לתנאי הזיכיון. כמו כן, חלק מהתקציב נדרש לסבסוד עלויות הנסיעה בתעריף חול.

עוד אומרים במשרד התחבורה שהכוונה היא להפעיל את השירות בכל אזורי הארץ שבהם יש ריכוזים גבוהים של אוכלוסייה ערבית — לא רק במרכז ובאזור השרון - אך לא בערים המעורבות. הסוגיה היחידה שנשארה פתוחה היא מי ינהג באוטובוסים בימי שבת המוגדרים כימי מנוחה. האפשרויות שנשקלות הן להעניק תוספת תשלום לעבודה בשבת או לשכור נהגים חדשים. 

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
שוויון
אני חושב כי על המדינה לקדם אוטובוסים בשבת לכלל הציבור ולא רק ליישובים ערבים נימוק בשם "הזכות לחירות" - הזכות לחירות היא אחת מבין זכויות האדם והאזרח והיא נובעת מהאמונה כי בני אדם הם יצורים בעלי תבונה ועצמאיים שרוצים להיות בשליטה על חייהם ולכוון אותם על פי רצונם ובחירתם ולשאת באחריות על תוצאות מעשיהם והבחירות שלהם. אדם צריך לבחור לעצמו את דרך חייו כאדם הבוחר לשמור שבת או לא, אחריות האדם על מעשיו ולא אחריות המדינה, לכן אין על המדינה למנוע מאנשים שאינם שומרים שבת לנסוע באוטובוסים. נימוק בשם "הזכות לשוויון" - לכל בני האדם זכות לשוויון בפני החוק ולהגנה שווה של החוק. מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית מחוייבת לנהוג בשוויון בכל בני האדם, ללא הבדל דת, לאום, מוצא, מגדר. קידום אוטובוסים בשבת לערבים מפתח אי שוויון לאזרחי ישראל, מכיוון שלערבים ניתנה הזכות לבחור האם לנסוע באוטובוס בשבת או לא לעומת היהודים שהדבר אינו ניתן לבחירתם.
יובל שטרית  |  04.12.14
לכל התגובות