אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הלקוחות הפרטיים מסבסדים את ציי הרכב צילום: אוראל כהן

הלקוחות הפרטיים מסבסדים את ציי הרכב

בדו"חות הכספיים של יבואניות הרכב הגדולות הן מודות בהענקת הנחות והטבות לחברות הליסינג, שפוגעות להן ברווחיות. על הורדת מחירים לצרכן הרגיל אין שום מילה

05.11.2014, 07:58 | יניב רחימי
נדירים הם המקרים שבהם קונה מרצון ומוכר מרצון תמימי דעים בנוגע לעובדה שהמחיר שבו מתבצעת העסקה ביניהם גבוה. מצב חריג כזה קיים בענף הרכב. הציבור מקונן על המחירים הגבוהים, יבואני הרכב מצטרפים אליו בדמעות תנין ויחד כולם מפנים אצבע מאשימה כלפי הממשלה, שאחראית למיסוי הגבוה. והמיסוי על כלי הרכב בארץ אכן גבוה, אבל האם העובדה שנמצא אשם אחד מעידה שאין אשמים נוספים? האם המציאות העגומה נכפתה על יבואני הרכב והם עצמם פטורים מאחריות למחירים הגבוהים באולמות התצוגה?

הנחה משמעותית לציים

גילוי דעת שפרסמה רשות ההגבלים העסקיים בראשות פרופ' דיויד גילה באפריל השנה מונה שלושה מבחנים לזיהוי מחיר מופרז. אחד מהם מבוסס על השוואת המחירים שמשלמים לקוחות שונים, וההנחה היא שכאשר יש פער של 20% ויותר בין המחירים בשווקים שונים, הנובע אך ורק מהבדלים בצד הביקוש, הוא ייחשב כחריגה בלתי סבירה ויכול להעיד על מחיר מופרז.

לקוחות פרטיים משלמים מחיר הגבוה בעשרות אחוזים, צילום: עמית שעל לקוחות פרטיים משלמים מחיר הגבוה בעשרות אחוזים | צילום: עמית שעל לקוחות פרטיים משלמים מחיר הגבוה בעשרות אחוזים, צילום: עמית שעל

מציאות כזאת קיימת בענף כלי הרכב, שבו לקוחות פרטיים משלמים מחיר הגבוה בעשרות אחוזים, לעתים אף ב־30%, מזה שמשלמים הלקוחות המוסדיים. המחיר שנהנים ממנו חברות הליסינג וההשכרה, התאגידים הגדולים וגופים ציבוריים שונים נמוך באופן משמעותי מזה שמוצע באולמות התצוגה.

עדות לכך ניתן למצוא בדו"חות הכספיים של יבואנית מאזדה ופורד, דלק רכב, שבהם נכתב במפורש: "לאור הכמויות הגדולות הנרכשות על ידי לקוחות מוסדיים ניתנים להם הנחת כמות ותנאי אשראי טובים יותר". גם יבואנית פיז'ו וסיטרואן, קרסו מוטורס, חושפת בדו"חות את ההטבות לחברות הליסינג ומציינת כי "שיעורי ההנחות הניתנים בעסקאות אלה מקטינים את הרווחיות".

חברות הליסינג זקוקות להנחות שהן מקבלות מיבואני הרכב. הדו"חות הכספיים שלהן חושפים רווחיות זעומה של כ־2% ממחזור הכנסות של מיליארד שקל ויותר. למעשה, ההנחה במחיר היא הכלי המרכזי של יבואני הרכב למשוך אליהם את ציי הרכב הגדולים, והם לא נרתעים מלהשתמש בו. לכאורה, הלקוחות הפרטיים מסבסדים את אלה המוסדיים ואין לכך שום קשר למדיניות המיסוי. יבואני הרכב יכולים לבוא בטענות רק לעצמם.

מפחדים מירידות שווי

החיזור של יבואני הרכב אחר הלקוחות המוסדיים לגיטימי. הבעיה צצה כשהלקוח הפרטי מוזנח או לכל הפחות לא נהנה מאותם מאמצי חיזור. בפרק שדן ביעדים ובאסטרטגיה העסקית בדו"חות של קרסו מוטורס בשוק הפרטי נכתב: "בכוונת החברה להרחיב את פעילותה בשוק הפרטי, בין היתר בהבאת מוצרים המותאמים לצורכי וטעמי הלקוחות, בשיפור השירות ובמיצוי מעטפת השירותים הנלווים שהחברה יכולה להעניק מתוך מגוון השירותים של הקבוצה". אף לא מילה על המחיר. גם דלק רכב מציינת את "קשרי המסחר עם חברות הליסינג וחברות ההשכרה" כאחד הגורמים העיקריים שבהם תלויה הצלחת החברות הפועלות בתחום יבוא כלי רכב לישראל.

לא זאת בלבד שליבואני הרכב אין עניין של ממש שהמחירים יירדו, יש להם אינטרס ליישם "מדיניות מחירים יציבה בשמירה על ערך כלי הרכב שמוכרת החברה", כפי שנכתב בדו"חות הכספיים של היבואנים, בפרק המפרט את הגורמים המשפיעים על מעמדה התחרותי של חברה הפועלת בענף יבוא כלי הרכב.

יציבות מחירי כלי הרכב באולמות התצוגה שומרת על מחירי הרכב בשוק היד השנייה, וכך מרוויחים גם הלקוחות הפרטיים שבבעלותם כלי רכב. ואולם, הנהנים העיקריים הם ציי הרכב, שלירידת מחירים בשוק עלולה להיות השפעה הרסנית עליהם. ירידה של 10% במחירי הרכב עלולה להסב נזק של אלפי שקלים בודדים ללקוח הפרטי, ובאותה העת ירידה בשיעור דומה בשווי ציי הרכב של חברות הליסינג תמחק כשני שלישים מההון העצמי של כל אחת מהן. מכה קלה בכנף של הלקוח הפרטי ורעידת אדמה עבור חברות הליסינג. "יציבות" מחירים חשובה ללקוחות המוסדיים, ומה שחשוב ללקוחות המוסדיים חשוב ליבואני הרכב. איפשהו בדרך הלקוח הפרטי הלך לאיבוד.

תגיות