אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
השמות החדשים מאחורי ההגה

השמות החדשים מאחורי ההגה

ענף הרכב עובר בשבועות האחרונים שינויים מרחיקי לכת, אבל לא במחירים או בדגמים, אלא בזהות האנשים שמובילים את היבואניות הגדולות. "כלכליסט" מונה את המנכ"לים הנכנסים למושב הנהג, שישפיעו על מגרשי המכירה והליסינג

10.11.2014, 08:29 | תומר הדר

ענף הרכב הישראלי חווה בימים אלה שורה של טלטלות שלשם שינוי אינן ממוקדות במחירי הרכבים או במיסוי, אלא דווקא במישור הפרסונלי. מדובר במינויי בכירים וחילופי תפקידים שעשויים להמליך יבואניות חדשות ולהפיל מובילי שוק. אלה הם השינויים הפרסונליים שאירעו בחודשים האחרונים ויורגשו בקרוב גם אצל הצרכן.

קאמבק ליבואנית פיז'ו וסיטרואן

דוד לובינסקי היא אחת מיבואניות הרכב הוותיקות בישראל. שורשי החברה מצויים אי שם בשנות השלושים, אז דוד לובינסקי עצמו קיבל את הזיכיון לשיווק פיז'ו וסיטרואן בישראל. לאחר שנים רבות שבהן עמד בראש החברה החליף אותו יצחק מנור, חתנו. כיום עומד בראשה בנו של יצחק מנור, דורי. הקבוצה מחזיקה כיום בשלושה מותגי רכב: פיז'ו, סיטרואן ו־GM. ואולם, למרות היצע הדגמים המרשים מכירותיה מדשדשות. על פי נתוני איגוד יבואני הרכב הישראלי, מכירות הקבוצה ממקמות אותה במקום העשירי בטבלת יבואני הרכב באוקטובר. 

כעת ניצבת הקבוצה בפני שינוי מהותי: היא מינתה מנכ"ל חיצוני ראשון - אבי צור, לשעבר מנכ"ל צ'מפיון מוטורס, יבואנית פולקסווגן. בתקופת צור בצ'מפיון מוטורס היא עברה שינויים שהביאו אותה למקום השני בטבלת יבואני הרכב, וזאת אף שבפועל אינה משווקת מותגים יפניים וקוריאניים. צור נחשב למומחה למיתוג: הוא הצליח בכך בקבוצת צ'מפיון מוטורס, שבה חלק ניכר מהמוצרים מתוצרת פולקסווגן, סקודה וסיאט חולקים פלטפורמות ורכיבים, ולא קל לייצר לכל מותג זהות עצמאית, מהלך הכולל גם תמחור. בדומה לצ'מפיון מוטורס, דוד לובינסקי משווקת את מוצריהן של שתי יצרניות רכב החולקות פלטפורמות, וצור ייכנס לזירה המוכרת לו היטב. על פי הערכות בענף, כניסתו של צור צפויה להביא לעלייה נאה במסירות הקבוצה כבר במהלך 2015.

חילופי משמרות ביבואנית פולקסווגן

צ'מפיון מוטורס הגיעה למקום מכובד בטבלת מסירות הרכב בזכות הכהונה של אבי צור, אבל הוא פרש מניהול החברה והוחלף לאחרונה בידי דן אורנשטיין.

אורנשטיין נחשב לאחד המנהלים הבולטים ביותר בענף הרכב הישראלי ומוכר בעיקר בזכות הצלחתו בכלמוביל, יבואנית מיצובישי ויונדאי, השומרת גם כיום על מקומה כמובילה של טבלת יבואני הרכב.

עבור אורנשטיין מדובר בחוויה מסוג חדש: צ'מפיון מוטורס מייבאת מותגים אירופיים בלבד, מכילה חטיבת יוקרה (של אאודי) וגם מנוהלת באופן שונה לחלוטין מכלמוביל.

בשונה מצור, שהתמקד בטיפוח תדמית המותג והלקוחות, אורנשטיין נחשב למומחה לציי רכב ולתמחור אגרסיבי. ואכן, כניסתו של אורנשטיין לתפקיד לוותה בכמה תזוזות של בכירים בחברה, כולל סמנכ"ל הכספים ומנהל חטיבת פולקסווגן. זמן קצר לאחר מכן החלה צ'מפיון מוטורס במהלכים אגרסיביים להוזלות דגמי ליבה כסיאט איביזה וסקודה סיטיגו. נראה כי מדובר רק בהתחלתו של מהלך הצפוי להביא בשנה הבאה לחדירה אגרסיבית של הקבוצה לשוק ציי הרכב.

יבואנית יונדאי ממנה מנכ"ל שאינו מהענף

ענף הרכב הישראלי נחשב סגור הרמטית בפני שחקנים חיצוניים, והתחלופה בקרב הדרגים הניהוליים ממוקדת במעברים בין היבואנים השונים. ואולם, עם עזיבתו של אורנשטיין את כלמוביל תפס את תפקידו דווקא דוידי פיאמנטה, מנכ"ל סאני בעבר ובעל ניסיון רב בתחום הסלולר. בשונה מוותיקי הענף, פיאמנטה ידוע כמנכ"ל המתמקד בשיתופי פעולה עם גורמים מחוץ לענף הרכב, למשל מתעשיות הסלולר.

מלבד זאת, כניסתו של פיאמנטה לתפקיד מדגישה עובדה מעניינת, המתחזקת במהלך תקופת כהונתו: יונדאי (שכלמוביל מייבאת) עדיין מובילה את השוק נכון לסוף אוקטובר השנה, אך רושמת ירידה במכירותיה. מכירות יונדאי מבוססות במידה רבה על ציי רכב. לעומת זאת, מיצובישי, הנחשבת למותג טכנולוגי יותר, שלא לדבר על שער הין הנוח, רושמת נכון לסוף אוקטובר זינוק של כ־107% במסירותיה. אם מגמה זו תימשך ייתכן שכלמוביל תשמר את מקומה כמובילת השוק, אך יונדאי כבר לא תהיה המותג המוביל שלה.

המשפחה תנהל את יבואנית שברולט

UMI, המייבאת את שברולט, ביואיק, קאדילק ואיסוזו, צפויה לעבור בשבועות הקרובים מהפך: המנכ"ל אבי ארוך יעזוב ובעל השליטה דוד עיני, המשמש כיום כיו"ר, יתפוס את מקומו.

בשונה מרבים מעמיתיו לענף, ארוך נחשב למנכ"ל בעל טווח ראייה ארוך במיוחד. UMI ידעה עליות ומורדות בשנים האחרונות, כולל החלטה של שברולט וביואיק להפסיק לשווק את מכוניותיהן באירופה, שהשפיעה ישירות על ישראל. עם זאת, בתקופתו נוצל המהלך הזה לקביעת מחירים נמוכים יותר עבור חלק ניכר מדגמי שברולט, מה שהשפיע על מיתוגם בשוק הרכב הישראלי. בשעתו פקפקו רבים בענף במהלך, אך עם זינוק של 91.8% במסירות שברולט קשה להתווכח.

לכשייכנס עיני לתפקיד יצטרך להתמודד, לצד נושא שיווקה של שברולט, גם עם מיזוגה של חברת הליסינג וההשכרה אוויס לתוך פעילות החברה - מהלך שתוצאותיו עדיין אינן ידועות.

הנהלה ידידותית יותר לאופל ישראל

ביולי האחרון הלך לעולמו איש העסקים שלמה שמלצר. שמלצר נחשב לאחד מאבות ענף הליסינג וההשכרה בישראל והפך לפני כארבע שנים לזכיין מכוניות אופל בארץ.

עד פטירתו של שמלצר ניהלו את אופל בנו אסי ואילן טל, שכיהן עד למעבר לקבוצת שלמה כסמנכ"ל קבוצת קרסו, יבואנית רנו וניסאן. עם פטירתו של שמלצר האב מונה אסי שמלצר ליו"ר הקבוצה.

שלמה שמלצר הספיק לצבור בחייו לא מעט יריבים עסקיים מרים בתחום השכרת הרכב, ועל כן חברות הליסינג וההשכרה המתחרות בקבוצת שלמה סירבו בתוקף לרכוש את מכוניות אופל. כיום מוטלת על אסי שמלצר גם מלאכת ניהול חברת הליסינג אפקון ועוד אינספור עסקים, מה שדורש ממנו להתפנות מניהול אופל ולהשאיר את עיקר המלאכה בידי אילן טל.

טל נחשב לדמות אהודה בענף הרכב הישראלי ומכהן בתפקידים שונים בענף יותר מ־20 שנה. לנוכח פטירתו של שמלצר האב והירידה במעורבותו של שמלצר הבן בניהול חטיבת אופל צפויות חברות הליסינג – שהיו זה שנים רבות ביריבות מרה עם שמלצר האב – להפשיר את עמדותיהן בנוגע לרכישת מכוניות אופל, מהלך שצפוי להביא לעלייה במכירות החברה במהלך שנת 2015.

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
אף אחד מהרשומים למעלה אינו "כוכב"....
אפשר לנהל חברת יבוא רכב גם ללא מנכ"ל עם משכורת שמנה והטבות מפליגות... כל עוד אין יבוא אישי אמיתי פתוח וחוקי, הביקוש קיים וחברות "הרכב" (שאינן מייצרות אלא מתווכות בלבד) ירוויחו הון עתק על הסיבוב של "לקנות בזול ולמכור ביוקר" בדגש על המוסכים, חלקי פח ושאר גורמי "שירות". האמינו לי - הייתי בענף מספר שנים והכל מתנהל כמו חנות מכולת קטנה בה כולם מכירים את כולם (אילן התחיל כמנהל אולם תצוגה "קיה" בגלגול הקודם בבעלות סמל"ת, אורנשטיין באלבר לפני כ 20 שנה ועוד...). כך או כך, כתבה מיותרת - מה זה משנה מי או מה? מה אכפת לקונה הקטן/סופי מי ממנכ"ל את החברה ומה ה CV שלו? העיקר "דופקים" את הקטן וממנים את הליסינג ומשכורת הבכירים והבעלים (אסי, אולי+יואב חרל"פ, עייני, מנור, ג. חורש ואחרים).
המומחה לענף  |  18.11.14
2.
ניתוח רדוד לצערי
כתבה קצרה אבל לא מתמצתת את הנקודות הנכונות. ניתוח רדוד מאוד של העובדות. דן אורנשטיין לא זר למותגי היוקרה וזה שהוא עכשיו אחראי בצ'מפיון גם על אודי צריך לזכור שבכלמוביל היה לו את מרצדס. השאלה המעניינת יותר היא האם צ'מפיון שהיא היבואנית הכי גדולה בשוק הלקוחות הפרטיות, תעלה את כוחה גם בתחום ציי הרכב הודות לאורנשטיין שזאת היתה עיקר הפעילות שלו בכלמוביל. לעומת זאת, אבי צור עזב חברה סופר מתקדמת בהתנהלות כמו צ'מפיון ועבר לחברה משפחתית "אולד פאשן" כמו לובינסקי ומעניין יהיה לראות את הבדלי האסכולות מי "יכנע" למי
אלי  |  11.11.14
1.
חרטא ברטה
משחק הכיסאות הזה לא ישפיע כהוא זה על האזרח הישראלי שמקיים רכישה של רכב-חדש או משומש. זה בעיקר משרת את אותם אנשים שמשתתפים במשחק עצמו, משכורת חדשה, תנאים חדשים, הכל משופר ומשודרג. עולם הרכב ימשיך להתנהל בצמצום כלכלי, והניהול העליון ימשיך להתקים ע"י אותה קבוצה קטנה של מספר משפחות בודדות שירוויחו על גבינו, האזרחים :(
צפוני לא בונבוני , צפונה ואילך  |  10.11.14