אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
החברה שלמדה את הלקח ממשבר 2008 צילום: שלום בר טל

השורה התחתונה

החברה שלמדה את הלקח ממשבר 2008

המשבר הביא את ליר, יצרנית מערכות לרכב, לפשיטת רגל, אך כיום יש לה הון עצמי של 3.2 מיליארד דולר

11.11.2014, 09:22 | אריאל קורינאלדי

ליר (Lear), יצרנית מערכות ישיבה ומערכות אלקטרוניות לתעשיית כלי הרכב שהוקמה ב־1917 בדטרויט, הגיעה לפשיטת רגל ב־2009. זאת בעקבות השילוב הקטלני של ירידה חדה בביקוש, רמות חוב גבוהות ותלות בלקוח משמעותי אחד, חברת הרכב GM — שגם פשטה רגל בעקבות המשבר הפיננסי. למרות פשיטת הרגל המשיכה ליר בפעילותה העסקית והצליחה להגיע להסדר בתוך ארבעה חודשים עם נושיה שכלל המרת חוב של כ־3.6 מיליארד דולר למניות. בעקבות תהליך ההתייעלות שביצעה החברה לצד השיפור בכלכלה העולמית ובתעשיית הרכב, היא חזרה לפסי צמיחה ורווחיות נאים. כיום נחשבת החברה לספק מרכזי של יצרניות הרכבים הגדולות, והיא מעסיקה כ־122 אלף עובדים ב־226 אתרים ברחבי העולם.

חוב נטו של 200 מיליון דולר

ב־2013 נמשכה מגמת הצמיחה בחברה עם עלייה של 11.5% בהכנסות לעומת 2012, שנבעה מהמשך צמיחת שוק הרכב הגלובלי ב־4% למכירות שיא של 82.6 מיליון רכבים ומצמיחה של כ־20% בסגמנט המערכות האלקטרוניות.

מאז המשבר של 2008 פועלת החברה לשיפור שולי הרווחיות דרך תהליך התייעלות והקמת מתקני ייצור בשווקים מתעוררים. ב־2013 שולי הרווח התפעולי נשחקו ב־60 נקודות בסיס לעומת 2012, בעיקר עקב ירידה ברווחיות הגולמית שנבעה מהורדות מחירים, אך גם בעקבות רישום הוצאות ארגון מחדש ומיזוג גבוהות מאלה של השנה הקודמת. גם בתשעת החודשים הראשונים של 2014 ישנן מגמות דומות של צמיחה דו־ספרתית נמוכה בהכנסות ושיפור ברמת המרווח התפעולי ל־4.7%. שינוי חשוב נוסף שהגיע בעקבות פשיטת הרגל, הוא הירידה החדה במינוף. נכון לסוף הרבעון השלישי של 2014 עמד חוב הנטו על 200 מיליון דולר, שהורכב מחוב לטווח ארוך של כ־1.1 מיליארד דולר שקוזז ביתרות מזומנים של כ־872 מיליון דולר.

לשם ההשוואה, בסוף 2008 היה לחברה חוב נטו של קרוב ל־2 מיליארד דולר שחלק גדול ממנו היה לטווח קצר. לקח נוסף שבולט לעין הוא חיזוק ההון העצמי של החברה שעומד כיום על 3.15 מיליארד דולר לעומת 200 מיליון דולר ב־2008. רמת החוב הנמוכה מאפשרת לחברה להציג יחסים פיננסיים טובים, למשל יחס החוב נטו להון העצמי שעומד כיום על 6% ויחס החוב נטו ל־EBITDA שעומד על כ־0.2. כבר במהלך השנה הקודמת סיפקה החברה תחזית מעודדת ל־2014, ובמהלך תשעת החודשים הראשונים של השנה היא אף עדכנה את תחזיותיה כלפי מעלה. לפי העדכון האחרון, ליר צפויה להציג ב־2014 צמיחה של כ־9% בהכנסותיה לכ־17.7 מיליארד דולר ורווח לפני מס (בניכוי הוצאות מיוחדות) של כמיליארד דולר.

תלויה בשני לקוחות

הסיכונים העיקריים לפעילות החברה הם האטה בתעשיית הרכב ובשרשרת הייצור, והעובדה שהחברה נדרשת להשקיע סכומים גבוהים ברכישת ציוד קבוע. כמו כן, לחברה עדיין תלות בשני לקוחות עיקריים, GM ופורד.

הכותב הוא מנהל מחלקת המחקר ביובנק.

 , צילום: בלומברג צילום: בלומברג  , צילום: בלומברג

תגיות