אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חלל תקשורת איבדה את הלקוח הגדול ביותר של לווין עמוס 4 צילום: יובל חן

חלל תקשורת איבדה את הלקוח הגדול ביותר של לווין עמוס 4

חברת תקשורת מאסיה האחראית על 75% מצבר ההזמנות של הלווין, 77 מיליון דולר, לא העבירה תשלומים בגין השירות שרכשה - וחלל נאלצה לבטל את ההסכם

11.11.2014, 15:27 | גיל קליאן

חלל תקשורת שבשליטת יורוקום של שאול אלוביץ' איבדה את הלקוח הגדול ביותר של הלוויין עמוס 4. כך עולה מדיווח שפרסמה החברה שלשום בערב. המשמעות: איבוד לקוח של 77 מיליון דולר, שהיו עד כה 75% מצבר ההזמנות של הלוויין עמוס 4 נכון לסוף יוני 2014.

החברה דיווחה כי "לאור הפרת תנאי ההסכם מצד הלקוח, החברה שלחה הודעה מוקדמת בכתב ללקוח בקשר עם ביטול ההסכם והיקף ההתקשרות הופחת מצבר ההזמנות של החברה. נכון למועד זה, הצדדים מקיימים ביניהם שיחות לבחינת אפשרויות חלופיות לביצוע עסקה ביניהם".

כבר בדו"חות הרבעון השני חשפה חלל תקשורת כי יש לה בעיות עם הלקוח – וכן גם עם לקוח נוסף של אותו לוויין. הלקוח הגדול הוא חברת תקשורת אסייתית, שהתקשרה בהסכמים עם חלל על מנת לספק מגוון של שירותי תקשורת באמצעות הלוויין. כפי שחשפה חלל בדו"חות המחצית, אותה חברה עדיין לא קיבלה אישור רגולטורי לתחילת פעילותה, ולנוכח עיכוב זה לא העבירה לחלל תשלום לפי ההסכם. המשמעות בפועל היתה הפרת ההסכם. 

עד כה החוזה של חלל עם אותו לקוח גדול נחשב ל"מתנדנד", אך שלשום הוא קרס לחלוטין כאמור, וחלל החליטה למחוק מצבר ההזמנות שלה את ההכנסות הצפויות מאותו לקוח.

לווין עמוס 4, צילום: התעשיה האווירית לווין עמוס 4 | צילום: התעשיה האווירית לווין עמוס 4, צילום: התעשיה האווירית

ההתקשרות עם החברה האסייתית החלה בסימן אופטימי בספטמבר 2013, אז דיווחה חלל על הסכם ראשון עם החברה לאספקת שירותי תקשורת בהיקף כולל של 23 מיליון דולר. חודשיים לאחר מכן ניפקה חלל למשקיעים דיווח משמח עוד יותר, לפיו אותו לקוח הגדיל את היקף ההזמנות שלו ל-77 מיליון דולר.

חוזה זה, אם היה מתממש, היה מספיק כדי להעביר את פעילות עמוס 4 לרווח גולמי. לנוכח העיכוב - טרם הביטול המוחלט של השבוע - רשם עמוס 4 במחצית ראשונה של 201

4 הפסד גולמי של 3.8 מיליון דולר. עתה ניתן לומר כי "היד עוד נטויה".

הלקוח המתנדנד השני של חלל תקשורת בעמוס 4 הוא לקוח רוסי, שגם נתקל בבעיות רגולטוריות שנכון לעכשיו לא ידוע כי נפתרו. החוזה עם הלקוח הרוסי עומד על 18 מיליון דולר.

שני הלקוחות האלה – האסייתי והרוסי – מחזיקים יחד 93% מצבר ההזמנות של עמוס 4.

חלל תקשורת סיכמה את המחצית הראשונה של 2014 עם צמיחה של 16.2%, להכנסות של 55.6 מיליון דולר. הרווחיות הגולמית נשחקה מ־42.9% במחצית המקבילה ל־39%. בשורה התחתונה עברה חלל תקשורת להפסד של 2.9 מיליון דולר לעומת רווח נקי של 12.7 מיליון דולר במחצית המקבילה ב-2013, כאשר במחצית המקבילה היה אירוע חד־פעמי, שבלעדיו החברה היתה רושמת הפסד.

תגיות