אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
להנהלת הרכבת נמאס מהשביתות: "מי שלא יגיע להדרכות - לא יעבוד" צילום: ערן יופי כהן

פרסום ראשון

להנהלת הרכבת נמאס מהשביתות: "מי שלא יגיע להדרכות - לא יעבוד"

העובדים, שמחו על דרישת הממונה על השכר באוצר להחזיר הוצאות נסיעה במונית, השביתו לפני כשבוע את מערך ההדרכות; רכבת ישראל: "הדרכה שתואמה לעובד כמוה כמשמרת עבודה. לכן, מי שאינו מופיע להדרכה, משמע שנעדר מעבודתו"

12.11.2014, 22:24 | ליאור גוטמן

הנהלת הרכבת מסירה את הכפפות במאבק נגד עובדי החברה - ל"כלכליסט" נודע כי חטיבת משאבי אנוש ולוגיסטיקה ברכבת הפיצה אתמול אזהרה לכלל העובדים לפיה מי שלא יגיע להדרכות מקצועיות לא ישובץ לסידורי העבודה. המשמעות היא שעובד שפועל נגד החברה עלול שלא לקבל משכורת כל עוד הוא נוקט עיצומים. 

קראו עוד בכלכליסט

לפי ההודעה בנושא, שהועברה במייל פנימי לכל העובדים, "נבקש להזכירכם כי עובדים שלא מגיעים לעבודה לא יקבלו שכר. עובדים שלא יופיעו להדרכות לא ישובצו לסידורי עבודה. לתשומת לבכם". 

לא רוצים להחזיר מוניות

המחלוקת בין ההנהלה לעובדים החלה בשבוע שעבר לאחר שהממונה על השכר קובי אמסלם הוציא שימוע לכ-1,200 העובדים בדרישה להשיב הוצאות הסעה במוניות שניתנו להם לכאורה ללא היתר. הרכבת מוציאה מדי שנה עד 24 מיליון שקל על מוניות לעובדים, ואמסלם טען שחלק מהנסיעות אינן מעוגנות בחוזה העבודה ולכן פסולות. בוועד טענו מנגד שהדרישה היא "ניסיון כושל לפגוע בעובדים על מנת למנוע התנגדות להפרטת הרכבת"

כך או כך, התגובה המיידית לדרישת השבת הוצאות הנסיעה במוניות היתה השבתת ביה"ס למקצועות הרכבת וכל מערך ההדרכות. ביום ראשון האחרון הוחרפו העיצומים עם ההחלטה להפסיק את ביקורת כרטיסים. היום (ד') עלה המאבק עוד מדרגה בשעה שיו"ר ועד העובדים ניקה שמחוביץ׳ הודיע על השבתה של העבודה בחטיבת התשתיות שכוללת כ-500 עובדים (מנופאים, מסילאים, מהנדסים).

רכבת ישראל, צילום: דוברות רכבת ישראל רכבת ישראל | צילום: דוברות רכבת ישראל רכבת ישראל, צילום: דוברות רכבת ישראל

 

חשש מהנפקת החברה

בסביבת הוועד מסבירים שהחשש הגדול שלהם אינו נוגע רק לדרישה הלא לגיטימית כהגדרתם להחזרת הוצאות הנסיעה במוניות - אלא לתוכנית להנפקת מניות מיעוט (בין 25% ל-49%), מהלך שכבר אושר עקרונית בהחלטת ממשלה ואמור להיות מיושם עד 2017. ההנפקה תחליש מאוד את מוטת השליטה של העובדים, בין השאר מאחר  שכל אירוע יחויב בשקיפות ובדיווח מיידי לבורסה.

מהרכבת נמסר בתגובה: "לפי נהלי העבודה, עובד אשר לא מגיע למשמרתו – לא מקבל עליה שכר. הדרכה שתואמה לעובד כמוה כמשמרת עבודה. על כן - מי שאינו מופיע להדרכה, משמע שנעדר מעבודתו. בית הספר למקצועות הרכבת מקפיד לעמוד בתכנון ההדרכתי באדיקות ולהעניק את השירות לו התחייב. מודרכים בו כלל עובדי רכבת ישראל, אלה העובדים בתוקף ההסכם הקיבוצי המיוצגים ע"י הוועד , וגם אלה העובדים במסגרת חוזים אישיים. ועל כן, הדרכות בית הספר בקורסים השונים מתקיימות, שכן עובדים בעלי חוזה אישי אינם שובתים. לאור זאת, המדריכים, שרובם המוחלט הם עובדי רכבת וחלקם בחוזה אישי, לא משוחררים, וגם לא מבוטלות הרצאות חיצוניות, שממילא הן בודדות".

תגיות