אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
Uber X: עתיד התחבורה הציבורית או מלכודת לנהג ולנוסע?

Uber X: עתיד התחבורה הציבורית או מלכודת לנהג ולנוסע?

נהגי המוניות במתח, הרגולטורים נערכים והנוסעים מתלבטים - השירות של אובר שמאפשר לכל אחד להפוך את מכוניתו למונית השלים פיילוט מוצלח בתל אביב. "כלכליסט" מציג את כל מה שצריך לדעת על השירות החדש - נהלים, סיכונים ורווחים

16.11.2014, 19:33 | עומר כביר
בסוף השבוע זכו ישראלים באזור המרכז לטעום בפעם הראשונה את העתיד, לכאורה, של התחבורה הציבורית: חברת אובר החלה בפיילוט לשירות אובר X, שמאפשר לכל בעל רכב להסיע נוסעים בתשלום. אמנם הניסוי בסוף השבוע בוצע על ידי נהגים מתנדבים והמשתמשים לא שילמו על הנסיעות, אבל לדברי אובר בחברה התקבלו אלפי הזמנות לנסיעות והניסוי המוגבל מוגדר שם כהצלחה. כעת, מתכוונים בחברה להמשיך לפעול להעברת שינויי החקיקה הדרושים על מנת לאפשר את הפעלת השירות בצורה מסודרת ומלאה.

מה זה בדיוק שירות אובר X, איך הוא יכול לסייע לכם לקבל קצת השלמת הכנסה ומה הסיכונים לנוסעים? “כלכליסט" עונה על כל השאלות הבוערות.

מהו אובר X?

בניגוד לגט טקסי הישראלית, שמאפשרת הזמנת מוניות בלבד, באובר ניתן להזמין מגוון שירותי הסעות, דוגמת מוניות, רכבי יוקרה או רכבי שטח. אובר X הוא אחד משירותים אלו, שמאפשר להזמין שירותי הסעה מנהגים רגילים שעושים שימוש ברכבם הפרטי וכך לשבור את השוק ולהציע מחירים נמוכים יותר בהשוואה למונית.

אפליקציית אובר אפליקציית אובר אפליקציית אובר

איך זה עובד?

התנופה נמשכת אובר תכניס 10 מיליארד דולר עד סוף 2015 הכנסות אפליקציית הנסיעות הפופולרית צומחות במהירות מזה שנתיים. ואולם, ברווח התפעולי שלה נוגסות הוצאות שיווק עצומות. דווקא אסטרטגיית השיווק האגרסיבית של החברה היא שצפויה לעכב את יציאתה להנפקה ניצן סדן, תגובה אחתלכתבה המלאה

עבור המשתמש, השימוש בשירות אובר X כמעט שקוף. לא צריך להוריד אפליקציה נפרדת והזמנת נסיעה מנהג פרטי זהה להזמנת נסיעה במונית באובר או בגט טקסי. בוחרים כתובת או מיקום נוכחי, לוחצים על כפתור ההזמנה, מזינים יעד, רואים את הרכב מתקרב על מסך האפליקציה, נוסעים ובסיום הנסיעה משלמים באמצעות האפליקציה. ההבדל היחיד הוא סרגל בחירה בתחתית המסך, שמאפשר לבחור באיזה שירות רוצים להשתמש, אוברX , מונית, רכב יוקרה ועוד (בישראל זמין כיום רק שירות המוניות). השקיפות וקלות השימוש יכולה ליצור רושם בקרב משתמשים שאין באמת הבדל בין אוברX  למוניות של אובר פרט למחיר. אבל ההבדל מאחורי הקלעים משמעותי.

מה הדרישות מנהגים באובר X?

תנאי הסף להרשמה כנהג בשירות לכשיופעל בישראל יהיו להיות מעל גיל 23, עם רישיון נהיגה בתוקף במשך שלוש שנים לפחות ו-12 שנות לימוד. הרכב, בפיילוט שנערך, צריך להיות מכונית בעלת ארבע דלתות לפחות וב"מצב מעולה" עם ביטוח בתוקף.

גם הרכב בתמונה מתאים לדרישות אובר - למעט השנתון שלו, צילום: אפי שריר גם הרכב בתמונה מתאים לדרישות אובר - למעט השנתון שלו | צילום: אפי שריר גם הרכב בתמונה מתאים לדרישות אובר - למעט השנתון שלו, צילום: אפי שריר

איך החברה בוחרת נהגים?

בישראל עוד לא הוצגו פרטי ההליך, אבל במדינות אחרות שבהן פועל השירות הוא עובד באופן כזה: הנהג מעביר לאובר פרטים ככתובת מלאה, מספר רישיון נהיגה ותאריך תוקף, תאריך לידה ומספר ביטוח לאומי. אלו מועברים לבדיקה על ידי חברה חיצונית. על מנת לעבור את הבדיקה, על הנהג לעמוד בתנאים כמו לא יותר משלוש עבירות תנועה בשלוש השנים האחרונות כאשר אף אחת מהם לא יכולה להיות עבירה של נהיגה בשכרות או בחוסר זהירות, ובלי עבר פלילי של עבירות גניבה, אלימות או שימוש בסמים בשבע השנים האחרונות.

בשלב הבא, ועוד לפני השלמת בדיקת הרקע, נדרש הנהג להזין פרטים על סוג הרכב שברשותו - החל מהדגם המדויק ומספר לוחית רישוי ועד הצבע הפנימי של הרכב. על הרכב להיות בן 10 שנים לכל היותר. החברה גם מבקשת סריקות של כמה מסמכים: טופס בדיקת רכב, ביטוח חובה, רישיון רכב ורישיון נהיגה. לסיום, מתבקש הנהג הפוטנציאלי לצפות בסרטון הדרכה בן 15 דקות, ולאחר מכן עליו להמתין להשלמת בדיקת הרקע שלו לפני שיוכל להשתמש באפליקציה.

איך זה שונה מהדרישות שמוצבות לנהגי מוניות?

תנאי הסף לעבודה כנהג מונית בישראל נמוכים יותר ודורשים רק גיל 21 ומעלה, שמונה שנות לימוד, שנתיים של רישיון נהיגה בתוקף. ואולם, כדי להיות נהג מונית בישראל צריך לקבל רישיון הסעה של רכב ציבורי, לעבור קורס שמפוקח על ידי משרד התחבורה שכולל לא פחות מ-154 שעות לימוד, בדיקות ראייה, בדיקות בריאותיות והצהרה ממשטרת ישראל על היעדר עבר פלילי.

אפליקציית אובר בארה"ב אפליקציית אובר בארה"ב אפליקציית אובר בארה"ב

מעבר לכך, המדינה מפקחת גם על הרכב המשמש כמונית והוא מחויב בבדיקת תקינות שנתית ובהחזקת ביטוח מתאים. נהגי המוניות כפופים למפקח על התעבורה במשרד התחבורה, וכל תלונה מטופלת משמעתית מולם. בשנים האחרונות החריף המשרד את הקנסות שלו בתחום זה, ונהגים שסילקו נוסע מהרכב או גידפו אותו נקנסו באלפי שקלים.

יש בעיות עם מערכת הסינון של נהגי אובר X?

ברשת הופיעו לא מעט עדויות שלפיהן תהליכי הסינון אינם קפדניים מספיק. אחד מנהגי אובר סיפר ששימש במשך שנים רבות כנהג מונית ואז נדרש להציג את רישומי היסטוריית הנהיגה שלו, לעבור בדיקת אלכוהול, להגיש אישורים משטרתיים על כך שהוא נטול עבר פלילי ואף למסור את טביעות האצבע שלו. באובר X הנהגים כלל לא נדרשים להגיש את כל אלה. נהג אחר סיפר שידוע לו על נהגים שזייפו חלק מפרטיהם.

ואכן בהצטרפות לשירות בארה"ב אין שום מניעה מנהג פוטנציאלי להעלות פרטים של נהג אחר, למשל קרוב משפחה, אך לשמש כנהג בעצמו - שכן בשום שלב בהליך לא נעשה אימות פנים-מול-פנים או אחר שיכול להבטיח שהנרשם אכן מוסר פרטים אותנטיים שלו.

וזה גרם לתקלות בשטח?

פרטי הפיילוט כל אוטו הופך למונית: אובר משיקה את UberX בישראל השירות של מפעילת אפליקציית הנסיעות, שמאפשר לכל נהג להציע שירותי הסעה למשתמשים, ינוסה בת"א בפיילוט בן יומיים. מדובר בשירות שנוי במחלוקת, שגרר ביקורות קשות על החברה ברחבי העולם ואף עשוי להיתקל ממגבלות רגולציה בארץ עומר כביר, 52 תגובותלכתבה המלאה

ארעו לא מעט מקרים מצערים בגלל סינון לא קפדני של נהגים. הידועה ביותר ארעה לפני כמה חודשים בלוס אנג'לס, ובמסגרתה נהג של אובר X נעצר בחשד שחטף בת 32, כשהייתה שיכורה, ולקח אותה לבית מלון במטרה לתקוף אותה מינית. במקרה אחר, מנכ"ל חברת סטארט-אפ ועמיתיו הפכו לשבויים במרדף מכוניות מהיר שהתנהל אחר נהג אובר עמו נסעו, כשזה ניסע להימלט מפקח עירוני. לכך יש להוסיף לא מעט תאונות דרכים שבהם היו מעורבים נהגים של אובר, המפורסמת שבהן היא תקרית שבה נהג אוברX  דרס מוות בת 6 שחצתה את הכביש במעבר חצייה.

במרבית המקרים אובר התכחשה לאחריותה באומרה שהנהגים לא עבדו בשירותה בעת שאירעו המקרים. התנערות זו מעוררת חשש כמעט כמו המקרים עצמם, שכן היא מצביעה על כך שברגע האמת החברה לא תסייע לנוסעים או עוברי אורח שנפגעו מפעילות נהגיה.

מה אומר החוק על פעילות אובר X?

נכון לעכשיו, הסעת נוסעים בתשלום ללא רישיון מתאים הינה מנוגדת לחוק ואסורה בתכלית האיסור. זו הסיבה שבפיילוט שנערך בסוף השבוע הנהגים עבדו בהתנדבות והנוסעים לא התבקשו לשלם על הנסיעות - פתרון זמני שעוקף את החוק אבל שלא מחזיק מעבר להדגמת יכולות קצרה. לכנסת כבר הוגשה הצעת חוק שנועדה לאפשר את פעילות שירות אובר X ושירותים דומים בישראל, אבל יעבור זמן ניכר עד שזה יאושר, אם בכלל, כאשר בדרך צפוי מאבק נרחב מצד גורמים כמו גט טקסי או נהגי מוניות. סוגיה נוספת היא סוגיית המיסוי. באובר הנהגים אינם נחשבים עובדים של החברה, ובישראל הם ככל הנראה יצטרכו להירשם כעצמאים ולהגיש דיווחים למס הכנסה באופן פרטני, בדומה לנהג מונית.

שר התחבורה, ישראל כץ, צילום: מיקי אלון שר התחבורה, ישראל כץ | צילום: מיקי אלון שר התחבורה, ישראל כץ, צילום: מיקי אלון

איך מתקבל אובר X בחו"ל?

השירות מתקבל באופן שלילי ותוך מחאות נרחבות במקרים רבים. ביוני שעבר יצאו עשרות אלפי נהגי מוניות לרחובות לונדון, מדריד, פריז, ברצלונה, ברלין וערים נוספות באירופה, חסמו רחובות והניפו שלטים בגנות אובר. בקליפורניה הוצא נגד החברה צו מניעה בסתיו 2012 שהוסר בספטמבר 2013 במסגרת פשרה לאחר פעילות לובינג מסיבית של החברה. ביוני שעבר נאסר השירות גם במדינת וירג'יניה, בעיר סיאטל הוא מושהה עד לקיום משאל ציבורי בנושא, וגם בחלק מהמדינות באוסטרליה ובעיר ברלין השימוש בשירות נאסר. בכל המקרים החברה פועלת לשינוי הגזרה.

עושים שם כסף טוב?

תעריפי הנסיעה באובר X עתידים להיות נמוכים משמעותית מאלו של נסיעה במונית. ואולם, לדברי החברה האפשרות לעשות שימוש ברכב הפרטי במקום במונית (והיעדר הצורך ברכישת או השכרת מספר מונית) יותר ממקזזים את ההפרש בתעריף. לטענת החברה נהגי מוניות שיעברו לעבוד באובר X עם רכבם הפרטי יוכלו להרוויח בסופו של דבר סכומים גבוהים יותר. עם זאת, דיווחים של נהגים בערים שבהן פועל השירות בצורה מלאה, דוגמת ניו יורק, מציירים תמונה אחרת לגמרי: הנהגים שעובדים שם עם אובר X מדווחים על קושי משמעותי להגיע לרמת הכנסה מספקת, ועל כך שבגלל התעריפים הנמוכים במיוחד נהג אף עלול להפסיד כסף על נסיעה (למשל אם מדובר בנסיעה קצרה במיוחד שבשבילה נדרש הנהג לנסוע דרך ניכרת לנקודת האיסוף).

תגיות

18 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

16.
באירופה גרשו את אובר
בחלק ממדינות אירופה גרשו את אובר בגלל מקרים של הטרדה מינית מצד נהגי אובר , שוד ואף תקיפה ואף אחד בישראל לא רוצה מקרים כאלה גם פה. אובר מסירה כל אחריות על נהגיה משום שאינה מגדירה אותם עובדי החברה וגם אין שום נהלים לנהגים כמו כאן לנהגי מוניות.
ריצארד , תל אביב  |  17.11.14
15.
לא מישתלם
נהג פרטי שיעבוד כמונית יפסיד הרבה כסף וזמן יש המון מוניות על כול נוסע שמרים יד ברחוב יש 3 מוניות יש תחרות גדולה בין התחנות נהג ברכב פרטי יצטרך לעשות ביטוח נוסעים שעולה למונית 6 אלף לשני נהגים דוח שנתי למס הכנסה עולה 1200 כמו כן מי שפותח תיק כעוסק מורשה נידרש להגיש הצהרת הון שעולה 1800וכבר אתם על הכוונת של מס הכנסה מעתה ציצטרכו להסביר על כול הרכוש שלכם אובר גובה 20 אחוז עמלה הוצאות הדלק ובלאי של הרכב יעלו משמעותית מכול נסיעה יורד מעמ 18 אחוז ובנוסף רכב שמשמש כמונית ערכו יורד ב30 אחוז לפחות לפי מחירון לוי יצחק כך שרק טיפש יעבוד אם רכב חדש שאחרי שנה הערך שלו ירד בעשרות אלפי שקלים כך שגם לנוסעים זה לא ישתלם כי מי שיעבוד זה רק נהגים אם מכוניות ישנות ולא בטיחותיות רמת הנהיגה של הנהגים לא ידועה שכן הם לא בפיקוח של מישרד התחבורה הם לא יכולים לינסוע בנתיבים של תחבורה ציבורית כך שזמן הניסיעה יהיה ארוך ומכן שגם מחיר הניסעה יהיה גדול כך שלא בטוח שיצא יותר זול ממונית רגילה נוסיף לזה את בעית החטיפות שאויבנו מנסים בכול דרך לחטוף חילים ואזרחים לצורכי מיקוח כך שכול העסק הזה מיותר בישראל זה גם יפתח פתח בעתיד לענפים אחרים לעבוד בלי פיקוח ורישיון גם היום יש הרבה רוכלים בלי רישיון חשמלאים לא מוסמכים קבלני שיפוצים בלי רישיון קבלן אם יתנו ללהגים לעבוד בלי רישיון כול אלה ידרשו ובצדק גם לעבוד בלי רישיונות ונהפוך ממדינה מתוקנת למדינה של חפרים רק חבר כנסת חסר אחריות יצביע בעד חוק שכזה.
אלי , בת ים  |  18.11.14
לכל התגובות