אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חוק רישוי הרכב מעורר ביקורת בחו"ל: עולם הרכב נגד ועדת הכלכלה צילום: טלי מאייר

בלעדי לכלכליסט

חוק רישוי הרכב מעורר ביקורת בחו"ל: עולם הרכב נגד ועדת הכלכלה

בכירי תעשיית הרכב במכתב זועם לוועדה: "חלפה חצי שנה ובקשתנו לתיקונים בחוק לא זכתה למענה"

17.11.2014, 08:33 | תומר הדר

שני ארגוני הגג של תעשיית הרכב העולמית - ה־ACEA וה־AAPC - פנו לאחרונה במכתב חריף לוועדת הכלכלה, לאחר שהוועדה לא השיבה לבקשת הארגונים להבהרות בנושא חוק רישוי רכב יותר מחצי שנה, כך נודע ל"כלכליסט".

קראו עוד בכלכליסט

על המכתב, הממוען ישירות ליו"ר הוועדה ח"כ אבישי ברוורמן, חתומים ראשי שני הארגונים החזקים ביותר בתעשיית הרכב העולמית: מאט בלאנט, נשיא ה־AAPC, קבוצת סחר המאגדת את יצרני הרכב האמריקאים; ואריק ג'ונהארט, מנכ"ל ה־ACEA, ארגון הגג של יצרני הרכב באירופה. בין המכותבים על המכתב מצויים שר התחבורה, שר הכלכלה ושגריר ישראל בארצות הברית.

אילוסטרציה, צילום: יובל חן אילוסטרציה | צילום: יובל חן אילוסטרציה, צילום: יובל חן

במכתב המקורי, מאפריל האחרון, העלו הארגונים שורה ארוכה של טענות כלפי התנהלות הוועדה. כך, בשעתו הביעו הארגונים את התנגדותם לסעיף הקובע כי יבואני הרכב הוותיקים יצטרכו לספק שירות למכוניות שלא יובאו על ידם במקרה של ריקול, בטענה שדגמים רבים ביבוא מקביל אינם משווקים בישראל עקב חוסר התאמה לתנאי השוק הישראלי, ולכן אין סיבה שיבואן הרכב הוותיק יחזיק עבורם חלפים. עוד טענו יצרני הרכב כי אינם יכולים לעמוד בדרישת סעיף 35 לחוק רישוי רכב, הקובע כי יבואן רכב יוכל לקבל רישיון ממשרד התחבורה רק לאחר שיספק מכתב מיצרן הרכב, ולפיו יוכל להעניק שירות גם לרכבים מדגמים שאינם מיובאים ארצה באופן סדיר על ידי יבואן הרכב הוותיק.

פנייתם של ארגוני הגג של יצרני הרכב אינה מקרית. במהלך החודשים האחרונים פנו נציגיהם של יצרני הרכב ישירות אל גורמים באיחוד האירופי ובממשל, והביעו את חוסר שביעות רצונם ממה שהוגדר כ"חוסר הבנה והתעלמות ממבנה ענף הרכב העולמי".

ועדת הכלכלה השיבה בשבוע שעבר למכתב והודיעה כי הדיונים בחוק רישוי רכב עדיין בעיצומם. מוועדת הכלכלה נמסר: "בימים אלה הוועדה נמצאת בעיצומו של הליך הכנת הצעת החוק לקריאה השנייה והשלישית, ומקיימת דיונים מעמיקים. הערות ארגון יצרני הרכב האירופים ומועצת יצרני הרכב האמריקאים הועברו להתייחסות משרד התחבורה, ובכוונת הוועדה לבצע בחינה נוספת של הנושאים ולפעול בהתאם לנדרש. הוועדה טרם סיימה את הדיונים בהצעה, ואם יתברר שצריך לדון מחדש בסעיפים כאלה או אחרים הדבר יבוצע". 

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
איגוד היצרנים באמת חצופים
ציטוט מהכתבה: "בשעתו הביעו הארגונים את התנגדותם לסעיף הקובע כי יבואני הרכב הוותיקים יצטרכו לספק שירות למכוניות שלא יובאו על ידם במקרה של ריקול, בטענה שדגמים רבים ביבוא מקביל אינם משווקים בישראל עקב חוסר התאמה לתנאי השוק הישראלי, ולכן אין סיבה שיבואן הרכב הוותיק יחזיק עבורם חלפים". דבר ראשון כל הרכבים המיובאים ביבוא אישי חייבים לעמוד בתקנים האירופאי ו/או האמריקאי, ולא באיזה תקן עלום. דבר שני, ריקול אינו החלטה של יבואן מקומי, אלא נקבע ע"י היצרן. במקרה של ריקול היצרן שולח חלקי חילוף למוסכים (ליבואן הרשמי במקרה שלנו) וגם משלם למוסכים את עלות העבודה. בנוסף, אם הריקול דורש עבודה מסובכת (כמו מקרה דוושת התאוצה בטויוטה, לפני מספר שנים) היצרן מזמין את עובדי המוסכים להדרכה בביצוע התיקון - זו אולי הסיבה האמיתית להתרעמות היצרנים: כדי להימנע מהזמנת כמה עובדי מוסך להשתלמות בארה"ב בכל פעם שיש ריקול ל 2-3 מכוניות מיוחדות הנעות בכבישי הארץ.
אברהם , אשדוד  |  19.11.14
2.
מעניין מי הסב את תשומת ליבם לנושא......
איגוד היצרנים מאמריקה ואירופה שהם בעלי אינטרס מובהק ביחס לצרכן הישראלי. רוצים להשפיע על חוק ישראלי בטענה מופרכת... היבוא נעשה על פי תקנים אמריקאים או אירופים ולא על פי תקן עלום. שייקחו אחריות על המוצר שלהם, במשך דורות הם אפשרו למשפחות מעטות לעשוק אותנו, המצב הנוכחי נוח להם זה מפחיד אותם שיהיה שוק פתוח כמו האמריקאי, האירופי פתוח רק על הנייר. שאולי גם האירופים יאכפו את החוק שלהם.
אוטומובילה  |  17.11.14