אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אור ירוק לעליית מחירים

אור ירוק לעליית מחירים

המס הירוק עומד להשתנות בינואר ולהוביל לעליית מחירים בדגמי 2015. יבואני המשפחתיות היפניות אמורים להצליח לבלוע את הפגיעה, אולם במכוניות המיני והג'יפונים היא כנראה תתגלגל לצרכנים

17.11.2014, 08:51 | תומר הדר

ענף הרכב הישראלי מצוי בימים אלה לפני שינוי מהותי: שיטת החישוב של המס הירוק תשתנה בינואר, כך שמחיריהם של כלי רכב חדשים רבים עשויים לעלות. בכמה? התשובה מגוונת ותלויה בין היתר בסוג הרכב, במטבע שבו היבואן רכש אותו ובהעדפותיהם של הצרכנים. למעשה, עד שהמכוניות לא יגיעו לשוק, נתקשה לדעת מה תהיה ההשפעה המדויקת של השינוי במס.

קראו עוד בכלכליסט

ואולם, ראשית יש להבין את השיטה. על כל מכונית חדשה המשווקת בישראל מוטל מס קנייה של 83% מהמחיר שבו רכש אותה, בשקלים, היבואן בחו"ל. עם זאת, במטרה לעודד רכישת מכוניות ידידותיות לסביבה מסוף 2009 מנוכים מהמס עד 15 אלף שקל - בהתאם לנוסחה המשקללת את כמות הפליטה של חמישה מזהמים, ובהם פחמימנים ופחמן דו־חמצני. בינואר צפויה רשות המסים לעדכן את הנוסחה, כך שתחמיר בכמות הזיהום המותרת. משמעות השינוי היא שזיכוי המס על דגמים רבים צפוי לרדת, כלומר המחיר שלהם אמור לעלות.

הלכה למעשה, לא בטוח שהצרכנים אכן יחושו בהתייקרויות. הסיבה לכך היא מרווחי השיווק: בחלק מהמקרים יבואני הרכב יכולים "לבלוע" חלק מההתייקרות, אך בחלק מהקטגוריות הם ייאלצו לגלגל אותה הלאה.

1. רכב משפחתי

שער הין יקבע

פלח השוק של המכוניות המשפחתיות - "1,600 אוטומט" - עדיין נחשב למהותי בשוק הרכב הישראלי ונהנה ממידה גבוהה של פופולריות, בעיקר בציי הרכב הגדולים. שלא במפתיע מחירי רוב המכוניות המשפחתיות קרובים מאוד זה לזה, אך מתחת לפני השטח שיעורי הרווחיות של יבואני הרכב משתנים, בעיקר לפי שער המטבע שבו נרכש הרכב.

השנה קיימים הבדלים ניכרים בשערים: הין נחלש מול השקל, מה שמגדיל את הרווחיות של יבואני המכוניות היפניות, ואילו הדולר התחזק מול השקל. בענף מעריכים שעם השינוי בשיטת התמחור יספגו יבואני הרכב היפני את העלייה ויותירו את מחיריהן של טויוטה, מאזדה ומיצובישי על כנם. לעומתם, יבואני רכב שמשלמים בדולר יעמדו בפני בחירה בעייתית: להעלות את המחיר לצרכן או לחרוק שיניים ולספוג פגיעה נוספת ברווחיות.

מאזדה 3 מאזדה 3 מאזדה 3

יש לזכור שמכיוון שמדובר במכוניות שנמכרות בעיקר לציי הרכב, עליית המחירים תפגע בצרכן הפרטי, אבל תיצור רווחים לחברות הליסינג. תחילה הן רוכשות את המכוניות בהנחה (שאותה מסבסד הצרכן הפרטי) ואחר כך הן נהנות מצי מכוניות ששוויו גבוה יותר. בתום תקופת הליסינג הן ימכרו את המכוניות בשוק החופשי במחיר גבוה יותר.

2. מיני

אין מנוס מייקור

 

מכוניות המיני פרצו לחיי הצרכנים בישראל לפני כשלוש שנים והפכו במהרה למחזה נפוץ בכבישים: סוזוקי אלטו, פיז'ו 108, טויוטה אייגו, סיטרואן C1 ודומותיהן הציגו קונספט של מכונית חדשה בת־השגה ב־60 אלף שקל.

הבעיה ליבואנים היא שיעור הרווחיות הנמוך בפלח שוק זה. המנוע הזעיר של מכוניות המיני מקנה להן זיכויים גדולים במס הירוק, ולא משנה באיזה מטבע נקנו. בניגוד לפלח השוק המשפחתי, היבואנים אינם יכולים לגלגל את ההנחה לחברות הליסינג, משום שמכוניות מיני אינן נפוצות בציי הרכב. מי שנהנה מההנחה הוא הצרכן הפרטי, והתוצאה: רווח נמוך ליבואן, שבדגמים מסוימים נמוך מ־5,000 שקל לרכב.

סיטרואן C1 סיטרואן C1 סיטרואן C1

במצב כזה גם תנודה קטנה שמייקרת את הרכב באלפי שקלים בודדים נחשבת קריטית כי היא "אוכלת" את כל הרווח. לכן כאשר המס הירוק יפחית ככל הנראה את ההנחה על רכבי המיני, לא יהיה מנוס מהעלאת מחיריהם.

עם זאת, יש בשורה טובה: הייקור אינו צפוי להיות משמעותי. יבואני הרכב מבינים היטב שאחת הסיבות להצלחת המיני היא המחיר הנמוך. אם מכוניות אלה יעלו יותר מ־70 אלף שקל, הצרכנים יעדיפו חלופות אחרות.

3. סופר־מיני

התייקרויות מתונות

 

שוק מכוניות הסופר־מיני סובל בשנים האחרונות משחיקה מתמדת במעמדו: רנו קליאו, סוזוקי סוויפט ודומותיהן מצויות במתקפה מצד מכוניות המיני. במקביל חדרו לשוק מכוניות שממוצבות בין המיני לסופר־מיני, כמו מיצובישי ספייס סטאר, שזוכה בישראל להצלחה ניכרת. 

רנו קליאו , צילום: תומר הדר רנו קליאו | צילום: תומר הדר רנו קליאו , צילום: תומר הדר

בדומה למכוניות המיני, מכוניות הסופר־מיני נמכרות בעיקר לצרכנים פרטיים. הן מקבלות הטבת מס נאה, אם כי פחות מהותית מזו של מכוניות המיני - מה שמותיר מרווח שיווק גבוה יותר. על פי הערכות בענף הרכב, יבואן שיעלה את מחיריהן של מכוניות המיני יצטרך לייקר באופן פרופורציונלי גם את מכוניות הסופר־מיני כדי למנוע קניבליזציה בין הדגמים ולשמר את כדאיות הקנייה של שני סוגי המכוניות. לכן צפויות להיות התייקרויות בקטגוריית הסופר־מיני, אם כי מתונות יחסית.

4. ג'יפונים

הביקוש יגרור התייקרות

 

שוק רכבי הכביש־שטח הקטנים, הג'יפונים, מצוי בימים אלה בתנופת צמיחה בישראל - אבל לא רק כאן. על פי נתוני ג'ייטו דינמיקס, ארגון המנתח מגמות בתעשיית הרכב העולמית, בששת החודשים הראשונים של 2014 נמכרו באירופה 390 אלף ג'יפונים - זינוק של כ־90% ביחס לתקופה המקבילה ב־2013.

ג ג'יפון, הונדה HRV ג

עבור יבואני הרכב בישראל מדובר בחדשות רעות. השוק הישראלי רוכש את המכוניות במחירים נמוכים יחסית, אולם כשקיים ביקוש עולמי לסוג רכב מסוים, היבואן מתקשה להשיגו בהנחה נאה מן היצרן. בשל שינוי רגולטורי כמו המס הירוק ניצב יבואן הרכב בפני בעיה: מחיר הרכישה אינו נמוך ולכן הרווח מושפע בקלות מתנודות, מה גם שהוא מיועד בעיקר לצרכנים פרטיים ולא לציי הרכב. במקרה כזה, אם הטבת המס תצטמצם, סביר שהיבואן יהיה חייב לייקר את הרכב.

תגיות