אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
באידו בין שני ענקים: רוצה להיות כמו גוגל, אבל בינתיים נלחמת יותר בעליבאבא

השורה התחתונה

באידו בין שני ענקים: רוצה להיות כמו גוגל, אבל בינתיים נלחמת יותר בעליבאבא

חברת החיפוש המקוון מתחזקת בשוק המובייל, ונאלצת לשתף פעולה עם המתחרה הסינית הגדולה טנסנט

19.11.2014, 07:48 | לירון רוכמן ויאיר מנדלסון

ענקית החיפוש המקוון באידו, הידועה בכינויה גוגל הסינית, שברה שיא נוסף כאשר המניה שלה עברה את רף ה־250 דולר למניה ‑ שבועיים לאחר פרסום דוחותיה לרבעון השלישי. החברה, שהונפקה לפי שווי של 120 מיליון דולר ב־2005, נסחרת היום בשווי של 87 מיליארד דולר, ולפי האנליסטים יש לה עוד לאן לשאוף.

סיפור לידתה של החברה, הפועלת בקמפוס אוניברסיטת פקין בבייג'ינג, מזכיר מאוד את זה של גוגל. בדומה למתחרה האמריקאית, באידו הוקמה על ידי שני יזמים צעירים, רובין לי ואריק שיו. השניים למדו ועבדו יחד בארה"ב לפני שחזרו לסין והקימו את החברה בשנת 2000, שנתיים לאחר הקמת גוגל. שתי החברות מספקות מגוון גדול של שירותי חיפוש ברשת. באידו, מלבד מנוע חיפוש, מציעה גם למעלה על 50 שירותים שונים כמו מפות, Baidu Cloud לאחסון מידע בענן, פורומים שונים לחיפוש, אתר חדשות, Baidu Baike (מעין ויקיפדיה סינית), קהילות ותוכן מולטימדיה, כולל מוזיקה בפורמט MP3 וסרטים (מעין יוטיוב סיני).

רובין לי מנכ"ל באידו, צילום: בלומברג רובין לי מנכ"ל באידו | צילום: בלומברג רובין לי מנכ"ל באידו, צילום: בלומברג

להגיד באידו ביפנית

גוגל היא האתר הפופולרי בעולם, אבל באידו ניצלה את ההיעדרות שלה מהשוק הסיני, וכיום היא אתר החיפוש הפופולרי ביותר בסין ומדורגת כחברת האינטרנט החמישית בעולם, נכון למאי 2014, לפי חברת הדירוג אלקסה.

גוגל שולטת כיום ב־67.6% משוק החיפוש באינטרנט בארה"ב, ואילו באידו שולטת רק ב־55.6% משוק האינטרנט הסיני, אלא שמספר הגולשים בסין גדול פי שלושה (280 מיליון איש בארה"ב, 640 מיליון בסין).

ההבדל בין שתי החברות הוא שבזמן שגוגל ניצלה את השנים האחרונות להרחבת פעילותה מחוץ לארה"ב, ולהשתלטות על 49% משוק הפרסום העולמי המקוון, באידו המשיכה להעמיק את אחיזתה בסין, ורק לאחרונה היא התחילה לעבוד על אתרים בשפות יפנית, פורטוגזית, ערבית ותאילנדית. הבדל זה מיתרגם לפער בהכנסותיהן: גוגל הגיעה להכנסות של כ־60 מיליארד דולר בשנה, ואלה של באידו הן כעשירית מכך. עם זאת, מטבע הדברים, לבאידו קל יותר לשמור על קצב צמיחה מרשים של 40%־50% בשנה, בעוד קצב הצמיחה של גוגל כבר ירד לכ־20%.

מבחינת פעילות, באידו צועדת בעקבות גוגל גם בתחומים נוספים, כגון פיתוח משקפיים חכמים או ארנק דיגיטלי, וכיום השתיים נדרשות להתמודד עם אתגר המעבר מ־PC למובייל.

עמוד סלולר חינם לעסקים

בינתיים באידו מפגרת אחרי גוגל בחזית הטכנולוגית, אך היא משקיעה משאבים רבים לצמצום הפער. במאי השנה מינתה באידו את אנדרו נג, פרופסור למדעי המחשב באוניברסיטת סטנפורד, לתפקיד המדען הראשי שלה. נג מפקח על 140 חוקרים המפתחים את תחום הבינה המלאכותית בבאידו, כדי לנסות "ללמד" את המחשבים של החברה להבין איך חושב המוח האנושי — צעד שאמור להוביל לשיפור בתוצאות החיפוש, להתמודד טוב יותר עם החיפוש במובייל וכן לשפר את תחום החיפוש הקולי. בעבר עמד נג בראש פרויקט דומה של גוגל.

לדבריו, הוא הקים בבאידו רשת בעלת יכולות גבוהות פי 100 מאלה שיושמו במעבדה של גוגל, והמחקר הזה כבר הפחית ב־25% את שיעור הטעויות בתוכנה לזיהוי קולי. באידו הגדילה השנה את תקציב המו"פ שלה ב־85% ל־284 מיליון דולר, אך זה עדיין עשירית מתקציב המו"פ בגוגל.

באידו השקיעה בשנתיים האחרונות משאבים רבים בתחום המעבר למובייל. אם בחיפוש המסורתי ב־PC הלקוחות הכבדים היו מותגים גדולים וחברות בינוניות, תחום הסלולר פונה גם לעסקים קטנים. אחד השירותים החדשים שהיא מציעה לעסקים הוא למשל online to offline, המאפשר להם להירשם בחינם לבאידו ולקבל עמוד סלולר מעוצב שמציג מידע על החברה ועל מיקום סניפיה.

השקעות אלה הביאו לשחיקה משמעותית ברווח התפעולי, שנפל מ־50% מההכנסות ב־2012 לפחות מ־30% השנה. במקביל ירדה מניית באידו מאמצע 2011 עד אמצע 2013 בכמעט 50%. אך בשנה האחרונה מסתמנת התאוששות, ונראה שההשקעות הגדולות מתחילות להשתלם. ברבעון השלישי השנה עקף נפח החיפוש במובייל בבאידו את היקף החיפוש ב־PC. עם זאת, הכנסות ה־PC עדיין גדולות יותר. ברבעון השלישי תרם תחום המובייל 36% מההכנסות, לעומת 33% ברבעון השני של השנה. סך ההכנסות ברבעון זינק ב־52% ל־2.2 מיליארד דולר. במקביל עלה הרווח התפעולי ברבעון השלישי ל־29% מההכנסות, לעומת 27% בממוצע בתשעת החודשים הראשונים של 2014, ונראה שההכנסות ממובייל עולות סוף־סוף על ההוצאות הגדולות בתחום זה. ברבעונים הקרובים הרווח התפעולי עשוי לרדת בשל השקעות בתחומים שאינם נוגעים רק לחיפוש (למשל הבינה המלאכותית ושיתופי פעולה שונים עם חברות סיניות), אך כבר ברבעון השני של 2015 הוא יחזור לעלות וצפוי לעבור את ה־30%.

המלחמה על הבית

התחרות האמיתית של באידו היום היא מול הענקיות המקומיות עליבאבא וטנסנט, ועיקר כוחה הוא בדומיננטיות שלה בתחום המובייל. כחלק מהתחרות בעליבאבא, היא שיתפה פעולה דווקא עם המתחרה הגדולה טנסנט, הנחשבת לבעלת הקהילה המקוונת הגדולה ביותר בסין (תוכנות מסרים מיידיים, מסחר מקוון ופרסום באינטרנט). לפני כחודשיים חתמו באידו וטנסנט על הקמת מיזם משותף עם דאליאן וונדה, חברת הנכסים המניבים הגדולה בסין. איך יעבוד שיתוף הפעולה הזה? באידו מאמינה שצרכנים יקבלו החלטות על שופינג באמצעות למשל תמונה של שמלה על מישהי שראו בקניון, או שיחליטו לצאת לסרט באמצעות חיפוש קולי. בחיפושים המתוחכמים האלה אמורה לתמוך ההשקעה בבינה המלאכותית, ושיתוף הפעולה אמור לסייע לכוון את הצרכנים ליעד המתאים. באסטרטגיה הזו אמורה לתמוך גם יוזמת Baidu Eye, הגרסה של באידו לגוגל גלאס, אלא שאצל באידו מדובר בסוג של אוזנייה ולא במשקפיים.

באידו צפויה להמשיך להפגין צמיחה דו־ספרתית חזקה יחסית בשנים הקרובות. אם ב־2014 הצמיחה בהכנסות תסתכם ב־54%, ב־2015 היא צפויה להיות 42% וב־2016 33%, לפי ממוצע תחזיות אנליסטים. על רקע השיפור הצפוי ברווח הגולמי, הרווח למניה צפוי לצמוח ב־40% בכל אחת מהשנים הקרובות.

מאז השפל בקיץ 2013 עלו מניותיה ב־160%, ומתחילת השנה ב־40%. לכאורה מניות באידו יקרות היום, שכן החברה נסחרת במכפיל של 27 ל־2015 ומכפיל של 20 ל־2016, אך יש לזכור את קצב הצמיחה שלה בשנים האחרונות ואת הצפי להמשך הצמיחה החזקה בשנים הבאות. מלבד זאת, היא נסחרת במכפילים נמוכים בהשוואה לחברות דומות כמו טנסנט ועליבאבא.

השורה התחתונה: עם קצב צמיחה של כ-40% בשנה נראה כי למניית החברה יש עוד לאן לעלות, גם אחרי זינוק של 40% מתחילת השנה.

לירון רוכמן, מנהל קרנות מניות חו"ל בהראל פיא. יאיר מנדלסון, מנהל מחקר יועצים בהראל פיננסים

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות