אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
למה צימר עולה יותר ממלון 'הכל כלול' בחו"ל? צילום: עמית שעל

חשבון בבקשה

למה צימר עולה יותר ממלון 'הכל כלול' בחו"ל?

בעלי צימרים מספרים: "הצרכן הישראלי מגיע לצימר ומצפה לקבל ארוחת מלכים, בריכה מפוארת, ג'קוזי חדשני וטלוויזיית 50 אינץ', אבל הוא לא מוכן לשלם על זה". מתברר כי אחת הסיבות למחירים הגבוהים היא תפוסה שנתית נמוכה. אז כמה מרוויח בסוף בעל הצימר?

21.11.2014, 10:05 | יאיר נתיב

אנחנו אוהבים להתלונן על מחירי הצימרים בארץ, אבל לא כולנו יודעים שגם הקמה של צימר היא לא תמיד פיקניק. מנקודת המבט של הצרכן, כשמחירו של צימר סביר עולה כמעט כמו מלון 'הכל כלול' ביוון כולל הטיסה, יש בעיה.

תחושת הבטן שלנו מדברת על החזירות הישראלית, אבל במציאות המצב מעט מורכב יותר. הצרכן הישראלי מגיע לצימר ומצפה לקבל ארוחת מלכים, בריכה מפוארת, ג'קוזי חדשני וטלוויזיית 50 אינץ', אבל הוא לא מוכן לשלם על זה. כך לפחות לפי בעלי צימרים שאיתם שוחחנו. מנגד, אין סיבה כלכלית לשלם ביוקר, כשאפשר לקבל תמורה דומה ולעתים טובה יותר בחו"ל. אז איפה קבור הכלב?

מנתונים רשמיים, התפוסה הממוצעת בצימרים עומדת על כ-25%. מנתונים רשמיים פחות (לא כל הצימרים מדווחים כל הזמן על התפוסה בהם), הנתונים גבוהים יותר ואף מגיעים ל-35%. הבעיה היא שגם כשהצימר ריק, במרבית הזמן צריך לשלם עליו ארנונה, וגם ההשקעה הראשונית בגובה מאות אלפי השקלים בבריכה ובהקמה על כל מה שכרוך בכך צריכה לחזור לבנק (או לכיס). בחלק מן ההשקעה, יש לציין, ניתן לעשות שימוש גם במקרה שהצימר לא מצליח. למשל, הסבה להשכרה.

"הבעיה בצימרים היא התפוסה"

פרופ' דורון לביא, מנכ"ל משותף בקבוצת פארטו, שערך מחקר על הכדאיות שבפתיחת צימר, מסביר: "הבעיה בצימרים היא התפוסה. מאז 2005 התפוסה בבתי המלון עברה את ה-60%. צימרים לא מגיעים למספרים האלה. בתי מלון יודעים למלא תפוסה, בין היתר כי תיירים מחו"ל לא לוקחים צימר. צימרים יודעים לעבוד רק עם מזמינים בודדים ואולי עם משפחות וקבוצות קטנות. רק בסופי שבוע הצימרים מלאים, וגם זה לא קורה בכל השנה. במהלך השבוע התפוסה יורדת לאחוזים בודדים. בממוצע הצימר מגיע ל-30%-35% תפוסה. גם התחזוקה השוטפת היא לא אפס. פה הבעיה המרכזית". לדבריו, "מי שבונה צימר בודד, יש לו הפסד מובנה ואין לו סיכוי להצלחה. צריך לפחות שלושה או ארבעה צימרים".

'בית שלום', מטולה | צילום: דוד הכהן

על אחוזי התפוסה הלא גבוהים, כאמור, מתחרים אלפי צימרים בענף שמגלגל לפי הערכות כמיליארד שקל בשנה. "הענף בתחרות קשה מאוד, במיוחד כשיש מבצעים ועם ירידת ערך היורו בחו"ל שמוזילה את הנופש שם. גם מול המלונות בארץ יש תחרות קשה. בתקופות שהן לא עונות בוערות הם מורידים למחירים נמוכים מאוד ללילה", אומר יוסי גבריאלי, יועץ במעוף הגליל (מט"י), שמשמש כיועץ מטעם משרד הכלכלה ומלווה יזמויות של צימרים. "לפעמים אנחנו מוצאים את עצמנו עם מבצעים של 400 או 500 שקל ללילה במלונות של ארבעה כוכבים. מי ששורד בענף הוא מי שמתמקצע, עובד בצורה נכונה עם שירות אדיב ומקצועי".

 

בעלים של צימר בצפון מסכים. "מכניסים אנשים ומפסידים כסף", הוא אומר. "בקיץ יש פרנסה ברוך השם, אבל בחורף חבל על הזמן. רק סופי שבוע יש לך מדי פעם, וזה גם לא מכסה". זאת גם אחת הסיבות שצימרים נסגרים. "התחלופה מראה שיש פה בזבוז אדיר של השקעות", מסביר פרופ' לביא. "צימרים נפתחים ונסגרים. אם אדם סגר צימר בתוך שנה או שנתיים, יש לו הפסדי כסף גם אם הוא מסב את הצימר לדירה. ואני לא מדבר על התסכול ואובדן הציפיות".

בסקר שפרסמה חברת דן אנד ברדסטריט לפני כמה שנים עלה כי כ-62% מהצימרים מצויים בסיכון בינוני או גבוה, ולביא מסביר כי הנתונים רלבנטיים גם כיום. "כאשר מביאים בחשבון את עלות כוח האדם המועסק באחזקה ובתפעול שוטף של הצימר, מגיעים למסקנה כי אין הצדקה כלכלית ממשית להקמת צימר", כתב במחקר שפרסם. במודל שאנו מציינים כאן הבעלים של הצימר הוא זה שעובד בו.

המסקנה לא צריכה להיות שאי אפשר להרוויח מצימרים, כי כפי שמוצג בטבלה אפשר גם אפשר (ומי שעובד נכון יכול גם להרוויח יותר). היא צריכה להיות שטמון בכך סיכון לא מבוטל, וששיעור הרווח אל מול הסכנה בהפסדים צריך לעמוד בפני מי שמקים את הצימר. ובאשר לצרכן, הבחירה בין טיסה לחו"ל מול צימר בארץ עדיין נותרת קשה. אפשר לבחור בצימרים זולים יותר בארץ, אבל צריך להבין שמחיר נמוך יותר נובע ברוב המקרים גם משירות והשקעה נמוכים יותר בצימר עצמו. חופשה נעימה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



106 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

106.
אחת ולתמיד
הנתונים בכתבה לא מדויקים- כבר הבנו צימרים בארץ יקרים- כבר הבנו להוריד מחירים - כבר הבנו אז נותר לי לומר כבעלת צימרים טרייה, שנכנסנו לזה ממקום של אהבת האירוח והשירות. נכנסו לזה ממקום מודע שאנחנו נשמור על מחירים שפויים (יעידו על כך כול האורחים שלנו בחודשים האחרונים), אז אני אומרת, כן, אפשר להוריד מחירים ועדיין להרוויח יפה, אך כמו לכל דבר גם פה יש שני צדדים. אז נכון שמלכתחילה לא שמנו ג'קוזי ובריכה, כי ציפינו וייעדנו את הצימרים לאורחים שאוהבים לטייל במטה יהודה וסביב ירושלים אבל מה לעשות שיש לזה ביקוש, במיוחד בחורף? אז כל אלה שאמרו שבעלי צימרים מוסיפים את המותרות האלה כדי להרוויח יותר, תאמינו לי שלא כולם, הוספנו ג'קוזי (ממש החודש)מחוסר ברירה, אחרת באמצע שבוע באמת לא היו נכנסות שום הזמנות. להיפך, הוספתי לעצמי עבודה מרובה וקשה יותר, לנקות את הג'קוזי ולרוקן מים בין אורח אחד לשני רק כאב ראש, ואין מצב שאפסח על הניקיון שלו. (גם כשאני נוסעת לצימר לעולם לא הייתי נכנסת לג'קוזי). אף אחד לא מכריח אתכם לשלם 1000 ₪ ללילה יש צימרים מקסימים ומיוחדים גם ב 400-500 ₪ תעשו עבודת שטח לפני שאתם סוגרים, רק שימו לב מהן הציפיות שלכם.. אם אתם מצפים שיהיה ג'קוזי בכל חדר וג'קוזי מרכזי, בריכה וסאונה, אולי גם איזו ארוחת גורמה לצימר ועל הדרך גם מסג' אל תתפלאו שתשלמו יותר מ 1000 ₪ לילה. שיהיה לכולם חופשות נעימות וחורף חמים ונעים!
שירן, בעלת צימר מקסים , בר גיורא  |  30.11.14
105.
יש גם 500 שח לצימר כולל ארוחת בוקר!
כבעלת צימרים שגם מנהלת ועובדת בהם, בכל התחומים. זה מאוד לא פשוט גם להרוויח. בכל זאת הצימרים שלנו ברמה בסיסית .ללא בריכה. אומנם יש ג'קוזי וסאונה {בגלל הביקוש הרב ממכם הלקוחות}. המקום מאוד שמור מתוחזק ברמה גבוהה ונקי. מאובזר היטב כולל ערכת שתייה חמה וכן גם חלב ועוגיות. כל מי שמגיע מאוד מרוצה כי הוא מקבל תמורה טובה לכסף שלו. עם זאת מי שבוחר במקום "יוקרתי" ישלם יקר. אנחנו משאירים את הרמה המתאימה לרב האוכלוסיה המגיעה לטייל ולקבל שירות אדיב ואישי. האווירה כפרית ושקטה במטולה. אני לא מבינה למה נתפסים על האלף שקל ללילה בצימר. היקריים הם הבודדים. יש הרבה יותר מתחמי צימרים שמספקים אירוח במחיר הוגן וזול! רשמו בגוגל צימר זול ולא צימר יוקרתי ותגלו בעצמכם! אף אחד מבעלי הצימרים לא מקים צימר כי הוא מחפש מיליונים...הרב המכריע פשוט אוהב לארח. אולי חלק התעייף מלרצות את הקהל הישראלי. תחשבו על זה...!
טרי , מטולה  |  23.11.14
104.
צריך להוריד את המחיר ב 50% ולהכפיל את התפוסה
צריך להוריד את המחירים ל 500 שח ולהגיע לתפוסה של 50 עד 70 אחוז. המחיר הזה יורכב מ : 76 מע"מ+211 שוטפות+ 114 קבועות + 51 בנקים+48 רווח. אפשר לנסות לסגור דילים עם ועדי עובדים של מקומות עבודה גדולים במחירים הללו, כאשר מקום העבודה הולך לקראת העובדים ומקל עליהם לקחת חופשה בימי חול. זה יקטין גם את עלויות השווק והפרסום וגם יגדיל את התפוסה מעבר ל 50% המחיר צריך להיות 500 ש"ח ללילה באמצע השבוע, 700 ש"ח ללילה בסוף שבוע (חמישי עד שבת) ו 1000 שח לשני לילות בסוף השבוע. צריכה להיות עדיפות לאורחים מטעם ועד העובדים ואורחים מזדמנים יתקבלו רק על בסיס מקום פנוי בהתראה קצרה.
אחד העם  |  23.11.14
103.
לגבי התחשיב - הערה חשובה
בתור מישהו שלמד ראיית חשבון וכלכלה, זה צורם. ראיתי את אותה טעות עקרונית גם בתחשיב על המסעדות שעשיתם לפני כמה ימים: את ההוצאות המשתנות יש להוריד מהמחיר ללילה (כנ"ל ממחיר מנה במסעדה). הוצאות קבועות + החזר הלוואות - לא מורידים ממחיר ללילה. התחשיב צריך להיראות כך: תפוסה ממצועת = 30% לילות לחודש בתשלום = 30 לילות כפול 30% = 9 לילות מחיר ללילה = 1,000 ש"ח כולל מע"מ מחיר ללילה ללא מע"מ = 847 ש"ח הכנסה חודשית ממוצעת לצימר יחיד = 9 לילות כפול 847 ש"ח = 7,623 ש"ח הכנסה חודשית ממוצעת ל-4 צימרים = 7,623 כפול 4 צימרים = 30,492 ש"ח הוצאות משתנות ללילה = 211 ש"ח הוצאות משתנות ל-4 הצימרים לחודש = 9 לילות כפול 4 צימרים כפול 211 ש"ח = 7,596 ש"ח רווח תפעולי = הכנסה - הוצאות משתנות = 22,896 ש"ח הוצאות קבועות (ביטוח, גינון, תחזוקה, הנהח"ש, ארנונה, כבלים, אינטרנט וכו') לפי תחשיבכם מדובר ב-8,208 ש"ח, למרות שלא ברור איך בדיוק זה מחושב (27% מההכנסה? ומה אם ההכנסה קטנה יותר, איך זה משפיע על ההוצאות הנ"ל?). בכל מקרה בוא נניח 8,200 ש"ח רווח לפני מס והוצאות מימון = רווח תפעולי - הוצאות קבועות = בערך 14,700 ש"ח לחודש הוצאות מימון = לפי תחשיבכם מדובר ב-101 כפול 36 = בערך 3,600 ש"ח לחודש רווח חודשי לבעלים לפני מס = 11,100 ש"ח כמובן שיצא לנו אותו דבר, כי אתם לא מפרטים הוצאות קבועות. אבל אם התפוסה עולה ל-35%, ההוצאות הקבועות לא משתנות כמעט והוצאות המימון לא משתנות בכלל, לכן הרווח ללילה יהיה הרבה יותר גבוה (847 פחות 211 = 636 ש"ח רווח ללילה לפני מס).
23.11.14
102.
התחשיב די מדויק והתגובות מבהילות
כל המגיבים האומרים שהם רק מחפשים מקום נקי ונחמד להניח את הראש- או שאתם לא לקוחות צימרים בארץ או שאתם מיתממים. אני פרשתי מהמרוץ כשהבנתי שאין סוף לטרנדים ההזויים הנדרשים כל שנה כדי שהלקוחות לא ישתעממו חס וחלילה. אולי כשאתם נוסעים לחו"ל אז אתם מסתפקים בדרישות צנועות. כאן, בישראל, לקוחות מגיעים לצימר לא בשביל לטייל בסביבה אלא בשביל "לפנק, לפנק, לפנק". כל פעם הדרישה עולה ועולה. ארוחות גורמה לצימר, בריכה לכל צימר, ג'קוזי בפנים וג'קוזי בחוץ. אחוז קטן מהלקוחות שלי היו באמת טיילנים (בעיקר ממוצא רוסי). כל השאר הגיעו לחגוג עם בן/בת זוגם בלי להוציא את האף כמעט. והיו לי צימרים באחד המקומות היפים והמבוקשים בגליל. הרווח לשתי בקתות היה פחות ממשכורת ממוצעת, לפני החזר השקעה ובעבודה עצמית בלבד. הלקוחות היו מאד נחמדים אבל עלות מול תועלת לא שווה את זה. עברנו הלאה...
בעל צימרים לשעבר  |  22.11.14
לכל התגובות