אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

הלוואות משקי הבית מחברות האשראי זינקו ב־27% בשנה

נתוני חברות כרטיסי האשראי חושפים את המצוקה המחריפה של משקי הבית: היקף ההלוואות של הציבור מחברות אלה הגיע בחודש ספטמבר ל־6 מיליארד שקל — שיא כל הזמנים. במקביל, היקף הרכישות בכרטיסי אשראי עלה ב־6% מתחילת השנה

23.11.2014, 07:05 | תומר ורון

משקי הבית הגדילו את היקף ההלוואות שנטלו מחברות האשראי ביותר ממיליארד שקל מאז תחילת השנה. הר ההלוואות מחברות האשראי מסתכם נכון לספטמבר 2014 ב־6 מיליארד שקל, שיא כל הזמנים המהווה עלייה של 22% בהשוואה ליתרת האשראי בסוף דצמבר 2013. זאת כאשר יתרת האשראי הצרכני של ישראכרט ולאומי קארד זינקה ביותר מ־30%.

קראו עוד בכלכליסט

אם בוחנים מה קרה להיקף החובות של משקי הבית לכרטיסי האשראי ב־12 החודשים האחרונים מתגלה עלייה של 27.3% שהיא 1.3 מיליארד שקל. אם משווים את הנתון לזה האחרון שהתפרסם לפני שלושה חודשים, עולה שהיקף החובות רשם עלייה של 400 מיליון שקל שהם 7.5%. סוגיה נוספת המחייבת התייחסות היא המחיר של ההלוואות אלו. מדובר בהלוואות חוץ־בנקאיות יקרות, שעל פי נתוני שלוש חברות כרטיסי האשראי — ישראכרט, לאומי קארד וכאל — נעות בין 7% ל־11%. חלק לא קטן מהלוואות אלו מיועד לרכישת רכב, שם מרווחי הריבית נמוכים יותר משמעותית. זאת משום שהרכב מהווה עבור החברה כבטוחה במקרה של כשל פירעון, כך שמחיר ההלוואות הצרכניות הרגילות אף יקר יותר.

העלייה בהלוואות שמעניקות חברות האשראי היא חלק ממגמה רחבה יותר במשק, המצביעה על הגידול באשראי שצורכים משקי הבית בישראל והעסקים הקטנים. על רקע ירידה באשראי הבנקאי לעסקים הגדולים — אם בגלל ירידה בביקושים ואם בגלל התגברות התחרות מהצד החוץ־בנקאי — מיקדו הבנקים את האסטרטגיה שלהם בשנה האחרונה בעסקים קטנים ובלקוחות פרטיים, וכתוצאה מכך נרשמה עלייה באשראי שניתן להם.

(ארכיון), צילום: בלומברג (ארכיון) | צילום: בלומברג (ארכיון), צילום: בלומברג

לאחר שבשנים האחרונות שוק הרכישות בכרטיסי האשראי רשם צמיחה עקבית של 7%–8% בשנה בהיקף העסקאות, את הרבעון השלישי סיימו חברות האשראי עם צמיחה של 4.5% בלבד בהשוואה ל־5.8% ברבעון המקביל אשתקד. הסיבה העיקרית לכך היא מבצע צוק איתן בחודשים יולי־אוגוסט, שהתאפיין בירידת מחזורים דרמטית. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם היקף הרכישות שביצע הציבור ב־180 מיליארד שקל, המהווים עלייה של 6.2% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

בישראכרט — החברה־הבת של בנק הפועלים — ממשיכה להחזיק כחצי מנתח השוק. הגידול בהלוואות גם תרם לרווח הנקי של שלוש החברות, שבסיום תשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם ב־512 מיליון שקל — עלייה של 4.8% בהשוואה לשנה שעברה. עם זאת, הרווח ברבעון השלישי בלבד עלה בשיעור מתון של 0.6% והסתכם ב־169 מיליון שקל.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



17 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

17.
אשראי לצרכנים בגלל הלחץ של הבנקים ללקוחות
אים הבנק היה מגביל את הלוחות שנאשראי יהיה בהרף למשכורת פי שניים הלקות היו לומדים לא לקנות ללא הגבלה .אבל הבנק לוחץ עליו כדי לקחת הלואה בריבית של 7 עד 15 אחוז כדי לסגור את הפיגור שהצטבר בגלל הקלות שהוא קונה גם באשראי ואז הוא נחנק. אבל יום יבוא והבנקים לא יכולים ......לתת יותר ואז יהיה מאוחר ..א הדר
רפי  |  26.11.14
13.
צרכנים מטומטמים
אין מילה אחרת. מי שלא מצליח להחזיק את הראש מעל למים, שיבדוק איפה ההוצאות שלו. לחתוך במזון מותרות, לצמצם הוצאות רכב, לעבור לדירה זולה יותר. והכי חשוב - מי שעונה "אז אולי נפסיק לחיות וזהו", שיתן לעצמו צ'אפחה על העורף ויקלוט שהוא ע-נ-י. אין כסף? לא קונים מותרות! רוצים בכל זאת לממן לעצמכם סלון בעשרות אלפי ש"ח? אין בעיה, אבל אל תבכו אחר כך שמעסיקים אתכם בתנאי עבדות ומשלמים לכם בבוטנים. מי שיש לו בטחון כלכלי, יש לו היכולת לומר "לא" למעסיקים שכאלה.
יהופיץ המקפץ  |  23.11.14
לכל התגובות