אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עצירת חוזה ללא מכרז, חגיגות בטרמינל והקאמבק של אלון חסן צילום: עמית שעל

עצירת חוזה ללא מכרז, חגיגות בטרמינל והקאמבק של אלון חסן

החשכ"לית גילתה כי חוזה של 900 מיליון שקל להקמת הרכבת הקלה בתל אביב התקיים ללא מכרז, ברשות שדות התעופה שוקלים לערוך חגיגות מאוחרות לעשור לטרמינל 3, ויו"ר ועד העובדים בנמל אשדוד מנסה לחזור. יום נוסף בחברות הממשלתיות

26.11.2014, 06:59 | ליאור גוטמן וגיל קליאן

בנתב"ג נזכרו לחגוג עשור לטרמינל 3

לפני כעשר שנים נפתח טרמינל 3, הידוע יותר בכינויו פרויקט נתב"ג 2000. הטרמינל היה אמור להיפתח בתחילת העשור הקודם, אולם עיכובים שונים הביאו לפתיחתו בנובמבר 2004.  

קראו עוד בכלכליסט

נתב"ג. טרמינל 3 נחנך בנובמבר 2004, צילם: גלעד קוולרציק נתב"ג. טרמינל 3 נחנך בנובמבר 2004 | צילם: גלעד קוולרציק נתב"ג. טרמינל 3 נחנך בנובמבר 2004, צילם: גלעד קוולרציק

ברשות שדות התעופה נזכרו שלא חגגו עשור לפתיחת הטרמינל, ושוקלים לשבץ במהלך השנה הבאה טקס לשם כך. טקס מסוג זה, אם ייחגג בנוכחות מאות או אלפי מוזמנים, עלול לעלות מיליוני שקלים.

ברשות שדות התעופה טענו בתגובה שמדובר ברעיון בוסרי, שלא גובש, בכלל לא עבר לשלב האישור בהנהלה, ונכון לעכשיו הוא לא משובץ ל־2015. בסביבת משרד התחבורה אמרו שאם בכל זאת יתקיימו חגיגות לציון עשור להקמת טרמינל, אולי כדאי לשלב אותן בטקס לחניכת מגדל הפיקוח החדש שמוקם שם.

ליאור גוטמן

 

בגלל אי־קיום מכרז: החשכ"לית עצרה חוזה ענק בנתע

אגף החשב הכללי במשרד האוצר, בראשות מיכל עבאדי־בויאנג'ו, עצר בימים האחרונים התקשרות של חברת נתע (נתיבי תחבורה עירוניים) עם חברת הייעוץ הזרה Parsons Brinckerhoff (BF). כך נודע ל"כלכליסט".

 

חפירות הרכבת הקלה בת"א, צילום: ישראל סאן חפירות הרכבת הקלה בת"א | צילום: ישראל סאן חפירות הרכבת הקלה בת"א, צילום: ישראל סאן

מדובר באחד המכרזים הגדולים בענף התחבורה: היקפו נאמד ב־850–900 מיליון שקל. מהות ההתקשרות היא ניהול של פרויקט הקמת קו הרכבת הראשון בתל אביב (הקו האדום) ופיקוח ובקרה עליו.

מאחר שההתקשרות היא לתקופה של עשר שנים, חתימה על חוזה עלולה לסנדל את נתע להתקשרות ארוכת טווח שאין יציאה ממנה.

באגף החשב הכללי עצרו את ההתקשרות, לאחר שגילו שחברת PB זכתה בחוזה בהליך של פטור ממכרז ובטענה של נתע שנדרשת מומחיות של חברת ייעוץ בינלאומית, בוודאי משום ששום חברה לא הקימה בישראל רכבת עירונית תחתית.

באגף החשב הכללי לא התרשמו מההסברים וביקשו לעצור כאמור את ההתקשרות. הצעד הבא יהיה בחינה של דרישות הפרויקט ביחס למציעים והחלטה אם לבחור בזכיין כזה או אחר.

החשש העיקרי של האגף הוא מניפוח נוסף של פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב, שכבר חרג לדברי גורמים באוצר "מגבול הטעם הטוב". מנתע נמסר: "מדובר באחת החברות המובילות בעולם והיא בעלת ניסיון ויכולת מוכחת בביצוע הפרויקט".

ליאור גוטמן

 

חסן ינסה לרוץ לבחירות בנמל אשדוד

ייתכן שנמל אשדוד יצטרך להתרגל למציאות חדשה שבה אלון חסן אינו מהווה יותר חלק מוועד עובדי הנמל. בית משפט השלום בכפר סבא פסק ביום ראשון על הרחקתו של יו"ר ועד עובדי הנמל המושעה אלון חסן למשך 45 יום. משמעות ההחלטה היא שחסן יוכל לחזור לנמל רק בינואר הקרוב, וזאת בהנחה שהמשטרה לא תבקש להרחיק אותו מהנמל פעם נוספת.

נמל אשדוד. הבחירות יתקיימו בדצמבר, צילום: אריאל שרוסטר נמל אשדוד. הבחירות יתקיימו בדצמבר | צילום: אריאל שרוסטר נמל אשדוד. הבחירות יתקיימו בדצמבר, צילום: אריאל שרוסטר

מבדיקת "כלכליסט" עולה שהסתדרות העובדים הכללית מתעקשת לקיים את הבחירות לוועד עובדי נמל אשדוד במועדן הרשמי, כלומר כבר בדצמבר הקרוב. המשמעות: חסן עלול למצוא את עצמו מורחק מכל מוטת שליטה על עובדי הנמל, אפילו ברמה הפנים־ארגונית. מההסתדרות מסרו בתגובה שהם אינם מתערבים בשאלה מי יוכל להתמודד.

על פי ההערכות חסן יגיש את מועמדותו וינסה להתמודד מבחוץ, מה שיעמיד את ההסתדרות במציאות בעייתית. זאת מכיוון שהיא תצטרך להכריע אם עובד שהושעה מהנמל חצי שנה, נמצא תחת חקירה ועומד בפני אפשרות של הגשת כתב אישום, יכול בכלל להתמודד.

חסן עצמו יצא שלשום בביקורת חריפה על ההחלטה להוציא אותו מהנמל, ובדיון שנערך בבית המשפט טען ש"יש בחירות, וברור לי שיעשו ועושים הכל כדי למנוע ממני להיבחר".

ליאור גוטמן

בכירי חברת החשמל יקבלו בונוס לפי רווח

מסמך שהגיע לידי "כלכליסט" חושף את התנאים שבכירי חברת החשמל יצטרכו לעמוד בהם כדי לקבל בונוסים. זאת לאחר שבשבוע שעבר לראשונה הוצמדו פרמטרים ברורים שלפיהם יחולקו בונוסים לבכיריה בהתאם להנחיית רשות החברות. החברה דיווחה לבורסה על מדיניות השכר החדשה, אבל לא חשפה את הפרמטרים שלפיהם יישפטו הבכירים.

חברת החשמל. הבונוסים פחות רלונטיים, צילום: יוסי וייס, חברת החשמל חברת החשמל. הבונוסים פחות רלונטיים | צילום: יוסי וייס, חברת החשמל חברת החשמל. הבונוסים פחות רלונטיים, צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

התנאים כוללים תנאי סף של רווח תפעולי, שיעמוד על 4% ממכירות החברה מייצור חשמל. ב־2013 הרווח התפעולי היה 1.8% וב־2012 הוא עמד על 6.3%; תנאים נוספים הם לא יותר מ־151 דקות של אי־אספקת חשמל במהלך השנה (ב־2013 החברה עמדה על 176) וזמינות של לפחות 80% ממערכת ייצור החשמל. החברה נדרשת לעמוד גם במתווה להפחתת מזהמים ו־0 תקריות בטיחות.

היעדים רלבנטיים לשבעה אנשים בהנהלה שהם נושאי משרה בחוזה אישי.

 

גיל קליאן

חברת החשמל נגד המשרד להגנת הסביבה

בעוד חברת החשמל מתמודדת עם עיצומי עובדים מצד אחד ועם מגבלות תקציב מצד שני, המשרד להגנת הסביבה החליט להפעיל את סמכותו ולבקש ממנה שתפעל מיידית לצמצום זיהום האוויר של תחנות הכוח הפחמיות.

תחנת הכוח בחדרה, צילום: אלעד גרשגורן תחנת הכוח בחדרה | צילום: אלעד גרשגורן תחנת הכוח בחדרה, צילום: אלעד גרשגורן

נושא הפחתת פליטות האוויר נידון זה כמה שנים, ובשלוש השנים האחרונות החלה חברת החשמל בהתקנת סולקנים (פילטרים) בתחנות הכוח בחדרה ובאשקלון. למרות הכוונות הטובות החברה מתלוננת שבהיעדר רפורמה היא נאלצת לגנוז פרויקטים להפחתת פליטות. במסגרת דו"ח החברה לרבעון השלישי של 2014, שפורסם ביום חמישי, היא מבהירה שאין בידה הכסף להשלמת הפרויקטים.

במכתב שנשלח לפני כמה ימים להנהלת חברת החשמל, שעליו חתום מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה דוד לפלר, הוא דורש שהחברה תמצא את המשאבים כדי לצמצם את זיהום האוויר. "תחנות הכוח הפחמיות בישראל מצויות בפיגור של 25 שנה", מזהיר לפלר. הוא טוען שעל פי הנתונים שנמצאים בידי המשרד להגנת הסביבה בינואר 2016, "הרזרבה ביכולת אספקת משק החשמל תהיה גדולה וניתן יהיה להפסיק את פעילות התחנות".

סגירת התחנות יכולה להשפיע על פרנסם של מאות עובדים ועל אובדן כוח של החברה בשוק החשמל. חברת החשמל: "אנו ממליצים למשרד להגנת הסביבה לעסוק בתחום התמחותו".

ליאור גוטמן

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות