אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הרשתות הפרטיות בורחות לגדולות צילום: אוראל כהן

הרשתות הפרטיות בורחות לגדולות

בעוד שופרסל ומגה סוגרות סניפים ומציגות ירידה במכירות והפסדים תפעוליים חדים ברבעון השלישי, הרשתות הפרטיות ויקטורי ורמי לוי ממשיכות לצמוח. עם זאת, התחרות גובה מלוי מחיר גבוה והרווחיות התפעולית שלו ירדה ל־2.8% בלבד

30.11.2014, 07:35 | נורית קדוש

שינוי מאזן הכוחות בין הרשתות הגדולות שופרסל ומגה לבין הרשתות הפרטיות ויקטורי ורמי לוי מתעצם ברבעון השלישי. בעוד שופרסל ומגה מציגות ירידה במכירות ופעילות הפסדית, רושמות ויקטורי ורמי לוי שיווק השקמה המשך עלייה במכירות אורגניות ופעילות המשיאה רווח לבעלי המניות.

מדו"חות אלון רבוע כחול, בעלת השליטה במגה, עולה כי הרשת חתמה את הרבעון עם ירידה בשיעור 6.6% במכירות שהסתכמו ב־1.5 מיליארד שקל ועם הפסד תפעולי של 16.8 מיליון שקל בהשוואה לרווח תפעולי של 16 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. גם כשמפרידים את תוצאות הסניפים ההפסדיים המיועדים למכירה מסניפי הליבה שעמם היא צפויה להמשיך לפעול, ניתן לראות את הקשיים שעמם הרשת מתמודדת. אי־התאמת הוצאות החברה לירידה במכירות כתוצאה מצמצום מספר הסניפים הוביל את מגה ברבעון השלישי לירידה של 93.2% ברווח התפעולי של הסניפים המהווים את ליבת הרשת. הרווח התפעולי צנח ברבעון השלישי ל־1.8 מיליון שקל המשקפים רווחיות תפעולית בגובה של כ־0.1% מהמכירות שהסתכמו ב־1.4 מיליארד שקל. חלק מהירידה ברווח התפעולי נובע מעלייה בהוצאות החברה בשיעור של 1.1% ל־364 מיליון שקל כתוצאה מהשקת רשת YOU.

שפל של עשור ברווחיות הגולמית של שופרסל

עיכוב במציאת קונים לסניפים ההפסדיים מכביד על מגה. ההפסד התפעולי של הסניפים המיועדים למכירה זינק ב־85% ל־18.65 מיליון שקל. זאת לאחר שמכירת והעברת שישה מהסניפים הובילה לירידה במכירותיהם ב־43.6% כך שהסתכמו ב־79.9 מיליון שקל ברבעון החולף. בהמשך להסכם למכירת שמונה סניפים לעמיקם בן צבי, העבירה הרשת בחודש האחרון ארבעה מהסניפים, ולהערכתה, עם השלמת העברת ארבעת הסניפים הנותרים בחודש הקרוב, יישארו ארבעה סניפים המיועדים למכירה ויפחת נטל הסניפים ההפסדיים.

רמי לוי, צילום: ענת זכאי רמי לוי | צילום: ענת זכאי רמי לוי, צילום: ענת זכאי

שופרסל, שדיווחה על תוצאותיה לרבעון השלישי כבר לפני כחודש, הציגה ירידה של 2.9% במכירות שהסתכמו ב־2.98 מיליארד שקל. המכירות הסבו לרשת הפסד תפעולי בגובה 34 מיליון שקל בהשוואה לרווח תפעולי של 73 מיליון שקל ברבעון המקביל. מהלך הורדות המחירים שהובילה שופרסל כחלק מתוכנית ההבראה שנקבעה לחברה לפני חמישה חודשים גבה מחיר בשורת הרווחיות הגולמית שצנחה לשפל של עשור והסתכמה ב־21.5% מהמחזור. זאת בעוד שיעור הוצאות המכירה, הנהלה וכלליות של הרשת היה גבוה יותר והסתכם ב־21.6%.

מי שנהנות מחולשתן של שופרסל ומגה הן הרשתות הפרטיות רמי לוי שיווק השקמה וויקטורי שבשליטתם ובניהולם של רמי לוי ואייל רביד.

רביד חתם את הרבעון השלישי של השנה עם עלייה חדה בכל הפרמטרים, בעיקר בזכות פתיחת חמש חנויות חדשות. אלא שגם מכירות החנויות הזהות של רביד עלו ב־4.5% ברבעון ותרמו לכך שמכירות הרשת כולה זינקו ב־37.1% והסתכמו ב־246.1 מיליון שקל. הורדת המחירים אצל רביד באה לידי ביטוי בשחיקת הרווחיות הגולמית ל־22.9% לעומת 23% ברבעון המקביל אשתקד, אולם בזכות שמירה על שיעור של 19.8% מהמכירות כפי שהיו ברבעון המקביל אשתקד, הצליח רביד לחמוק מפגיעה ברווח התפעולי ובשיעורו שהסתכם ב־3.1% מהמכירות.

הרווח הנקי של רמי לוי ברבעון נחתך בשליש

פתיחת שלוש חנויות חדשות והגדלת המכירות בחנויות קיימות ב־2% הובילו לצמיחה של 7% במכירות רמי לוי ברבעון השלישי של השנה ל־885 מיליון שקל. אלא שצעדים שנקט לשמירה על תדמיתו כרשת הזולה ביותר, גבו מלוי מחיר בשורות הרווחיות הגולמית, הרווח והרווחיות התפעולית ואף ברווח הנקי שנחתך בשליש ל־20.5 מיליון שקל.

כדי לעמוד בהתחייבותו השיווקית למחירים הנמוכים בשוק, בעיקר נוכח מהלכי הורדות המחירים של שופרסל ומגה (באמצעות YOU) וכן כתוצאה מהשפעת מבצע צוק איתן על מכירות הסניפים באזור הדרום, צמצם לוי את שיעור הרווחיות הגולמית ל־20.4% לעומת 21.2% מהמכירות ברבעון המקביל אשתקד. הורדת המחירים, ובמקביל עלייה חדה של 12.9% בהוצאות מכירה כתוצאה מעלויות ארנונה, חשמל והוצאה חד־פעמית לאחזקת סניפים, פגעו ברווח התפעולי שצנח ב־28.5% ל־24.9 מיליון שקל. שיעור הרווחיות התפעולית של לוי צנח בעקבות הפגיעה החדה ברווח התפעולי ל־2.8% לעומת 4.2% מהמכירות ברבעון המקביל אשתקד.

לדברי תמיר בן שחר מצ׳מנסקי בן שחר, למרות שהכתובת כבר היתה על הקיר מזמן, רק לאחרונה היא התחדדה ו־2014 מהווה את שנת השינוי בענף. "שתי הרשתות הגדולות 'המנמנמות' איפשרו לפרטיות לצמוח ולהגיע לנתח שוק המתקרב ל־30%. זה בא לידי ביטוי בכך שהן לא באמת פיתחו את המותג הפרטי ואת הקניות באינטרנט ולא פעלו ליצירת אסטרטגיות שיווקיות מעודכנות".

להערכת בן שחר, הרשתות הגדולות תדרשנה להמציא עצמן מחדש או להעלם מהשוק, והפרטיות יצטרכו למצוא דרך לבלום את השחיקה ברווחיותן כתוצאה מההתרחבות המהירה והתחרות בענף. בכיר בענף המזון מטיל ספק ביכולתן של שופרסל ומגה לשרוד לאורך זמן במצב הנוכחי. ״בעלי הרשתות הגדולות מצויים במצב מורכב של התחייבויות גדולות ומינוף גבוה וספק אם יוכלו לאפשר למנהלי הרשתות להפסיד לאורך זמן, כדי לקבע את מעמדן בשוק כאלטרנטיבה לרשתות הפרטיות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות