אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"לקנות זה קל, הבעיה היא מה לעשות עם זה"

"לקנות זה קל, הבעיה היא מה לעשות עם זה"

דיוויד רייס, מנכ"ל סטרטסיס, מקווה שמסע הרכישות שביצעה החברה וכלל ארבע חברות יסייע בתחרות מול HP, שבדרכה להסתער על הענף

01.12.2014, 19:35 | ניר צליק

ב־2014 הפך החלום של סטרטסיס, יצרנית מדפסות התלת־ממד הישראלית, למציאות. החברה ביצעה ארבע רכישות בתוך פחות משנה, אחרי שהיא עצמה נוצרה מתוך מיזוג של שתי חברות, אובג'ט הישראלית וסטרטסיס האמריקאית, ב־2012. קשה להתעלם מהשווי החלומי של סטרטסיס, הנסחרת לפי שווי אדיר של 5.2 מיליארד דולר ובמכפיל 44 על רווחי 2014. שלוש ישראליות אחרות בלבד עקפו אותה בוול סטריט: מובילאיי, חברת חלום נוספת שהונפקה לפני שלושה חודשים, אמדוקס וצ'ק פוינט.

בשנים הקודמות השווי התבסס בעיקר על החלום הרחוק של הדפסה תלת־ממדית, אך התחזיות של החברה ל־2014 נראות מוחשיות מתמיד. החברה צפויה לסיים את השנה עם הכנסות של 750–770 מיליון דולר לעומת 485 מיליון דולר בלבד ב־2013 — צמיחה של 57%. השורה התחתונה של החברה אמורה להסתכם ברווח של 114.9–120.1 מיליון דולר לעומת 82 מיליון דולר ב־2013 — צמיחה של 43%.

בצד החלום היתה גם ירידה לקרקע: מניית החברה איבדה כ־24% מתחילת 2014. חברות טכנולוגיה נוספות חוו את אותן ירידות בשבועות האחרונים, בלי קשר לביצועיהן העסקיים. לשם ההשוואה, המתחרה הגדולה 3Dsystems, הנסחרת לפי שווי של כ־4 מיליארד דולר, צנחה ב־62%. למרות הירידה, מאז המיזוג בין אובג'ט לסטרטסיס לפני שנתיים, שנעשה לפי שווי משותף של 2.8 מיליון דולר, זינקה מניית סטרטסיס ב־85%.

הדובדבן שבקצפת הנסיקה של סטרטסיס היתה תערוכת EuroMold, הגדולה ביותר לתעשייה באירופה, שנערכה בשבוע האחרון בפרנקפורט. התערוכה, שמפגישה בחדר אחד את כל יצרני מדפסות התלת־ממד, ממחישה את עומקו של החלום, שכן משתתף בה מספר עצום של יצרנים. עד לפני כמה שנים הסתתרה טכנולוגיית התלת־ממד בפינה קטנה באחד מאולמות התערוכה. היום היא תופסת אולם שלם מבין שלושת אולמות התערוכה, שמציגה יצרנים מענף התוכנה, כלי העבודה והייצור התעשייתי.

סביר כי מרבית היצרנים הקטנים יהיו בעתיד חלק מהליך הקונסולידציה הטבעי בתעשיות מתפתחות, כמו תעשיית מדפסות התלת־ממד. לעת עתה, עשרות רבות של יצרני מדפסות תלת־ממד מתמחים בנישות קטנות, החל מהדפסת תכשיטים וכלה בהדפסת מתכות לתעשיית הרכב.

קשה היה להתעלם מהנוכחות של סטרטסיס באולם. זו הציגה בארבעה ביתנים שונים את הטכנולוגיות שלה. בכניסה לתערוכה הוצגה גלריה של יצירות אמנות שהודפסו במדפסות של סטרטסיס, בדרך למוזיאונים הטובים בעולם, כולל MoMA בניו יורק.

בראיון נדיר שנערך בתערוכה סיפר המנכ"ל דיוויד רייס: "הדרישות של הלקוחות מאיתנו משתנות. אם לפני חמש שנים הם קנו מדפסת פה ומדפסת שם, השותפות הפכה לצמודה ואסטרטגית".

 

שני חלומות לתעשייה

סטרטסיס מייצרת אבות־טיפוס עבור שלל תעשיות. 45% מהמדפסות התלת־ממד התעשייתיות הנמכרות הן של סטרטסיס, ו־65% מהמדפסות הביתיות.

לחברות ההדפסה התלת־ממדית יש שני חלומות. הראשון, פיתוח התחום התעשייתי, שעבורו הן מגדילות את היקף החומרים שבהם הן משתמשות וגם את נפח ההדפסה. כיום ניתן לייצר במדפסות מוצרים שגובהם עולה על 2 מטרים, אולם לכך נדרשים כמה ימים. קצב ייצור כזה מונע שימוש במדפסות תלת־ממד לייצור המוני, והשאיפה היא להגיע לקצב ייצור של כמה שעות למוצר. אז ייפתח בפניהן שוק של חלפים לרכב, למשל.

החלום השני הוא הכנסת המדפסות לכל בית בעולם. על מדפסות שכאלה להיות קטנות ובעלות רמת דיוק נמוכה יותר, אולם האפשרות שכל אחד יוכל להדפיס בביתו מוצרי פלסטיק קטנים עשויה לתת דחיפה לענף. מנגד, ככל שייצור המדפסות יגדל ויעבור לבתים, כך יישחקו שולי הרווח של החברות. כמענה לצורך זה רכשה סטרטסיס ביוני 2013 את MakerBot, חברת מדפסות תלת־ממד ביתיות, תמורת 403 מיליון דולר. MakerBot מייצרת מדפסות במחירים המתחילים ב־1,275 דולר.

"בתחום מדפסות השולחן, אין ספק שהחברה הזו היא מספר אחת, ולכן זו היתה קנייה מאוד טובה", אומר רייס על MakerBot. "לא היינו יכולים להגיע לנתח שוק כזה לבד".

באשר לקדחת המיזוגים והרכישות בתעשייה אומר רייס כי "אנחנו כל הזמן מחפשים טכנולוגיות משלימות. עשינו שתי רכישות כאלה השנה מתחת לרדאר, כי הן היו מתחת לשווי שוק מהותי. יש חברות עם מוצרים שאנחנו מחפשים, כמו MakerBot, וגם חברות שמשפרות את הגישה שלנו לשוק או את הכיסוי של ערוצי השיווק. זה אתגר אדיר לשלב את החברות האלה, אבל אם יש חברה טובה בשוק ולא נקנה אותה, מישהו אחר יקנה. יש יותר תחרות על רכישות, שלא היתה לפני שנתיים. הקמנו קבוצה שמטפלת במיזוגים אחרי הרכישות. לקנות זה קל, הבעיה היא מה לעשות עם זה אחר כך".

HP תטרוף את הקלפים

על פי חברת ניתוח השווקים Wohler's, השוק צפוי לגדול מ־3.1 מיליארד דולר ב־2013 עד 12.5 מיליארד דולר ב־2018 ו־21 מיליארד דולר ב־2020, כך שאף על פי שהחלום של סטרטסיס החל להתממש, היא עדיין בתחילת הדרך. החברה נמצאת כרגע בכסא הנהג, מה שמעיד על סיכוייה להישאר בעמדה זו. מנגד, לפני כשבועיים הכריזה גם HP על רצונה להיכנס לתחום בתוך שנתיים.

הדפסות תלת ממד סטרטסיס הדפסות תלת ממד סטרטסיס הדפסות תלת ממד סטרטסיס

הצל של HP, יצרנית המדפסות הענקית הנסחרת לפי שווי של 72.7 מיליארד דולר, מעיב על האווירה המחויכת בתערוכה. "טיפשי להגיד שזה לא מדאיג אותי", אומר רייס. "מדובר בחברה רצינית ומקצועית, אבל לא ברור איך הטכנולוגיה שלה תתבטא במוצר. לא כל HP תעמוד מול סטרטסיס, אלא חטיבה. מדובר על שנתיים מהיום ואנחנו מתקדמים מהר. אני מקווה שעד שהם יגיעו, קצב ההכנסות שלנו יהיה 1.5 מיליארד דולר".

על רווחיות החברה אומר רייס: "העולם מדבר על טווח ארוך אבל חושב טווח קצר. וול סטריט אומרת לך להשקיע אבל מצד שני שואלת אם הרווחיות תעלה. לא תמיד זה עובד ביחד".

סטרטסיס הקימה את מפעל החומרים החדש בקריית גת וחלק נכבד מהפיתוח שלה הוא בישראל. אם כך, מדוע היא מעולם לא הונפקה בתל אביב? "התחלנו בהילוך רביעי, המיזוג הפך אותנו ביום אחד לחברה ציבורית גדולה עם מחזור מסחר גבוה, ולא היינו צריכים שישקיעו בנו סכומים קטנים", אומר רייס. "אם ניכנס לעוד בורסה, אני לא בטוח שתל אביב היא המקום הנכון. ועדיין, אנחנו חברה ישראלית ב־100%".

הכותב היה אורח של סטרטסיס בתערוכת EuroMold cprbepury

תגיות