אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הבריטים ינצלו את עונת הקניות של חג המולד כדי להחרים את אמזון צילום: אי פי איי

הבריטים ינצלו את עונת הקניות של חג המולד כדי להחרים את אמזון

אלפי צרכנים חתמו על עצומה והתחייבו לא להזמין מתנות לחג מהאתר. בינתיים, סייבר מאנדיי המאכזב לא השאיר הרבה עבודה לרובוטים שאמזון מפעילה במחסנים

03.12.2014, 08:54 | רפאל קאהאן וסוכנויות הידיעות

עם התקדמות עונת הקניות של סוף השנה חרם הצרכנים על ענקית הקמעונאות אמזון צובר תאוצה בבריטניה.

ארגון אמזון אנונימוס, שמוביל את הקמפיין נגד אמזון, דיווח כי נכון ליום המבצעים וההנחות סייבר מאנדיי שצוין שלשום יותר מ־11 אלף בריטים שותפים לחרם והבטיחו לא לעשות את קניות החגים שלהם באתר. "מספר האנשים שהתחייבו לא לקנות באמזון בין 1 ל־25 בדצמבר הגיע ל־11,465", הצהירו באמזון אנונימוס.

קראו עוד בכלכליסט

בארגון העריכו שכך הם ימנעו מאמזון הכנסות של לפחות 2.5 מיליון ליש"ט והביעו תקווה שהסכום הזה ינותב לקניות בעסקים קטנים בבעלות משפחתית. הארגון אף פרסם רשימה של בתי עסק חלופיים שעומדים בקריטריונים של צרכנות הוגנת.

בעקבות סטארבקס

ראשיתו של החרם בשנה שעברה, אז התברר כי ב־2012 שילמה אמזון בבריטניה מס זניח של 4.2 מיליון ליש"ט על הכנסות של 4.3 מיליארד ליש"ט. בתגובה התארגנה קבוצה של צרכנים והקימה את אמזון אנונימוס. אמזון איננה החברה הבינלאומית היחידה שצרכנים בריטים מחרימים בשל הימנעות מתשלום מס; גם רשת בתי הקפה האמריקאית סטארבקס היא מטרה לחרם דומה.

אלא שבניגוד לסטארבקס, מחאת הצרכנים נגד אמזון בבריטניה סימנה גם את תנאי העסקת העובדים במחסני החברה. עובדי המחסן של אמזון בבריטניה משתכרים 7.39 ליש"ט לשעה, פחות מהרף שנקבע בממלכה כשכר מחיה — 7.85 ליש"ט לשעה. במקביל לקמפיין החרם הצליחו השנה לאסוף באמזון אנונימוס 65 אלף חתימות מאזרחים שדרשו מהחברה להעלות את השכר של עובדי המחסנים.

באמזון ניסו להדוף את הטענות על השכר הנמוך וציינו שעובדים שמחזיקים במשרתם במשך שנתיים לפחות מקבלים שכר של 8.9 ליש"ט לשעה.

רובוטים במחסני אמזון. השקה פושרת, צילום: איי פי רובוטים במחסני אמזון. השקה פושרת | צילום: איי פי רובוטים במחסני אמזון. השקה פושרת, צילום: איי פי

ואולם, בארגון המחאה טוענים כי לא רק השכר שמקבלים עובדי המחסן באמזון אינו הולם, אלא גם תנאי ההעסקה עצמם. מעדויות של עובדים לשעבר במחסני אמזון עולה כי עליהם לצעוד מרחקים ארוכים במהירות כדי לאסוף פריטים מהמדפים, ללא הפסקות שירותים. כאשר העובדים כן זוכים להפסקה, מדובר בפרק זמן של 15 דקות בלבד, שמתחיל להימדד ללא קשר לנקודה שהם נמצאים בה במחסנים הענקיים.

בן היי, אחד ממייסדי הארגון, אמר ל"גרדיאן": "בתקופה העמוסה ביותר בשנה אנו שולחים מסר ברור לאמזון. אם הם לא יתרמו כראוי לקהילה, אנחנו לא ניתן להם כסף".

מכירות מתונות

אמזון, מצדה, מנסה בינתיים דרכים אחרות לקיצור של זמני חלוקת המוצרים ללקוחות. השנה מפעילה החברה צי של 15 אלף רובוטים שיאספו מוצרים מהמדפים במחסנים לצד עובדים בשר ודם. הרובוטים מתוצרת קיבה (Kiva), חברה שרכשה אמזון לפני שנתיים ב־775 מיליון דולר. כל אחד מהם מסוגל לשאת סחורה שמשקלה כ־340 ק"ג. סייבר מאנדיי שצוין שלשום היה אמור להיות שעת המבחן שלהם.

לפי נתונים שפרסמה שלשום ענקית המחשוב יבמ, היקף המכירות ביום הקניות החגיגי התמתן. על פי הנתונים, המכירות עלו ב־8.1% לעומת 17.5% בתקופה המקבילה אשתקד. ביבמ סבורים כי אחת הסיבות להתמתנות היא שהשנה, בניגוד לשנים עברו, מבצעי המכירות החלו עד כשבוע לפני התאריך המסורתי - סוף השבוע של חג ההודיה.

מספר הקונים באתרי מסחר כגון אמזון או ebay עלה ב־17% בהשוואה לשנה שעברה. עם זאת, המספרים הכלליים עדיין מאכזבים. "אנשים התרגלו לרעיון שמדובר בתקופת מכירות של כחודש", אומר סרן מילס, סמנכ"ל השיווק של אתר המסחר הפופולרי Newegg. אחת ההוכחות לאכזבה היא כמות המבצעים שעודכנו בסוף השבוע כדי למשוך עוד קונים. אמזון, ebay וניואג הוסיפו הנחות לאלה שתוכננו; באמזון אף חתכו את מחיר הסטרימר החדש שלהם, שיצא לשוק רק לפני כמה שבועות, בכמעט 30%.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות