אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
Multi: המעלית החכמה שהיא מונית לגורדי שחקים

פורצי הדרך

Multi: המעלית החכמה שהיא מונית לגורדי שחקים

חברה גרמנית פיתחה מעלית מיוחדת שנשענת על הנעה מגנטית ונעה גם לצדדים. הפרויקט יוכל לשנות את תחום הארכיטקטורה ולאפשר בניית מבנים שעד כה לא נתפסו כפרקטיים. בנוסף, היא תוכל להביא אתכם לחדר ספציפי בקומה

03.12.2014, 16:24 | הראל עילם
מי אמר שמעלית חייבת רק לנוע למעלה ולמטה? התאגיד הגרמני הוותיק ת'ייסנקרופ (ThyssenKrupp) עובד כעת על Multi - אב טיפוס למעלית שמשתמשת בהנעה מגנטית ואינה זקוקה לכבל. היא תוכל לנוע בחופשיות ברחבי הבניין, וגם לצדדים. החברה מבטיחה המעלית הראשונה תותקן בגורד שחקים בגרמניה כבר ב-2016.

קראו עוד בכלכליסט

מעליות הן אחת המגבלות הגדולות ביותר כיום בבניית מגדלים גבוהים – הן מגבילות את צפיפות הנוסעים האפשרית, יוצרות מגבלות של בטיחות ביכולתן לפנות במקרה חירום כמות מספקת של נוסעים. בגלל מגבלות הנדסיות, הן יוצרות אילוצים בעיצוב הבניינים עצמם, כגון גובה מקסימלי. במבנים גבוהים במיוחד נוסעים מחליפים לפעמים מספר מעליות כדי להגיע לקומה הגבוהה ביותר - ככל שפיר המעלית ארוך יותר, כך המעלית פחות יעילה ויקרה יותר לתפעול. בבורג' ח'ליפה, המבנה הגבוה בעולם, יש כ-57 מעליות. כאן נכנסת לתמונה המעלית של ת'ייסנקרופ.

לטענת החברה הגרמנית, Multi תאפשר בניית בניינים גבוהים ורחבים יותר וגם בניינים בצורות חריגות שכיום אינם פרקטיים הנדסית. המעליות יוכלו לנוע בחופשיות ברחבי הפירים שיפרסו גם לרוחב הבניינים, ובעצם יתפקדו כמעין מוניות בתוך הבניין שישנעו את הנוסעים בתוכו.

מנכ"ל החברה, אנדרס שיירנבק, אמר כי מדי שנה עובדים במשרדים בניו יורק מבזבזים 22.9 שנות אדם מצטברות בהמתנה למעליות. במקום זאת, הוא אומר, מערכת המעליות החדשה תאפשר להגדיל עוד ועוד את כמות התאים בתוך הבניין בהתאם לצורך, ונוסעים לא ימתינו יותר מחצי דקה למעלית.

ישנן מספר בעיות אפשריות כמו מצב בו תאי מעליות יתנגשו זה בזה, וגם ניתן להניח שהדבר יעלה בצורה משמעותית את צריכת האנרגיה של המעליות. בדומה למכונית חשמלית, מעלית יכולה לצבור חלק מהאנרגיה כאשר התא יורד. במקרה של הנעה מגנטית, כל תנועה תדרוש אנרגיה.
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות