אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ללא מין

ללא מין

נשים שקונות במחלקת גברים וגברים שנארזים בג'ינס בגזרת סקיני: עולם האופנה מאמץ לחיקו את המגדריות הניטרלית, שמטשטשת את הגבולות בין נשים, גברים והבגדים שהם לובשים

10.12.2014, 08:48 | תמרה וולמן

"בכל פעם שאני עובדת על תצוגת הגברים, אני חושבת לעצמי כמה היא יכלה להיות פנטסטית גם עבור נשים או לפחות עבורי. אינסטנקטיבית אני מרגישה שיותר ויותר נכון לתרגם את אותם הרעיונות לשני המינים". ביוני האחרון, כשמיוצ'ה פראדה אמרה את הדברים לאתר style.com במהלך תצוגת הגברים של בית פראדה לאביב 2015, היא סך הכל ביטאה את מה שמסתמן כאחת המגמות הבולטות בעולם האופנה כרגע. עוד ועוד מותגים ובתי אופנה מנסים להפשיט את האסתטיקה מהקשרים של מגדר, להציע את כל מגוון האפשרויות לכל הזהויות המיניות ובעיקר - להימנע מהגדרות.

ג'ינס סקיני, ג'ינס באגי, חליפות, לק בציפורניים, שמלות, חצאיות, סווטשירט אוברסייז, חולצות מכופתרות, אייליינר, עקבים, תחתונים - כיום זו רשימה שכל הפריטים בה מיועדים, כשהם נראים בדיוק אותו הדבר, לנשים, לגברים ולכל מה שביניהם ולצדם.

הדוגמן הישראלי סתיו סטרשקו הדוגמן הישראלי סתיו סטרשקו הדוגמן הישראלי סתיו סטרשקו

מלבד קטגוריות הלבשה בודדות נחלק עד כה עולם האופנה ל"לאשה" ו"לגבר", עד אחרון הגרביים. אמנם ביטויים של אנדרוגיניות אופנתית מופיעים לכל אורך ההיסטוריה - עם אייקונים טרנס־מגדריים כמו דיוויד בואי, גרייס ג'ונס, טילדה סווינטון ורשימה מתארכת של דוגמנים/ות שמלהטטים בין המינים, שלא לדבר על ג'ינס בגזרת בויפרנד והקולקציות של הדי סלימאן לבית האופנה איב סן לורן — אבל כעת ניתן לקבוע כי לא מדובר בטרנד או בגחמה, אלא במגמה חברתית.

כתבה שהתפרסמה ב"ניו יורק טיימס" באוגוסט האחרון ניסתה לפענח מדוע בני דור ה־Y, ילידי שנות השמונים והתשעים המכונים גם "דור המילניום" (Millennials), מעסיקים כל כך הרבה חברות מחקר, אנליסטים, סוציולוגים ומותגים. רשימת ההסברים והטיעונים כללה גם דו"ח של מרכז המחקר האמריקאי פיו (Pew Research Center), שבו נטען בין היתר כי האירועים שלאורם גדלו בני הדור הזה - טראומות קולקטיביות כמו פיגועי 11 בספטמבר, משברים כלכליים ומבול של תמונות מזעזעות ברשת - הפכו אותם לספקנים ביותר כלפי כל דבר ש"מריח" ממסדיות.

חליפות Blindle & Keep חליפות Blindle & Keep חליפות Blindle & Keep

 

אותה הספקנות שהם מפנים כלפי פוליטיקאים או בנקים, כעת הם מפנים גם כלפי ההגדרות המסורתיות של מין ומגדר.

 

מה הסיפור שלך?

 

אחת הראיות המשמעותיות לטענה זו עלתה ממחקר המגדר הרבעוני לקיץ־סתיו 2013 של The Intelligence Group, חברה לחקר התנהגות צרכנים. יותר משני שלישים מהנסקרים שם (900 אמריקאים בני 14–34) הסכימו כי מגדר אינו מהווה פרמטר משמעותי בזהות העצמית כפי שהיה פעם, וכי כיום הוא נתון לפרשנות אישית. ג'יימי גוטפרוינד, מנהלת האסטרטגיה של The Intelligence Group, אמרה לאחר פרסום הדו"ח כי משמעות הדבר היא ש"אתה יכול להיות דבר מסוים יום אחד, ודבר אחר ביום שלאחריו. יש כיום נזילות מדהימה בכל דבר". בני דור המילניום מכוונים בעצם להגדרות חדשות לגמרי — לא אנדרוגינוס ולא משהו שבין זכר לנקבה, אלא ניטרלי, נטול מגדר ו"ללא כותרת". מעתה לכל אדם יש סיפור מגדרי משלו.

ניצני הפנמה של הגישה החדשה הזו כבר נראים בהרבה תחומים - מניסוחים נטולי מגדר ספציפי במסמכים רשמיים בארצות הברית, כמו בקשה לדרכון; דרך מגורים מעורבי־מינים בקמפוסים אוניברסיטאיים ברחבי המדינה; עבור בהכרזה של WhitePages.com (ספק פרטי התקשרות של אנשים ועסקים) כי 2013 היתה שנת שמות ה"יוניסקס"; ועד המהלך של פייסבוק, שהרחיבה בכמה מדינות את אפשרויות בחירת המגדר בפרופיל המשתמש ל־50 הגדרות שונות (בארצות הברית) ואף 71 (בריטניה).

מותג שמותח גבולות מגדריים מותג שמותח גבולות מגדריים מותג שמותח גבולות מגדריים

תחום האופנה, שבמשך שנים תמך בייצוגי מגדר מובהקים, מושפע גם הוא מהגבולות המיטשטשים. במחקר של The Intelligence Group נמצא כי הנסקרים לא מייחסים חשיבות רבה כל כך למינם בכל הקשור לאופן שבו הם מתלבשים. הם מעדיפים חוויות ומוצרי יוניסקס נטולי הקשר מגדרי, ודורשים שמותגים ישדרו מסרים ויציעו מוצרים כוללניים שאינם פונים למין מסוים.

בני דור המילניום, נכתב שם, זונחים התנהגויות שנחשבות נורמטיביות למינם, ובמקום זאת מאמצים מניירות, סגנון ומוצרים שבאופן מסורתי מקושרים למין האחר. 57% מהנסקרים העדיפו חנויות יוניסקס מאשר כאלו המיועדת למגדר שלהם, כמעט ארבע מתוך כל עשר נשים העידו כי הן מעדיפות בגדים או מוצרים שיוצרו עבור גברים, כמחצית מהנשים וארבעה מתוך עשרה גברים היו שווי נפש לגבי גברים שמתאפרים, ו־68% מהנסקרות העדיפו להיתפס כחזקות מאשר רזות.

לנה דנהאם בעניין

את גושפנקת "הנושא החם" העניקה לניטרליות המגדרית אחת הנציגות הבולטות של דור המילניום - לנה דנהאם, יוצרת וכוכבת הסדרה "בנות". במרכזו של סרט דוקומנטרי שעליו היא עובדת בימים אלו יעמוד המותג הברוקלינאי Bindle & Keep, שמתמחה בייצור חליפות מחויטות בהזמנה וחרת על דגלו את מתיחת גבולות המגדרים באופנה.

הסרט, ששמו "Three Suits", יעקב אחר שלוש/ה מלקוחות המותג שהפך ללהיט בקרב מתחתנים חד־מיניים, בקרב כמה משחקניות הסדרה "כתום הוא השחור החדש" ובקרב חברי הקהילה הלהט"בית בניו יורק, וזאת בזכות התעלמות מחוקי "החייטות המגדרית" ונכונות להיענות לכל גחמה מצד הלקוחות.

הסרט, כך על פי המגזין "וניטי פייר", יבחן את המשמעות שבתהליך הכנת חליפה "גברית" בהתאמה אישית עבור לקוחות עם זהויות מגדריות מורכבות. דנהאם עצמה צייצה על כך בחשבון הטוויטר שלה, כשהיא מחליפה את המילה boundaries (גבולות) במילה binaries (שיטת ספירה המבוססת על שתי ספרות):  "Bindle & Keep: Breaking Down Binaries, Making Smarter Suits". במילים אחרות, הגיע הזמן להיפטר מכל ההגדרות ופשוט לתפור חליפות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות