אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ירושלים: הכלכלה תנצח את האלימות צילום: יואב גלאי

ירושלים: הכלכלה תנצח את האלימות

אלפי ערביי ירושלים שמועסקים בענפי התחבורה, הבניין והניקיון תורמים ליציבות כלכלתה

15.12.2014, 08:38 | דני רובינשטיין

חרף התקריות האלימות בירושלים, הפגנות המחאה והמתח הגובר, הכלכלה היא שמחזירה את חייהם של יהודים וערבים בירושלים לסוג של נורמליות.

עשרות נהגי אגד ערבים הפסיקו את עבודתם עקב התנכלויות, נהגי מוניות ערבים חוששים לאסוף נוסעים במערב העיר, ועם זאת, התמונה הכללית לא שובשה, והיא מראה שענף המכוניות והתחבורה בעיר כולה ממשיך להיות מוחזק על ידי אלפי עובדים ערבים. מלבד מאות נהגי התחבורה הציבורית, גם רוב נהגי המשאיות בחברות תובלה שונות ערבים, ואליהם מצטרפים אלפי עובדי מוסכים, תחנות דלק ובוחני רכב. חלקם בעלי אזרחות ישראלית, כמו תושבי אבו גוש ובית צפאפא, ורובם, משכונות מזרח ירושלים, אינם אזרחי ישראל אלא תושבי קבע בעלי תעודת זהות כחולה.

חופש תנועה במערב העיר

אבל לא מדובר רק בתחום התחבורה. בכל ענפי הכלכלה הירושלמית, ובמיוחד בעבודות הכפיים, במפעלים, בבתי החולים, ובבתי המלון מועסקים עובדים ערבים. סיבה עיקרית לכך היא ניתוק מזרח ירושלים מהגדה המערבית באמצעות גדר ההפרדה והיעדר מקורות תעסוקה. ניתוק זה הביא לשינוי דרמטי במבנה החברתי של ערביי ירושלים. רוב האליטות ובעלי המקצועות החופשיים עזבו, בעיקר לרמאללה, ומשמשים כפקידים הבכירים של הרשות הפלסטינית, פקידי ומנהלי בנקים פלסטיניים, מנהלי חברות, עובדי הייטק, מהנדסים, עורכי דין ואקדמאים שאינם מעורבים בשוק העבודה בישראל וכל עיסוקם בשוק הערבי.

שכונת סילוואן, מזרח ירושלים, צילום: אלכס קולומויסקי שכונת סילוואן, מזרח ירושלים | צילום: אלכס קולומויסקי שכונת סילוואן, מזרח ירושלים, צילום: אלכס קולומויסקי

בני השכבות החלשות יותר נשארו במזרח ירושלים ונהנים מיתרון של חופש תנועה במערב העיר ובישראל. מדובר בעשרות אלפי פועלי בניין ובעובדי ניקיון בבתי חולים, באוניברסיטה ובבתי עסק שמעדיפים להתגורר בגבולות העיר כדי שלא להתעכב מדי יום במחסומים. הם מתגוררים בשכונות העוני של מזרח העיר, ואחדים מהם אף מנהלים עסקי קבלנות והובלות מצליחים.

תלויים זה בזה

ערביי ירושלים, כ־350 אלף נפש, מהווים כ־40% מתושבי העיר. הכנסתם גבוהה יותר מזו של ערביי הגדה, אבל גם יוקר המחיה בירושלים גבוה יותר - בייחוד מחירי הדירות שהם לעתים פי ארבעה מבגדה.

יהודים וערבים בירושלים תלויים זה בזה. אם ניתן להפריד בין ישראל לבין עזה והגדה באמצעות גדר ומחסומים, הרי בירושלים זה בלתי אפשרי, שכן שכונות יהודיות וערביות מעורבות זו בזו. לפיכך ניתן להניח שחוקי הכלכלה בירושלים יגברו על הפוליטיקה, ההסתה והפחד. אין מי שיחליף את עשרות אלפי הערבים שעובדים בירושלים; לא מהגרים, לא חרדים ולא מעט בני רחביה שנותרו. גלי האלימות בעיר חולפים יחסית מהר, ומערכת הביטחון עושה מאמצים, והשורה התחתונה היא שהכלכלה הירושלמית חזקה מכל.

עקב התנכלויות נהגי אגד ערבים רבים הפסיקו את עבודתם, ואף על פי כן ענף התחבורה בעיר מוחזק על ידי אלפי עובדים ערבים

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
הכלכלה תנצח את האלימות . האמנם?
גילוי נאות: בדעותי הפוליטיות אני מרכז פרגמטי בטח לא ימין או ימין קיצוני. לצערי, בקונסטלציה הנוכחית אני לא רואה כיצד הכלכלה תנצח. אני עוסק בתיירות. הניתוח שלי הוא כדלהלן: תחום עיסוק משמעותי של ערביי ירושלים אך לא רק שלהם הוא התיירות. גם בית לחם משמעותית ביותר מבחינת הכלכלה הפלסטינאית. האם יש לזה השפעה ממתנת על האלימות הנוכחית ? לא נראה לי. מדובר בהתפרצות לא רק על רקע לאומני אלא על רקע דתי . הניגון של הרש״פ , חמאס וגם של גורמים איסלאמיים בישראל על כך שישראל והיהודים מנסים לשנות את הסטטוס קוו בהר הבית. האמונה חזקה יותר מהכלכלה . רבים מערביי ירושלים לא נהנים מהפיתוח הכלכלי בעיר ומתוסכלים מכך תחבר זאת עם קורט של לאומנות פלסטינאית ואמונה דתית ותקבל תבשיל בצורת התקוממות עממית . דקירות , דריסות ופיגועים של בודדים. רוב רובם צעירים שההשפעה של ההורים שלהם עליהם מועטה. קיים נתק בין ההנהגות והמוכתרים לבין הצעירים . אלו ניזונים מהתקשורת והדרשות הדתית. יסתפקו בחומוס ופיתה ויעדיפו לפגוע ביהודים.
יוסי פישר , תל אביב  |  17.12.14
1.
מארג החיים בירושלים
מארג החיים בירושלים כל כך עדין ומצליח לשמור על איזון מסוים כל כך הרבה זמן. ועדיין, מספיק משוגע אחד כדי להדליק את כל הסביבה. האם הח"כים שעלו על הר הבית לקחו בחשבון שאנשים נמנעים מלנסוע כעת ברכבת הקלה? מפחדים לעלות על אוטובוס שעובר בתחנה המרכזית?
ענת אבן חן , ירושלמית לשעבר  |  15.12.14