אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סוף פרק בארה"ב: הסתיימה התערבות הממשל בחילוץ חברות עקב המשבר הפיננסי צילום: בלומברג

סוף פרק בארה"ב: הסתיימה התערבות הממשל בחילוץ חברות עקב המשבר הפיננסי

התוכניות לסיוע למגזרי הבנקאות והרכב תמו אתמול עם השלמת מכירת מניות הזרוע הפיננסית של GM; במסגרתן הושקעו יותר מ-426 מיליארד דולר, והן הניבו רווח של יותר מ-15 מיליארד דולר

20.12.2014, 10:26 | שירות כלכליסט
שש שנים לאחר תחילת התוכניות לחילוץ חברות עקב המשבר הכלכלי החמור, הכריז אתמול (ו') ממשל אובמה על סיום ההתערבות הפדרלית בענפי הבנקאות והרכב. זאת לאחר שהשלים את מכירת מניותיה של הזרוע הפיננסית של חברת ג'נרל מוטורס תוך רשימת רווח. בכך הסתיים פרק סוער של המשבר הכלכלי. התוכניות ש"עזרו להזרים אשראי לסיפוק הצרכים של העסקים הקטנים והצרכנים הגיעו עתה לסיומן", הכריז שר האוצר האמריקאי ג'ק לו. "ולמרות שהמטרה הייתה תמיד לייצב את הכלכלה, ולא להרוויח, חשוב לציין את התמורה שיקבלו משלמי המסים, כתוצאה מהרווחים שהביאה התוכנית".

קראו עוד בכלכליסט

"ניו יורק טיימס" מציין כי פעולות הממשל, שאנשי וול סטריט ווושינגטון סברו כי הן הכרחיות למניעת קריסה בתקופה של שפל כלכלי, הצמיחו שתי תפיסות עולם פוליטיות- "מסיבת התה" מימין ו"לכבוש את וול סטריט" משמאל. ועל אף העובדה שהמדינה יצאה ממיתון והתאוששה באיטיוך, אמריקאים רבים נותרו עם מעט אמון בממשל ובמוסדות הפיננסיים. מבחינת "מסיבת התה", שפעיליה התנגדו למיסוי נוסף על הציבור, תוכניות החילוץ נראו כבזבוז של כספי האוצר. ואולם, בסופו של דבר, הן הניבו רווחים של 15.35 מיליארד דולר, כך לדברי בכיר במשרד האוצר האמריקאי.

  , צילום: בלומברג צילום: בלומברג   , צילום: בלומברג

"נכון להיום, התוכנית שלנו לחילוץ ענף הרכב הגיע רשמית לסיומה", אמר הנשיא ברק אובמה אתמול בפתח מסיבת העיתונאים השנתית שלו. "עתה החזרנו למשלמי המסים כל סנט ממה שהממשל בראשותי התחייב להחזיר". משלם המסים האמריקאי השקיע בסך הכל 426.35 מיליארד דולר בהעברה לבנקים ולחברות הרכב. מכירת המניות ותקבולי הריביות הניבו רווח של 441.7 מיליארד דולר.

ואולם, עבור המבקרים מימין ומשמאל, נתונים אלה אינם הנקודה. ההשפעה של מעשיה של הממשלה, ניכרים במישור הכלכלי, החברתי והפוליטי. המשבר הפיננסי ותוכניות החילוץ היו הרגע המכריע של הפוליטיקה האמריקאית בעשור האחרון. ראשית, הדבר סייע להעלות את אובמה לשלטון. אך זה גם מה שהביא לסחף לכיוון ימני פופוליסטי ב-2010, לא רק בקונגרס אלא גם בגופים המחוקקים של המדינות. "מסיבת התה" ו"לכבוש את וול סטריט" נתפסו אמנם כשוליים של שני הצדדים של המפה הפוליטית, הם נתנו קול למיליוני אמריקאים שחשו נבגדים, מנוכרים ונטושים בשל חטאיהם של תאגידי הענק בארה"ב. שמרנים וליברלים נותרו עם התחושה שוושינגטון הייתה מוכנה לעשות הכל כדי להציל את הבנקים הגדולים והתאגידים, בעוד שהרוב הגדול של הציבור מתמודד עם אבטלה, ירידה במשכורות, חסכונות שנעלמים ובתים ששווים פחות מהמשכנתה המשולמת עליהם.

"מה שלמדנו מתוכנית החילוץ ומתוכנית רכישת הנכסים מהתאגידים, הוא שכשממשלה גדולה, תאגידים גדולים וועדי עובדים גדולים חוברים יחד, זה קורה על חשבון משלם המסים והאזרח הקטן מרגיש נבגד ועזוב", אמרה ג'ני בת' מרטין, מייסדת שותפה של "מסיבת התה". השווקים הגדולים התאוששו. מחירי הדלק נמצאים בירידה. ואולם, הצלקת הפוליטית נותרה במקומה, ובאה לידי ביטוי בקוטביות של המערכת הפוליטית בארה"ב ובקונגרס הלא-מתפקד.

"הדמוקרטים הופכים לליברלים יותר, הרפובליקנים הופכים לשמרנים יותר ואידיאולוגים יותר", אמר ג'ון ספארט, דמוקרט ששימש כיו"ר ועדת התקציב הותיק ונזרק מתפקידו עקב גל המחאה שהביאה עמה "מסיבת התה" ב-2010, "במקום לפעול ביחד באווירת עבודה, אנחנו רבים בינינו ואלוהים יודע איך נגיע לפתרונות".

"אין מה לחגוג את הרווח שהביאה עמה התוכנית, לנוכח ההפסדים והסיכונים שנטל הממשל בהקשר הרחב יותר של הכלכלה, כדי לממש את התוכניות הללו", אמר סימון ג'ונסון, כלכלן באוניברסיטת אם איי טי במסצ'וסטס. "יש כאן מסר שגוי ובעייתי, לנוכח העלויות המטורפות שהושתו על הציבור האמריקאי ע"י הפעולות של הבנקים הגדולים".

למרות שתוכנית החילוץ הייתה רווחית עבור המדינה, תעשיית הרכב לא באמת חזרה לרווחיות. לתעשיה זו יש גירעון של 9.5 מיליארד דולר, מרביתו של ג'נרל מוטורס, ששילמה בערך 39 מיליארד דולר מתוך 49.5 המיליארד שהשקיעו בה. ואולם, כשמכירות הרכבים פורחות ושלושת יצרני הרכב הגדולים של דטרויט התאוששו, ממשל אובמה מגדיר את התוכנית כהצלחה הגדולה ביותר שלו. "תעשיית הרכב האמריקאית נמצאת במסלול הנכון עם השנה המוצלחת ביותר מאז 2005", אמר אובמה.

תגיות