אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בני לנדא מוכר את Coloright ללוריאל בכ- 150-200 מיליון דולר צילום: אוראל כהן

בני לנדא מוכר את Coloright ללוריאל בכ- 150-200 מיליון דולר

היזם הסדרתי בני לנדא מוכר את חברת מדפסות צבעי השיער קולורייט בתשואה של פי 3-4, והמייסד מישל מרסייה נותר מחוץ לתמונה. מרסייה ל'כלכליסט': "שמח שהרעיון שלי שנולד לפני עשר שנים הביא את לוריאל לישראל"

21.12.2014, 11:53 | אסף גלעד

בני לנדא, מייסד אינדיגו ומעבדות לנדא, מוכר את חברת המדפסות לצבעי שיער קולורייט (Coloright) לתאגיד הטיפוח הצרפתי לוריאל. סכום העסקה לא הוכרז, אך לפי ההערכות עומד על בין 150 ל-200 מיליון דולר. עד היום הושקעו בחברה כמה עשרות מיליוני דולרים. הרווח הנאה יספק ללנדא ולשאר בעלי המניות החזר של פי 3-4 על ההון שהשקיעו.

קראו עוד בכלכליסט

לנדא הוא המרוויח העיקרי בעסקה, לאחר שבמרוצת השנים רכש מניות של משקיעים פרטיים רבים, ביניהם ליאון רקנאטי, יעקב בן עזרא ואחד ממייסדי החברה, הספר מישל מרסייה. על פי רשם החברות, לנדא מחזיק בקרוב ל- 90% ממניות החברה. שאר בעלי המניות בחברה כוללים את יאיר גולדפינגר, ממייסדי ICQ ודוטומי, המחזיק 9% ממניות החברה, למרות שהשקיע בחברה רק בתחילת דרכה ואינו מעורב בפעילותה. בנוסף, ברשימת בעלי המניות ניתן למצוא את פרופ' אביגדור שרץ ממכון וייצמן ואחד ממייסדי החברה, שמחזיק בכאחוז מהמניות ואורי לוי, מומחה אלקטרואופטיקה שמועסק במעבדות לנדא שמחזיק במניות בודדות של קולורייט.

מישל מרסייה, מייסד קולורייט, צילום: עמית גושר מישל מרסייה, מייסד קולורייט | צילום: עמית גושר מישל מרסייה, מייסד קולורייט, צילום: עמית גושר

גם חמישים העובדים והמנהלים בחברה, בראשם מנכ"ל החברה שגיב לוסטיג, ירוויחו מהעסקה בצורת מענק. לוריאל, שהיתה שותפה של החברה עוד קודם המכירה, תהפוך מטה קולורייט ברחובות למרכז הפיתוח הישראלי שלה. המרכז ימשיך בפיתוח מערכת אבחון צבעי השיער והדפסת צבעים לשיער כאשר ייתכן ובעתיד המרכז יורחב ויתמודד עם פרויקטים נוספים.  

מרשת מספרות לחברת הייטק

מי שלא צפוי לראות ולו שקל מן העסקה הוא מרסייה, מעצב שיער, בעל רשת מספרות הקרויה על שמו, מייסד החברה והוגה הרעיון המקורי: מערכת לאבחון הפיגמנטים בשיער המבוססת על גלי אור, ומדפסת צבעים לשיער המבוססת על עירבוב צבעים. מרסייה מכר את כל מניותיו בחברה ללנדא במהלך השנים האחרונות.

בני לנדא. מחזיק ב-90% ממניות קולורייט, צילום: אוראל כהן בני לנדא. מחזיק ב-90% ממניות קולורייט | צילום: אוראל כהן בני לנדא. מחזיק ב-90% ממניות קולורייט, צילום: אוראל כהן

קולורייט נוסדה בשנת 2002, אחת ממספר חברות טכנולוגיה הממוקדות בטיפוח השיער לשיער שהקים מרסייה, ביניהן קמפלוק המפתחת מברשות מתקדמות לשיער שמסוגלות לפתוח קשרים בשיער. בקולורייט, מרסייה ביקש לפתור בעיה מוכרת בצביעת שיער: התגובה הכימית של השיער משנה את הצבע והתוצאה לא פעם סוטה מהצבע המקורי לו כיוונו.

קולורייט שומרת על חשאיות רבה אבל בקשות הפטנטים שלה שופכות אור על הפרויקטים שלה. החברה הישראלית התמקדה בגילוי הרכב הפיגמנטים בשיער באמצעות גלי אור וקורא אופטי, ואז השתמשה במדפסות זעירות על מנת ליצור צבע שיער מותאם אישית על בסיס סיבי קרטין, בדומה לטכנולוגיית ערבוב הצבעים של טמבור. מרסייה אמר ל"כלכליסט": "העולם של טמבור הוא הדבר הנכון לעולם השיער. חשבתי לעצמי שאם נוכל לאבחן את ההרכב הכימי של השיער, נוכל לערבב צבע מדויק למשתמשת הקצה. הרקע ההנדסי והגרפי שלי, עוד מלפני שהפכתי ספר תרמו לגיבוש הרעיון, וכל המוצרים שאני רואה היום בחברה בהחלט עומדים כחלק מהחזון הזה".

מרסייה לא הסכים להגיב לשאלות בנוגע לדרך שבה מכר את מניותיו ללנדא, וסירב להגיב על המאבק המשפטי שניהל שנה שעברה נגד קמפלוק, חברה משותפת לו וללנדא. מרסייה הודח מקמפלוק ולטענתו אולץ למכור את הקניין הרוחני שלו ללא תמורה. ככל הנראה מאבק זה הסתיים, אך מרסייה לא אישר זאת. במקום זאת, הוא אמר בנוגע למכירת קולרייט: "אני שמח שטכנולוגיה שאני ייסדתי מגיעה לבשלות ומוכיחה שמה שציפתי לפני עשר שנים היה נכון".

צבעי שיער מותאמים אישית

לאחר שגיבש את הרעיון המקורי לקולורייט,  חיפש מרסייה אנשי טכנולוגיה שיוכלו להפוך את חזונו למציאות. הוא איתר את פרופ' שרץ, כיום חוקר בכיר בתחום חקר הסרטן. שרץ פיתח טכנולוגיה אלקטרואופטית לפענוח צבע השיער ולשם ביצוע הפיתוח נעזר בגרוסינגר, ובחברת האלקטרואופטיקה הולואור שגרוסינגר ייסד בסמוך למכון וייצמן ברחובות.

לנדא נכנס למעורבות בחברה בעקבות מעורבותו בהולואור. החברה נוהלה תחילה על ידי אמיר עקרון, כאשר גרוסינגר היה מנהל הפיתוח. עם מעורבותו ההולכת וגוברת של לנדא, הוחלפו עקרון וגרוסינגר במנכ"ל לוסטיג ובמנהל הפיתוח אפרים מיקלצקי. בשנים האחרונות החברה גם החלה לפתח את האלגוריתם החוזה את צבע השיער הרצוי בהתאם לתגובות הכימיות שלו, וכן את מדפסת הצבע לשיער.

המוצר עדיין לא הושק ונמצא בשלבי ניסוי מתקדמים. קולורייט התכוונה להשיק ולמסחר את המוצר שלה בקרוב. עם זאת, ההחלטה למכור את קולורייט נבעה, ככל הנראה, מהקושי למכור מוצר טיפוח אישי ללא מותג גדול ומוכר.

 

מרסייה היה מעורב בחברה באופן פעיל עד 2011. לוריאל החלה לשתף פעולה עם קולורייט ב-2008, ואחריה גם תאגיד הקוסמטיקה ולה וחברות מוצרי טיפוח נוספות.  

תגיות