אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מספנות ישראל בוחנת הנפקת מניות בבורסה של תל אביב צילום: נמרוד גליקמן

בלעדי לכלכליסט

מספנות ישראל בוחנת הנפקת מניות בבורסה של תל אביב

שלומי פוגל, סמי קצב ואסי שמלצר, בעלי השליטה בחברת הספנות, מקיימים פגישות עם גופי חיתום בשוק ההון כדי לקדם גיוס הון של כ־400 מיליון שקל לפי שווי של כ־1.6 מיליארד שקל

23.12.2014, 08:28 | גולן חזני

בעלי השליטה במספנות ישראל מנהלים מגעים להנפקת מניות החברה בבורסה בתל אביב לפי שווי של כ־1.6 מיליארד שקל. ל"כלכליסט" נודע כי בעלי השליטה שלומי פוגל, סמי קצב ואסי שמלצר קיימו בשבועות האחרונים פגישות עם גופי חיתום בשוק ההון כדי לקדם את ההנפקה ולקיימה במחצית הראשונה של 2015. עם זאת, טרם התקבלה החלטה בנושא. החברה תנסה לגייס כ־400 מיליון שקל במניות.

קראו עוד בכלכליסט

מספנות ישראל הנו הנמל הפרטי הראשון בארץ שממוקם בחלקו המזרחי של נחל הקישון על שטח של 335 דונם שנחכר מחברת נמלי ישראל. בעלי השליטה במספנות הם משפחת שמלצר ושלומי פוגל (40.5%), חברת גולד בונדהבורסאית שבשליטת שמלצר ופוגל (20.25%), סמי קצב (20.25%) ומשאב של כלל תעשיות (19%). גולד בונד רכשה את מספנות ביולי 2007 תמורת 56.5 מיליון שקל ששיקף למספנות שווי של 280 מיליון שקל. ב־2013-2009 הניבו המספנות לבעליהן רווח של 260 מיליון שקל. החברה כבר ניסתה להנפיק מספר פעמים בעבר, אך לא הגיעה לבורסה. ב־2004 היא הגישה תשקיף לפי שווי של 400 מיליון שקל, ב־2005 החברה ניהלה מגעים בשנית וניסיון נוסף התרחש ב־2010.

הכנסות מספנות ישראל ב־2013 עמדו על 546 מיליון שקל, זינוק של 91% לעומת ההכנסות מ־2012, שעמדו על 285 מיליון שקל. הרווח הנקי של החברה ב־2013 עמד על 78 מיליון שקל – רווחיות של כ־14%. ב־2012 עמד הרווח על 32 מיליון שקל, כך שלחברה קצב צמיחה מהיר. נכון לסוף 2013, רשומה מספנות ישראל בספרי גולד לפי שווי של 450 מיליון שקל. דו"חות גולד בונד לרבעון השלישי של השנה חושפים עימות בין המספנות למשרד הביטחון היווני, איתו החברה חתמה על הסכם ב־2002 להספקת שלוש ספינות להגנה על המשחקים האולימפיים שהתקיימו במדינה ב־2004. בדו"ח גולד לא צוינה סיבת העימות, אך נכתב כי משרד הביטחון היווני דרש מהחברה לבצע רכש גומלין או לשלם קנס של 5.7 מיליון יורו וכי מספנות ישראל בוחנת את הטענות.

מספנות ישראל תחל לייבא מלט באפריל 2015

החברה פועלת בארבעה תחומים: בנייה של ספינות מלחמה וספינות לשימוש אזרחי, סיפוק של שירותים לפעילות הגז של חברת נובל אנרג'י האמריקאית, פעילות הפריקה והטעינה בנמל, והחל באפריל 2015 גם ביבוא מלט לישראל.

באוגוסט 2007 אישרו שר התחבורה דאז שאול מופז ושר האוצר רוני בר און למספנות ישראל להתחיל לספק שירותי נמל לאוניות שייבאו מטעני סוכר גולמי. היקפי הפעילות של הנמל גדלו פי 6 מאז 2008, שנת הפעילות הראשונה שלו. היקף הפעילות ב־2008 הסתכם ב־300 אלף טונות, כאשר ב־2013 הוא עמד על ל־1.7 מיליון טונות. ב־2014 גדל ההיקף ליותר מ־2 מיליון טונות – כ־5% מהיקף הסחר הכולל של ישראל.

סמי קצב, צילום: נמרוד גליקמן סמי קצב | צילום: נמרוד גליקמן סמי קצב, צילום: נמרוד גליקמן

שוק המניות בתל אביב סובל מביטולי הנפקות

בעוד שוק האג"ח זוכה לעדנה במהלך השנה האחרונה ומגייס עשרות מיליארדי שקלים, שוק הנפקות המניות נתקל בקשיים, והגופים המוסדיים לא עטים על כל חברה שמנסה להנפיק. כך נאלצה קרן פורטיסימו לבטל את הנפקת חברת ציוד התקשורת טלרד שביקשה להנפיק לפי שווי 300 מיליון שקל.

קרן אחרת, טנא, נסוגה מהנפקת שתי חברות - חברת דודי השמש כרומגן מקיבוץ שער העמקים, ויצרנית החלפים לכלי רכב אומן מקיבוץ חצור, שביקשו להנפיק לפי שווי 150 מיליון שקל. גם חברת ההייטק אן־טריג נסוגה מהנפקה לפי שווי של 120 מיליון שקל, ושפיר הנדסה, שביקשה להנפיק לפי שווי של כ־2.5 מיליארד שקל, הסתפקה בחודש שעבר בשווי של 1.7 מיליארד שקל.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות