אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ביקורת תיאטרון: "גורודיש", התיאטרון הקאמרי

ביקורת תיאטרון: "גורודיש", התיאטרון הקאמרי

אחד המחזות הטובים והחשובים של מיטלפונקט, על השריונר הכוחני שהפך את הטרטור לטרור, שהוא גם סיפורה של מדינת ישראל, שסבלה מחטא היוהרה שאפיין את מנהיגיה ב־1973

25.12.2014, 09:57 | מאיה נחום שחל

התיאטרון הקאמרי מעלה מחדש את המחזה שכתב וביים הלל מיטלפונקט בהשתתפות נתן דטנר, אלון דהן, אוהד שחר, יובל סגל, עידו מוסרי, מוטי כץ, תמר שם אור, עדנה בלילוס, יגאל זקס, אבי טרמין ועוד.

דבר המבקרת: זה סיפור עלייתו ונפילתו של האלוף שמואל גונן (גורודיש), משיא התהילה וההערצה אחרי הניצחון במלחמת ששת הימים ועד לתבוסה אחרי מסקנות ועדת אגרנט על מלחמת יום הכיפורים והגלות באפריקה.

המחזה על חייו ומותו של הגיבור הטרגי, השריונר הכוחני שהפך את הטרטור לטרור ושפקודיו פחדו מפניו, הוא גם סיפורה של מדינת ישראל, שסבלה מחטא היוהרה שאפיין את מנהיגיה ב־1973.

מדובר באחד המחזות הטובים והחשובים של מיטלפונקט, המאסטרו של כתיבת המחזות ההיסטוריים הישראליים. "גורודיש האיש, בדומה לאותה המלחמה, הוא המשל. הנמשל הוא אנחנו כיחידים וכחברה: מהו באמת העולם שאנחנו בונים לבנינו אחרינו?", הוא כותב במאמר המרתק בתוכנייה.

נתן דטנר כגורודיש. גס רוח, אך גם מעורר חמלה ורחמים נתן דטנר כגורודיש. גס רוח, אך גם מעורר חמלה ורחמים נתן דטנר כגורודיש. גס רוח, אך גם מעורר חמלה ורחמים

מיטלפונקט יצר הצגה מצוינת על כל מרכיביה התיאטרוניים: התפאורה הנפלאה של רוני תורן, התופים הרועמים וצלילי האקורדיון המרטיטים של אורי וידיסלבסקי והתאורה של אבי־יונה בואנו (במבי) שמשלימה את תמונת הבמה עם התלבושות של אורנה סמורגונסקי. כל אלה הם בסיס תומך (מאוד) לצוות השחקנים המצוין, שכל אחד מהם ראוי לשבח.

דהן נפלא ומרגש כאפשטיין, שמלווה את גורודיש לכל אורך הדרך, סגל נהדר כפרידמן החייל המת, ובלילוס כמו נלקחה מהטרגדיה היוונית בדמות הנביא העיוור שלדבריו מיוחסת חשיבות רבה. בראשם ניצב דטנר, שמוסיף תפקיד גדול לרזומה שלו ומעצב את דמותו של גורודיש בכישרון רב: גס רוח ומטיל אימה וחרדה, אך גם מעורר חמלה ורחמים.

שורה תחתונה: מחזאות ישראלית במיטבה.

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
ביקורת צפיה
ההצגה טובה מאוד ומרתקת מבחינה ויזואלית. יש בה טרוניה גדולה וקיצונית כלפי החברה הישראלית,מציגה את המכוער שקיים בצה"ל וחבל שכך. אני במקום בני משפחת גורודיש הייתי מתביישת באופן הזול שבו הוא הועלה. בהחלט יש מקום לביקורת,אבל לא ע"י מחיקת ערכים ואידיאלים.חבל פספוס ערכי שהיה קרוב.למושלם.
תכלת , ירושלים  |  07.12.15
3.
הצגה שמאלנית כראוי להילל מיטלפונקט - הצגה לא טובה
ההצגה טובה טכנית וגרועה קונספטואלית. כל ההצגה מובילה לנקודה שבה לא הייתה אמורה להיות מלכתחילה. שורש הרע הוא הכיבוש, המדינאים שמסרבים ללכת לפתרון מדיני, הקרבת החיילים ועוד. אז ככה קודם כל החיילים שבחזית יודעים שהם בשר תותחים. זה לא מהווה ולא אמור להיות שיקול לגנרלים. גם לפני 20 שנה כשהייתי חפ"ש ברמת הגולן, ידענו שאנחנו אמורים לשרוד 24 שעות עד שהמילואים יגיעו. הגנרלים צריכים לקחת בחשבון שיקולים רחבים יותר שכמו האזרחים בוועדת אגרנט, גם כבוד המחזאי הלל, לא מצליחים להעלות על דעתם. הנאום השמאלני באמצע ההצגה, נאום שגורף מחיאות כפיים מהקהל, הוא נאום אנאכרוניסטי. הוא נאום של שנות אופוריית אוסלו ולא של ימי אגרנט. אבל למה לקלקל את האג'נדה. בקיצור, כל ההצגה היא מניפסט שמאלני מנותק מהמציאות שהייתה, אבל זו זכותו של המחזאי, רק שהשמאל הישראלי לא יתלונן שממשלת הימין רוצה לעודד כוחות יוצרים אחרים על מנת שיאזנו את ההגמוניה השמאלנית שנמצאת בתאטראות הרפרטוארים בארץ. בקיצור - רוצו אם אתם שמאלנים שרוצים להרגיש צודקים (למרות שאתם לא), או ימניים אם אתם רוצים להתעצבן.
מישהו  |  17.07.15