אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שותפים טובים באמצע הדרך צילום: shutterstock

שותפים טובים באמצע הדרך

הכנסת שותף לעסק יכולה לייצר קפיצה משמעותית בדרך להצלחתו, אך צריך לדעת לבחור נכון; רויטל הנדלר, יזמת אינטרנט סדרתית, מגלה השבוע את המרכיב הסודי התשיעי הדרוש להקמת עסק

25.12.2014, 12:33 | רויטל הנדלר

״להכניס שותף זה כמו להתחתן״, ״מי הוא שאני אתחלק איתו באחוזים שלי?״, ״בסוף לא ישאר לי כלום מהעסק שלי״ ועוד אמירות נפוצות אחרות, הופכות את הנושא של הכנסת שותפים לנפיץ, מבהיל ואחד האתגרים היותר משמעותיים בדרך לעסק מצליח.

קראו עוד בכלכליסט

לא תמיד צריך עוד שותף. אם מדובר על עסק קטן, שהסיכוי שלו לגדול מאוד נמוך (כמעט אין כאלה...) אולי באמת עדיף להישאר לבד. ברוב הפעמים התחושה, שאין לאן לגדול נובעת מפחדים ומחוסר יכולת לראות חזון גדול, ולכן כדאי לבחון לעומק האם אתם מפחדים לגדול או שבאמת אין צורך בשותף.

מעצב בגדים למשל, שהיום בקושי גומר את החודש ורץ מעיצוב קולקציה אחת, למכירה בין חנויות ולשיווק ספוראדי ולא עקבי בפייסבוק בלבד, עלול לטעות ולחשוב שאין מקום לשותף, כי גם ככה אין מספיק הכנסות. לעומת זה, הכנסת שותף עם יכולות טכנולוגיות והכרת שוק המכירות און ליין הבינלאומי יכולה להקפיץ את העסק פלאים.

איך לא טועים בבחירת שותף? הנה שלוש שאלות שאתם צריכים לענות עליהם לעומק:

1. למה העסק שלכם זקוק כדי לפרוח?

מומלץ לשבת ולכתוב תכנית פעולה ואז לרשום מה נדרש ביומיומיום כדי שהעסק יקום ויצליח. תכנית הפעולה הזו מגדירה טוב יותר מה העסק דורש מבחינת תשומות וכישורים. מבחינה עסקית, חשוב שתעברו קודם את כל שלבי ההתכנות ותבינו כמה שיותר לעומק את הביזניס לפני שאתם בוחרים שותף. ככל שתבינו את הרעיון, תגבשו את האופרציה, תחדדו את קהל היעד ותבינו לעומק מה נדרש לעסק - כך הסיכוי שתבחרו שותף טוב בצורה מדויקת גדול יותר. אם קשה לכם עם כל ההגדרות האלה, כנראה שאתם זקוקים לשותף מנוסה יותר עסקית, שיוכל להיות מעין מנטור עבורכם.

השותף הנכון יכול להוות מקפצה לעסק שלכם, צילום: shutterstock השותף הנכון יכול להוות מקפצה לעסק שלכם | צילום: shutterstock השותף הנכון יכול להוות מקפצה לעסק שלכם, צילום: shutterstock

2. למה אתם זקוקים כהשלמה לכישורים שלכם?

רובנו לא גיבורי-על, ולרובנו יש תכונות וכישורים חזקים יותר ואחרים שהם חזקים פחות. ככל שנקדים לדעת ולהודות בפני עצמנו שיש לנו גם ״חוסרים״ כך נדע מי השותף האידאלי עבורינו. האם יכולות המכירה והשיווק הן הכי משמעותיות להגדלת העסק שלכם? איזה סוג של יכולות שיווק ומכירה נכונות לענף שלכם? האם דווקא היכולות הטכנולוגיות החסרות לכם יכולות לייצר קפיצה משמעותית? או שדווקא כסף הוא זה שיביא את המקפצה ולא הכישורים? אולי שותף אסטרטגי הוא מה שהעסק שלכם צריך?

3. מה סגנון העבודה שלי ולמי אני זקוק לידי כדי לפרוח?

יש אנשים שהם שחקנים קבוצתיים מטבעם, וקל להם לעבוד בצוות - אנשים כאלו צריכים למצוא מישהו שגם הוא כזה.

יש יזמים שהם לידרים מטבעם, כדאי להכיר גם בזה ולדעת למצוא שותף שאינו מוביל, כדי שלא תהיה התנגשות. ככל שתגיעו למציאת השותף עם יותר בהירות לגבי הצרכים המדוייקים שלכם, גם מבחינת הכישורים האישיים, גם מבחינת הצרכים העסקיים ווגם מבחינת תכונות האופי - כך הסיכוי שהשותפות תעבוד גדול יותר.

הפתרון הקל - החבר הכי טוב

לפעמים יש תחושה שלקחת את החבר הכי טוב שלכם להיות שותף זה יהיה נפלא. הוא חבר אמיתי, אתם אוהבים אותו, הוא מאמין בכם ועכשיו לזה אתם הכי זקוקים בעולם. בסופו של דבר, אם לא תנתחו את המצב לעומק ותלכו על חברים שאתם מכירים ומרגישים איתם נוח, רק כי זה זמין וקרוב - אתם עלולים להיפגע עסקית וחברית. אני לא בהכרח נגד לעשות עסק עם חבר, להיפך, אדם שאתם מכירים שנים יכול להיות עדיף כשותף ממישהו שרק אתמול הכרתם, אבל לא בגלל שהוא חבר וזה נוח, אלא כי הוא האדם המתאים ביותר לעסק ולכם.

קחו בחשבון, שכשאנחנו בתחילת הקמה של עסק חדש אנחנו מאוד שבריריים ומרגישים קצת אבודים. המצב הזה, שהוא מאוד זמני, עלול לגרום לנו לקבל החלטה מוטעית, כי אם יש שם חבר שמעודד ומחזק אותנו, אנחנו עלולים לטעות ולחשוב שהוא השותף האידאלי.

איך מוצאים שותף?

שותף טוב, יהיה כזה שמוכן "להתאבד" איתכם על העסק. שיכול לעבוד בלי שכר בתקופה הראשונית של ההקמה. זה לא אדם שפשוט למצוא, אבל יש כמה כלים שיכולים מאוד לעזור.

רשתות חברתיות

אלו כנראה הכלים הכי אפקטיביים למצוא שותף. פרסמו בפייסבוק מה אתם מחפשים, לא כמו מודעת דרושים אלא כמו בקשה לעזרה והצעה לשותפות - כנה ואמיתית. בקשו מהחברים להפיץ כדי להגיע למעגל תפוצה רחב ככל שניתן, תוכלו להיעזר בכלי הנפלא לינקדאין, פלטפורמה נפלאה למטרות עסקיות, שם תוכלו להיעזר במנוע החיפוש כדי לחפש כשרונות רלוונטיים ולפנות אליהם בצורה יזומה.

נטוורקינג לא באמת נולד ברשתות חברתיות וירטואליות

שותף בד״כ יגיע מפה לאוזן, ולכן צאו וספרו על הרעיון שלכם ושתפו אנשים בחיפוש שלכם אחרי שותף. זה יכול להיות פגישות קפה, או, שכדי להרחיב את המעגל תוכלו להצטרף לmeetups בתחום שלכם. חללי עבודה משותפים או תכניות האצה, לא רק יעזרו לכם למצוא שותפים, הן גם יכולות ללמד אתכם איך להקים עסק וגם להגיע להכרות עם אנשים שיעזרו לעסק שלכם מאוד.

פלטפורמות טכנולוגיות למציאת שותפים

 יש מספר פלטפורמות טכנולוגיות שיכולות לעזור לכם במשימה, חפשו אותם בהתאם לסוג העסק בגוגל תחת החיפוש: חיפוש שותף עסקי או Find co-founder.

אז המרכיב התשיעי בסודות היזמות: אל תפחדו משותפים, והשקיעו במציאה מדויקת שלהם.
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות