אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
Moovit גייסה 60 מיליון דולר לפי שווי של 400 מיליון אחרי הכסף צילום: בלומברג

Moovit גייסה 60 מיליון דולר לפי שווי של 400 מיליון אחרי הכסף

מפעילת אפליקציית הנסיעות הפופולרית, שמאפשרת למשתמש לאתר אוטובוסים ורכבות בקרבתו, זכתה להשקעות בסכום שמתקרב לחציית קו מאה מיליון הדולר. בשנה האחרונה חל זינוק של 400% במספר משתמשיה בעולם. האם תהיה ווייז הבאה?

25.12.2014, 15:28 | אסף גלעד
האם אפליקציית Moovit תחצה את רף 100 מיליון הדולר בגיוסי הון סיכון? מוביט, רשת חברתית לנוסעי התחבורה הציבורית, צפויה לחתום בימים הקרובים על הסכם לגיוס 60 מיליון דולר בהובלת שתי קרנות הון סיכון מארה"ב. הגיוס צפוי להביא את הסטארט-אפ מנס ציונה לסך גיוסים של 90 מיליון דולר, מהם כ-87 מיליון דולר שגוייסו רק בשנה האחרונה. הגיוס יוכרז במהלך השבועות הקרובים באופן רשמי, אז תתברר זהותן של המשקיעות החדשות.

קראו עוד בכלכליסט

לפי אתר המחקר IVC, גיוס זה מביא את שוויה של אפליקציית הנסיעות ל-400 מיליון דולר אחרי הכסף, קפיצה של פי 8 בשווי החברה בתוך שנה. בגיוס הקודם שנערך בדצמבר שעבר, גייסה מוביט 28 מיליון דולר בהובלת קרן סקויה לפי שווי חברה של 50 מיליון דולר 'בלבד'.

הגיוס הגדול נעשה בעטיו של גידול מואץ בפריסת מוקדי השימוש של האפליקציה ברחבי העולם. החברה דיווחה בחודש נובמבר על כך שחצתה את רף 10 מיליון המשתמשים ועל זינוק של 400% בשימוש באפליקציה בקרב משתמשים בשנת 2014 לבדה.

מימין: ניר ארז ורועי ביק, מייסדי מוביט, צילום: תומריקו מימין: ניר ארז ורועי ביק, מייסדי מוביט | צילום: תומריקו מימין: ניר ארז ורועי ביק, מייסדי מוביט, צילום: תומריקו

כמו כן דיווחה מוביט על תוספת של 300 ערים בהן היא פעילה, וכיום ניתן לאתר אוטובוסים או רכבות באמצעות מוביט ב-400 ערים, כניו יורק, לונדון, רומא, לוס אנג'לס, ברצלונה, סאו פאולו, בואנוס איירס, סידני, טורונטו ותל אביב. באוקטובר החלה את התרחבותה לאסיה והשיקה קהילות בדרום קוריאה, סינגפור ותאילנד. לטענתה, כל יום מושקת קהילת מוביט בעיר נוספת בעולם, ומספר המשתמשים שלה גדל במיליון מדי חודש.

האם מוביט תהיה ווייז הבאה?

רבים משווים את Moovit ל-Waze, שתיהן אפליקציות נסיעות המבוססות על מיקור המונים. אלא שבגיוס הנוכחי, חוצה Moovit את הסכום אותו גייסה Waze בכל שנותיה: 67 מיליון דולר. הגיוס הנוכחי מביא אותה לרף של 90 מיליון דולר, סכום גדול למדי עבור חברת אפליקציות, שיכול להיות מוצדק, אבל כזה שידרוש אקזיט גדול למדי, אולי אף יותר מזה של ווייז.

גיוס של עוד ועוד כסף הוא דבר טוב לכאורה: לחברה משאבים רבים יותר בכדי לצמוח ולגדול, וביכולתה לשלם משכורות גבוהות יותר לאנשי השיווק והפיתוח שהיא רוצה לשכור. אבל באותה המידה, גיוס כה גדול מהווה משקולת גדולה יותר עבורה בבואה לאקזיט. למשקיעים, הקרנות BRM של אלי ברקת, ג'מיני וסקויה, קיים חשבון אחד: ככל שהשקעה גדולה יותר, כך עסקת המכירה של החברה שלה תידרש להיות גבוהה עוד יותר במכפלות רבות. הגיוס הנוכחי מציב ללא ספק משקולת גדולה למדי על צווארו של ניר ארז, מנכ"ל החברה, שיידרש להראות תוצאות.

אפליקציית מוביט אפליקציית מוביט אפליקציית מוביט

ההון הרב שנזקקת החברה לגייס הוא מוצדק: כאשר נמכרה Waze לגוגל מספר המשתמשים שלה עמד על 30 מיליון, בלי הרבה שותפויות, רק עם הרבה יחסי ציבור. מוביט רשמה גידול רב, אך מספר המשתמשים שלה כיום עומד סביב 10 מיליון, ועוד כברת דרך לפניה.

נוסף על כך, היא מצויה בשוק תחרותי שבו פעילות אפליקציות רבות המודיעות בזמן אמת על זמני הגעה של כלי תחבורה, אפליקציות מפות דוגמת גוגל Maps המסייעות לחשב מסלולים מנקודה לנקודה ומסלולי הליכה בין תחנות וכן אפליקציות כרטוס והזמנת נסיעות.

בתחום הכרטוס יהיה על מוביט להשקיעה מיליונים רבים אם ברצונה להיכנס לתחום. החברה ביצעה כבר מספר פיילוטים עם חברות אוטובוסים בישראל ובפולין למערכות המאפשרות הזמנת כרטיסים באמצעות האפליקציה ואם ברצונה להמשיך בהתרחבות התחום הזה יהיה עליה להשקיע כסף רב ביצירת שותפויות עם חברות אוטובוסים ורכבות וכן בהטמעת מערכות תשלומים, אבטחת מידע ומערכות פיננסיות. הבונוס של כל זה יהיה הכנסות ממכירות. מוביט עשויה לקבל עמלה על מכירות כרטיסים לאוטובוסים או רכבות בין עירוניות, מודל שיסיט אותה הרחק הרחק ממודל הפרסום החינמי והזול להקמה של ווייז.

סקויה קפצה על האוטובוס

אפליקציית מוביט בגרסתה החדשה הושקה במרץ 2012, לאחר ששינתה את שמה מ-Tranzmate. את פעילותה מחוץ לישראל החלה רק בשנה שעברה. ההתפשטות המהירה הביאה לה את סקויה כמשקיעה מרכזית שהשקיע בה 28 מיליון דולר.

אפליקציית Moovit אמנם מתחרה באפליקציית המפות של גוגל המחשבת נתיבי תחבורה ציבורית כמו קווי אוטובוס ורכבות, זמני הגעה והמלצות על מסלולים מנקודת מוצא לנקודת יעד, אך היא כוללת בתוכה גם מידע שנאסף ממשתמשים כמו צפיפות האוטובוס או מידת הניקיון שלו. בנוסף, ביכולתה לעדכן את מיקומו של האוטובוס או הרכבת בזמן אמת, אם כי יכולת זו קיימת באפליקציות רבות בזכות חשיפת נתוני ה GPS של התחבורה הציבורית במדינות רבות בעולם.

תגיות