אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חיפה: תקציב אצטדיון סמי עופר זינק מ-400 ל-600 מיליון ש' מבלי שהוצג למועצת העיר צילום: החברה הכלכלית חיפה

דו"ח המבקר

חיפה: תקציב אצטדיון סמי עופר זינק מ-400 ל-600 מיליון ש' מבלי שהוצג למועצת העיר

מבקר המדינה מותח ביקורת על התנהלות העירייה: תכולת הפרויקט צומצמה, התקציב נופח וכספים שיועדו למיתוג האצטדיון שימשו להפקת אירועי תרבות בסמוך לתקופת הבחירות

29.12.2014, 16:36 | דוד רפאלי

תקציב אצטדיון סמי עופר בחיפה נופח, בזמן שמרכיבי הפרויקט צומצמו, כך עולה מדו"ח מבקר המדינה, יוסף שפירא שפורסם היום: "במהלך ההקמה צומצמה תכולת הפרויקט ובוטלו חלק ממרכיביו, וחרף זאת גדלה עלותו בשיעור ניכר, ובמועד סיום הביקורת היא הסתכמה בכ-600 מיליון ש"ח, נכתב בדו"ח. המבקר בחן את התנהלות העירייה בהקמת האצטדיון החדש בעיר שנחנך בספטמבר השנה בתום תהליך שנמשך כ-15 שנה. האצטדיון מכיל כ-30 אלף מושבים מקורים והוא עומד בתקן התאחדות הכדורגל האירופית להחיל משחקי חצי גמר באליפות אירופה. בנוסף ניתן לקיים בו מופעי בידור המוניים של עד כ-50 אלף צופים. האצטדיון נבנה במשך כ-3.5 שנים ונפתח באיחור של כמעט שנה מהמועד המתוכנן.

קראו עוד בכלכליסט

המבקר מתח ביקורת על התנהלות העירייה, בפרט על כך שבעוד שעלות הקמת האצטדיון נאמדה בתחילה ב-400 מיליון שקל (מתוכם תרם סמי עופר כ-75 מיליון), בפועל במהלך הקמתו צומצמה תכולת הפרויקט אך בד בבד גדלה עלותו באופן ניכר לכ-600 מיליון שקל (527 מיליון שקל להקמת הפרויקט; והשאר להוצאות נלוות). למרות שינויים אלו לא נעשתה הצגה מחודשת של הפרויקט במועצת העירייה.

"על העירייה היה להציג את השינויים באופן מלא ומפורט למועצת העירייה", כותב המבקר, "ולא להסתפק בקבלת אישורים עתיים של ועדת הכספים להגדלות חוזרות ונשנות בתקציב הפרויקט ושליחת הפרוטוקולים של הוועדה למועצת העיר - פעולות שאינן מהוות תחליף ראוי להצגת הפרויקט המעודכן בכללותו במועצת העירייה".

בנוסף המבקר מציין כי חלק מהתקציבים שהוקצו לפרויקט סומנו בעירייה כתקציבים שאינם חלק ממנו, ועל כן התקציב הכולל של הפרויקט לא שיקף את מלוא הוצאות העירייה בגין הקמתו, וכך העירייה קיבלה את אישור ועדת הכספים שלה להגדיל בפועל את תקציב ההקמה של הפרויקט לאחר שהציגה לפניה מידע חלקי על אודות עלויות הפרויקט. העירייה אף העבירה כספים מהתקציב הבלתי רגיל של הפרויקט שנועדו לשמש לצורך "מיתוג האצטדיון", כשבפועל שימשו לעריכת אירועי תרבות שהתקיימו בסמיכות זמנים לבחירות המקומיות.

אצטדיון סמי עופר בחיפה. התקציב נופח ולא הוגש למועצת העירייה לאישור מחודש, צילום: החברה הכלכלית חיפה אצטדיון סמי עופר בחיפה. התקציב נופח ולא הוגש למועצת העירייה לאישור מחודש | צילום: החברה הכלכלית חיפה אצטדיון סמי עופר בחיפה. התקציב נופח ולא הוגש למועצת העירייה לאישור מחודש, צילום: החברה הכלכלית חיפה

תקציב מיתוג ללא מיתוג: לאן עברו 2.5 מיליון שקל?

"משרד מבקר המדינה רואה בחומרה את העובדה שהעירייה פעלה שלא כחוק בכך שהעבירה מתקציב מיתוג ורישוי של האצטדיון 2.5 מיליון שקל שאושרו להקמת הפרויקט, לצורך קיום אירועי תרבות, אף שבין רוב האירועים הללו ובין מיתוג ורישוי האצטדיון אין כל זיקה. מה גם שאירועי התרבות האמורים התקיימו דווקא בסמוך למועד הבחירות המקומיות, עיתוי שהייתה בו מראית עין של טעם לפגם", דברי המבקר.

בנוסף מעיר המבקר כי טענת העירייה על קיום אירועי מיתוג האצטדיון אינה מתיישבת עם העובדה שהאירועים התרחשו "חודשים רבים לפני המועד הצפוי לפתיחתו, ובמועד הסמוך מאוד לבחירות המקומיות". בעקבות הביקורת העבירה העירייה מתקציב הפיתוח של הפרויקט 1.74 מיליון שקל לסעיף תקציבי חדש בשם "מיתוג ושיווק העיר" (ולא הפרויקט). המבקר העיר כי שינוי הרישום בדיעבד אינו פותר את חוסר החוקיות בהקצאה הראשונית.

כחלק מהפרויקט, העירייה הייתה אמורה לבנות גשר הולכי רגל מעל לכביש 4 - ואולם לבסוף קיבלה העירייה דחייה מהוועדה המקומית לבניית הגשר עד יוני 2015. הקמת הגשר נועדה למנוע מצב שבו כל הולכי הרגל הבאים לאצטדיון חוצים בצמתים המרומזים באופן העלול לגרום לשיבושי תנועה ולסכן את הולכי הרגל. "נמצא כי התנהלות העירייה בכל הנוגע להקמת מעבר להולכי הרגל מעל כביש 4 הייתה לקויה. משרד מבקר המדינה רואה בחומרה את חריגת הוועדה המקומית מסמכותה ומעיר לוועדה על שנתנה הקלה שהיא בבחינת סטייה ניכרת מתכנית ואישרה לעירייה שלא להקים את מעבר הולכי הרגל כמתחייב מתנאי התכנית המאושרת".

המבקר מציין כי העירייה לא חתמה על חוזי התקשרות עם כלל הגורמים הממנים את הפרויקט, בין היתר בשל ליקויים בפעילות העירייה בנוגע לשילוב דרישות המיתוג של הטוטו ושל הפיס. כתוצאה מכך חלו עיכובים בהזרמת הכספים למימון הפרויקט, ועל כן העמידה העירייה לפרויקט מתקציבה השוטף מימון ביניים שהיקפו גדול מהמתוכנן במידה ניכרת. המבקר מציין כי להעמדת המימון עלויות כספיות (הוצאות בגין תשלומי ריבית על הלוואות), והקצאת הכספים למימון הביניים עלולה למנוע מהעירייה לבצע פעולות אחרות לרווחת תושביה.

"העירייה והחברה הכלכלית לחיפה נשפטים לחומרה"

מעיריית חיפה נמסר: "אצטדיון סמי עופר הינו מגה פרויקט בין-לאומי שכמותו טרם נראה בארץ וממקם את ישראל בחזית מתקני הכדורגל באירופה. האצטדיון זוכה לשבחים מכל עבר. עלות האצטדיון נאמדה שנה וחצי טרם תחילת העבודות בו ב-400 מיליון שקל - כאשר מדובר בהערכה לגבי אצטדיון "נטו". מה שנבנה בסופו של דבר, הוא אצטדיון ומרכז מסחרי לצדו.

העלות של הקומפלקס כולל המרכז המסחרי הוא 533 מיליון שקל. כל הסכום הזה, לא מגיע ממשלם המיסים החיפאי אלא בזכות קרנות, תרומות ומכירת אצטדיון קריית אליעזר הישן. מה שלבסוף מביא את המבקר לסכום של 600 מיליון שקל כולל את השכונה ואת הכבישים אשר נבנים לצד האצטדיון ואין להם כל קשר להקמתו. השכונה הייתה נבנית בכל מקרה, עם או בלי אצטדיון. הכללה של סכומים אלה הינה הטעיה. עלות הקמת האצטדיון העדכנית דווחה למועצת העיר חיפה וכל שינוי תקציבי הובא לאישור ועדת הכספים ולאחר מכן למועצת העיר. הדחייה של 11 חודשים בפתיחת האיצטדיון נגרמה בנסיבות אובייקטיביות של מחסור בפועלים בענף הבנייה ושינויים אשר נדרשנו לבצע על ידי המשטרה ומכון התקנים ומשרד הכלכלה כגון הוספת גדרות, חציצה, הגבהת טריבונות וכו'. לא ניתן להשתחרר מהתחושה שבדו"ח, העירייה והחברה הכלכלית לחיפה נשפטים לחומרה, תוך כדי התעלמות רבתי מההסברים המפורטים והרציניים אשר סופקו בתגובות המבוקרים".

באשר לבניית הגשר מעל כביש 4 מסרה העירייה: "עם התקדמות בניית האצטדיון, הסתיימה הקמת מערכת הסעת ההמונים (המטרונית) והופעלה תוכנית חנייה ותנועה מפורטת אשר אושרה ע"י כלל הגורמים הרלוונטיים הנוגעים בדבר. מערכת ההסעה ההמונית (המטרונית) קיבלה תחנות בשערי האצטדיון ובכך התייתרה בניית הגשר בעלויות גדולות. תמוה לנו שהמבקר מתעקש על הקמת גשר יקר שלא ישמש אף אדם מעל כביש סואן".

תגיות