אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"מלכתחילה היחסים עם גבי אשכנזי לא היו טובים" צילום: עמית שעל

בלעדי לכלכליסט

"מלכתחילה היחסים עם גבי אשכנזי לא היו טובים"

החיבור הבלתי נמנע לאלון חסן, ההתקשרות עם דנה לוגיסטיקה שבבעלות מקורבי חסן שעלתה יותר מדי והיחסים עם גבי אשכנזי שהתחילו ברגל שמאל - תמלילי החקירה של ג'קי בן זקן בפרשת נמל אשדוד נחשפים

30.12.2014, 06:52 | זוהר שחר לוי

ג'קי בן זקן, מבעלי השליטה בחברת שמן, טרוד בימים אלו בהוכחת חפותו בפרשת מנופים שבה הוא ואחרים נאשמים בהרצת מניות. בגזרת פרשת השחיתות בנמל אשדוד, מצד שני - שבה נחשד בעבירות חמורות של קבלת דבר במרמה, מתן שוחד והלבנת הון - הוא יכול לנשום לרווחה משום שהפרקליטות סגרה את תיק החקירה בעניינו.

קראו עוד בכלכליסט

ב־27 במאי התפוצצה בקול תרועה חקירת היחידה הארצית לפשיעה כלכלית (יאל"כ) בפשיטה גדולה של חוקריה על נמל אשדוד. באותו יום עיכבה המשטרה כ־15 מעורבים ובהמשך הוארך מעצרם של כמה מהם, בהם יו"ר ועד הנמל דאז אלון חסן, מקורבו יניב בלטר, בעלי חברת דנה לוגיסטיקה וכן מנכ"ל הנמל לשעבר שוקי סגיס.

באותו יום הובא לחקירה במשרדי יאל"כ גם בן זקן, וזאת בנוגע לשירותים הלוגיסטיים שקיבלה חברת שמן מדנה לוגיסטיקה בנמל. המשטרה חשדה ששמן שכרה את שירותי החברה בתמורה לטובות הנאה, בהן מתן חסות לקבוצת הכדורגל שבבעלות בן זקן, מ.ס. אשדוד. בסופו של יום, אף שכנגד מעורבים נוספים, בהם חסן, המליצה המשטרה לפרקליטות על העמדה לדין - התיק בעניינו של בן זקן נסגר.

בן זקן שיתף פעולה עם החוקרים, חשף את נכסיו ואת ממונו, תיאר את מערכת היחסים שלו עם בכירי חברת שמן הציבורית - בהם גבי אשכנזי שכיהן בעבר כיו"ר שמן ומנכ"ל החברה יוסי לוי, ואת מערכת היחסים מול חסן ובלטר. "כלכליסט" חושף כעת את תמלילי חקירתו.

 , צילום: אריאל שרוסטר צילום: אריאל שרוסטר  , צילום: אריאל שרוסטר

פורשה ודירה ב־15 מיליון שקל בלי הכנסה שוטפת

בן זקן תיאר לבקשת החוקר רס"מ מאור דמרי את הנכסים שבבעלותו. לדבריו, הוא מחזיק "בדירה באשדוד, יש לי רכב מסוג פורשה שרשום על שמי, ויש לאשתי רכב מסוג פורד שרשום על שמה. שאר הנכסים שיש לי הם באמצעות החברות שלי".

חוקר: אילו נכסים יש בבעלות החברות שלך?

"יש את התחנה המרכזית באילת, קרקע למלון במרינה באשדוד, קרקע למגורים במרינה, קרקע במתחם הסטאר סנטר, ועוד קרקעות למגורים ומסחר במ"ר אשדוד. יש לי זכות של 50 דונם בעורף של נמל אשדוד שזכיתי בו, מתוכנן שם מרכז לוגיסטי שעוד לא מומש".

חוקר: מה שווי הנכסים שבבעלותך הפרטית?

"בערך 20 מיליון שקל. הדירה שבה אני מתגורר שווה 15 מיליון שקל, הדירה ברחוב החרמון שווה 3 מיליון שקל ויש לי את שני הרכבים שפירטתי קודם".

בן זקן עובר בשלב הזה לתאר בפני החוקר את החברות שהוא מחזיק בהן. לדבריו הוא מחזיק ב־100% אחוז מרדיו ירושלים, 50% מחדר כושר באשדוד על ידי חברה ששמה סטאר בר ניהול, 50% בעיתון המקומי באשדוד, 37.5% בחברת בר גיל שמחזיקה בתחנת המרכרזית באילת, 50% בחברת סגול שמחזיקה בקרקעות במרינה של אשדוד וכן 75% (בשותפות עם אברהם נניקשווילי) בחברת מנור שמחזיקה קרקעות נוספות באשדוד.

חוקר: מה הכנסתך הממוצעת מהחברות הללו במצטבר?

"אין לי הכנסה שוטפת. אלו חברות להשקעה".

חוקר: האם היית שותף לעסקת נדל"ן בחמש השנים האחרונות? באילו סכומים?

"כן, ביצעתי כ־20 עסקאות נדל"ן בחמש השנים האחרונות בסכומים של מאות מיליוני שקלים".

חסן. המשטרה המליצה להעמידו לדין חסן. המשטרה המליצה להעמידו לדין חסן. המשטרה המליצה להעמידו לדין

מערכת היחסים העכורה עם גבי אשכנזי

במהלך חקירתו מתבקש בן זקן לתאר את היחסים שלו עם בעלי התפקידים בשמן - המנכ"ל לשעבר יוסי לוי, היו"ר לשעבר גבי אשכנזי וסמנכ"ל הכספים רונן אלוש. בן זקן מתאר מערכת יחסים טובה עם לוי ואלוש, הכוללים התייעצויות ועדכונים. לא כך הדבר בנוגע לאשכנזי.

חוקר: תאר את קשריך עם יו"ר הדירקטוריון של חברת שמן גבי אשכנזי.

בן זקן: "קרים לחלוטין. מלכתחילה מערכת היחסים שלי עם גבי לא היתה טובה. בתקופה ההיא התנהלה חקירה ברשות לניירות ערך וגבי הסכים לקבל עליו את התפקיד של יו"ר, רק שאני לא אהיה דירקטור בחברה".

חוקר: תאר את ממשקי העבודה בינך לבין אשכנזי.

בן זקן: "כמעט ואין. רק אם היו ישיבות שותפים".

חוקר: באיזו מידה מעדכן אותך אשכנזי על פעולותיו והחלטותיו בשמן?

בן זקן: "אותי הוא לא מעדכן".

לפי חשדה של המשטרה, יו"ר ועד הנמל דאז אלון חסן הקים בנמל מנגנון שליטה תוך ביצוע עבירות פליליות, לכאורה, מרביתן באמצעות ניצול קשריו עם חברת "דנה" וחברות נוספות בבעלותו הפרטית ובתוך כך "גרף רווחים כספיים עצומים לעצמו ולמקורביו".

בחקירתו התבקש בן זקן לשחזר כיצד נחתם הסכם העבודה בין חברת שמן לדנה לוגיסטיקה בנוגע לפעילות בנמל. לדבריו, בשמן חששו כי אם לא יגיעו להסכם עם הנמל או עם ועד העובדים צפויות תקלות או השבתות של הנמל דבר שיוביל לנזקים כספיים עצומים. "עלות של יום קידוח" מבהיר בן זקן, "הוא בין 450 אלף דולר בהתחלה ובהמשך מגיעה ל־750 אלף דולר ליום. כל שעת עבודה נעה בין 20 ל־30 אלף דולר כי עובדים מסביב לשעון".

בניסיון להגיע להבנות מול הנמל ועובדיו, מספר בן זקן כי החליט לפנות לחסן. "פגשתי אותו", כך לפי חקירתו, "באותו שבוע במשחק של אשדוד, שאלתי את אלון לגבי האפשרות הזאת והוא אמר לי שמבחינתו הוא לא רואה שום בעיה ושצריך להתקשר עם אחת מהחברות שנותנות שירותים לנמל אשדוד. אלון המליץ על שתי חברות - על דנה בבעלות יניב בלטר וקשרי ים יניב סיפר לי שהוא פעיל בנמל והפניתי אותו לשמן. לפי מה שנאמר לי זה היה ההסכם עם ההצעה הכי זולה".

חוקר: האם היו שיקולים נוספים בבחירת דנה כנותנת שירות לנמל?

בן זקן: "כן. לאחר שהיה ברור שניתן לעבוד עם נמל אשדוד והיה ברור שהמחיר והתנאים הם הטובים ביותר, אני אמרתי את דעתי לרונן או ליוסי - שאם ההחלטה היא שלי הייתי מתקשר עם בלטר בגלל שידוע שבלטר מקורב לחסן שהוא האיש החזק בנמל ואין מה לעשות".

חוקר: אילו בדיקות עשית על דנה?

בן זקן: "לא עשיתי בדיקות, עשיתי שיחות עם כל מיני אנשים שעובדים עם נמל אשדוד וכולם אישרו את העובדה שבלטר ודנה הם חזקים שם".

חוקר: מי הבעלים של דנה?

בן זקן: "יניב בלטר הוא הבעלים למיטב ידיעתי. השמועות בעיר אומרות שזו לא החברה של יניב לבד ואלון שותף שם או דוד שלו, אבל זה שמועות".

מאיפה השמועות?

בן זקן: "בעיר. מה, חסר?"

 

נמל אשדוד, צילום: גדי קבלו נמל אשדוד | צילום: גדי קבלו נמל אשדוד, צילום: גדי קבלו

הנתק עם בלטר ופרשת לחיצת היד

לפי עדותו של בן זקן, יחסיו עם בלטר הלכו והתהדקו עד כדי שבשלב מסוים השניים שקלו לפתוח יחד עסק, בשיתוף אדם נוסף. ההבנות סביב הקמת החברה הגיעו להכנת טיוטות הסכם, אולם אז נותק הקשר בין השניים, כחודש־חודשיים לאחר שדנה התחילה לעבוד עם שמן. "נוצר נתק מוחלט ביני לבין יניב", משחזר בן זקן. "ומאז לא החלפנו מילה. נפגשנו פעם אחת בבית קפה והוא בא להושיט לי יד אך אני סירבתי והתעלמתי ממנו. זה היה ליד הרבה אנשים ואני פגעתי לו בכבוד".

לפי חוקר המשטרה, במהלך פגישה בין חסן לבין אשכנזי במשרדי שמן בתל אביב דרש אשכנזי את הבטחתו של חסן כי לא תהיינה בעיות לחברת שמן בנמל. "מה בכלל פשר הבטחתו של חסן שלא יהיו בעיות בנמל?", שואל החוקר. "זו אמירה כבדת משקל", משיב בן זקן. "לחברה שכל עתידה תלוי באם הנמל פתוח עבורה או סגור".

חוקר: המלצת למנהלי שמן לעבוד עם חברת דנה לוגיסטיקה?

"ההמלצה שלי היתה על בסיס ההכרות שלי עם בלטר והבדיקות שעשיתי".

חסות של מיליון שקל למ.ס. אשדוד

בנובמבר 2012 העבירה דנה לוגיסטיקה צ'ק של מיליון שקל לאחת החברות שבבעלות בן זקן, שבין השאר עוסקת בקבוצת הכדורגל מ.ס. אשדוד - NA ספורט ניהול ואחזקות. "הסכום שולם בעבור הסכם חסות שנחתם בין דנה למ.ס. אשדוד, של אימוץ מחלקת הנוער", אומר בן זקן בחקירתו. צ'ק נוסף של 170 אלף שקל הועבר בדצמבר, כחודש לאחר מכן. "זה המע"מ ששולם מחברת דנה בגין הסכם האימוץ", מבהיר בן זקן.

חוקר: האם בתור בעל עניין בשמן יידעת את חברי הדירקטוריון שאתה נמצא בקשרים עסקיים עם דנה לוגיסטיקה?

בן זקן: "זה ממש לא קשר עסקי. אני לא בעלים פרטי של מ.ס. אשדוד שמפיק טובת הנאה או שההכנסות שמגיעות לקבוצה מגיעות לכיס הפרטי שלי. אין שנה שאני לא מביא כסף מהבית".

חוקר: אתה לא חושב שהיית צריך ליידע את מנהלי שמן כי חברת דנה היא חברה שנותנת חסות למ.ס. אשדוד?

"לא. אני לא חושב שהייתי צריך לדווח על זה הואיל ולא מדובר בפעילות עסקית".

חוקר: אני אומר לך שאתה בתור בעל מניות בשמן אשר משקיע מכספו בחברה משכנע את המנהלים לשכור את שירותיה של דנה ואף מנסה להגדיל את פעילותה, ומנגד אתה מקבל תקבולים לחברה אחרת שבבעלותך.

בן זקן: "התיאוריה שלך ממש לא נכונה. כל מעורבות שלי שהיתה בעניין דנה או בלטר שקשורה לשמן היתה רק מתוך אינטרס אחד — טובת שמן. איפה שחשבתי שדנה באמת יכולה לתרום, באתי ואמרתי את דעתי. איפה שחשבתי שזה רק גרידיות מצד דנה ולא משהו שיכול להועיל לשמן, לא ניסיתי אפילו להפעיל ולו קצת מהשפעתי, ויש לי השפעה".

לקראת סוף חקירתו מספר בן זקן לחוקר כי גילה פערים בין השכירות שגבתה דנה לטובת אחסנת הציוד של שמן לבין העמלה שקיבלה. "אני גיליתי את הפערים בשכירות בנמל מכתבה בטלוויזיה או מאיזה מייל או פקס אנונימי שהגיע לשמן. נקודת ההנחה שיצאנו ממנה היתה שכל נותן שירותים בנמל גוזר במקרה הטוב עמלה של 15% אחוז מכל עסקה, וכך גם חשבנו שדנה לוקחת מאיתנו. ואז התברר לנו שדמי השכירות שדנה משלמת הם עשירית ממה ששמן משלמת לדנה. מיד כשזה נודע התקיימה פגישה שבה לא נכחתי ואנשי שמן ביקשו הבהרות. הם רצו לדעת איך קרה שלא אפשרו לשמן להתקשר ישירות עם הנמל ואלו פערי המחיר".

בחקירתו השנייה במשטרה, פירט בן זקן את הסכומים, לפיהם שמן שילמה לדנה עבור השכירות 1.1 מיליון שקל לחודש ומנגד דנה שילמה על השטחים לנמל 85 אלף שקל לחודש. כלומר שדנה קיבלה מחברת שמן 900 אחוז יותר מאשר שילמה. "הזוי", אמר בן זקן. "אין לי ספק שאף אחד מאיתנו בשמן, לא עברה בו המחשבה שיש מצב שעל שטח כזה גדול יש מישהו שמשלם 85 אלף שקל".

ג'קי בן זקן סירב להגיב לדברים.

מנכ"ל הנמל לשעבר נחקר שבע פעמים: "לא זוכר כלום, לא יודע כלום"

בתוך כך,  שוקי סגיס, מנכ"ל נמל אשדוד לשעבר, שנחשד במסגרת פרשת השחיתות בנמל בעבירות של קבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים וסיוע לקבלת דבר במרמה הגיע למשרדי היחידה הארצית לפשיעה כלכלית (יאל"כ) שבע פעמים. במשטרה המליצו להעמידו לדין. בחקירותיו הכחיש סגיס כי ידע או היה מעורב בפרשה.

חוקר: האם לאלון חסן היתה מעורבות בהתנהלות מול חברת שמן?

סגיס: "לא שידוע לי. חד משמעית".

חוקר: מחומר החקירה עולה שחברת שמן ביקשו להתקשר ישירות מול הנמל ואתה סירבת.

סגיס: "אני לא סירבתי. אני לא זוכר שהם ביקשו".

באי כוחו של שוקי סגיס מסרו: "מחומרי החקירה ברור שלא בוצעה כל עבירה על ידי המנכ"ל לשעבר".

 

zohar-l@calcalist.co.il

 

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
ומי השליט האמיתי בתעשיה האוירית לישראל למען הפריימריס בליכוד?
שוב יוכל ח"כ חיים כץ לנצל את עובדי התע"א ומשאבי התע"א לפריימריס שלו בליכוד, לאחר שדירקטוריון התע"א בראשות רפי מאור, בהמלצת מנכ"ל התע"א יוסי וייס, האריך את "עבודתו" בתע"א מעבר לגיל הפרישה 67 שחגג ב-21 דצמבר 2014, בעיסקת "שמור לי ואשמור לך"! ח"כ חיים כץ מנצל את מעמדו בתע"א שנים רבות לפעילותו הפוליטית, והסיע אלפי עובדים לקלפיות הפריימריז בליכוד ב-2 מערכות הבחירות האחרונות, תוך גרימת נזק עצום לתע"א. מבקרי המדינה לינדנשטראוס ושפירא כתבו שהנזק הגדול עקב השבתת התע"א, והשימוש בעובדיה ומשאביה לצרכיו הפוליטיים של כץ, יכולים להיחשב כתרומה בשווי-כסף מתאגיד, האסורה על פי החוק, אך ח"כ חיים כץ והנהלת התע"א "ציפצפו" עליהם. ראוי כי המשטרה, הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה יחקרו את השחיתות הזו, ששווייה סכומי עתק לעומת הסכומים בגללם נדונו למאסר הח"כים לשעבר פלאטו-שרון, עומרי שרון ונעמי בלומנטל. הפתרון - לא מצביעים לליכוד עם ח"כ חיים כץ!
הפריימריס בתע"א  |  30.12.14
לכל התגובות