אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שוק הרכב ב-2015: הורדת המחירים לא הגיעה צילום:RICHARD NEWTON

שוק הרכב ב-2015: הורדת המחירים לא הגיעה

הקוריאניות והיפניות מושכות את המחירים בכיוונים מנוגדים. אלה הכוחות שמאחורי המחירים החדשים

05.01.2015, 08:16 | תומר הדר

בשנה שעברה נחשפו רוכשי המכוניות החדשות בישראל למסרים חד־משמעיים מכיוון משרד התחבורה: מחירי הרכבים החדשים עתידים לרדת. הסיבה: חוק רישוי רכב, המיועד להסדיר את ענף הרכב הישראלי, יכניס מתחרים חדשים, יגדיל את היקף היבוא האישי והיבוא המקביל - וכך יגרום ליבואני הרכב להפחית את מחירי המחירון הרשמיים של המכוניות. אלא שבינתיים, בעקבות הבחירות, חוק רישוי רכב אינו נידון בוועדת הכלכלה, והמשך קידומו תלוי בשר התחבורה הבא. בינתיים, בניגוד להבטחות, מחירי המכוניות החדשות עולים. בשבוע שעבר החלו יבואני הרכב הגדולים לפרסם מחירונים ראשונים ל־2015, ואלה מציגים התייקרויות של כמה מהמכוניות.

השינוי קורה משתי סיבות עיקריות: ראשית, בשבוע שעבר עודכנה הנוסחה שלפיה מחושב שיעור זיהום האוויר המוטל על רכב חדש. כיום מוטל בישראל מס קנייה של 83% על כל המכוניות החדשות פרט לדגמים היברידיים. משיעור זה מנוכים עד 15 אלף שקל. סכום הניכוי מחושב לפי נוסחה שמביאה בחשבון מספר מזהמים שפולט מנועה של המכונית. בשבוע שעבר הוחמרו הקריטריונים לחישוב המזהמים, ועל כן זיכוי המס על דגמים רבים נמוך מכפי שקיבלו בעבר ובעקבות כך היבואן נאלץ להעלות את מחיר הרכב. מלבד זאת, בתחילת ינואר מפרסמים יבואני הרכב מחירונים חדשים המסתמכים על שערי המטבעות. השנה השערים היטיבו עם יבואנים המשלמים בין, אך לא עם יבואנים המשלמים בדולר. לכך היו כמה השפעות חשובות, שצפויות להשפיע על שוק הרכב הישראלי באופן ניכר.

מאזדה 3, צילום:RICHARD NEWTON   מאזדה 3 | צילום:RICHARD NEWTON מאזדה 3, צילום:RICHARD NEWTON

עד כה רק חלק מיבואני הרכב פרסמו את המחירונים החדשים, אך מדובר ביבואני הרכב הגדולים ביותר: כלמוביל, השולטת בשוק ומייבאת את מיצובישי ויונדאי, יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, וגם דלק מוטורס, היבואנית של מאזדה ופורד.

משפחתיות

הקלפים נטרפים בשוק המרכזי

 

בשוק ישנו פער של 4,000 שקל בין המשפחתיות. דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, פרסמה את מחירון הרכב החדש שלה בשבוע שעבר. הממצאים העיקריים העולים מן המחירון הם שדלק כלל לא ייקרה את רוב דגמי המכוניות שלה. לראיה, מאזדה 3 הבסיסית, מכונית הדגל של דלק מוטורס, עלתה 128 אלף שקל ומחירה נותר בעינו.

טויוטה קורולה התייקרה ברמת הגימור הבסיסית שלה ב־1,000 שקל בלבד, כלומר מחירה כיום הוא 129 אלף שקל.

ההפתעה הגדולה ביותר מגיעה מכיוונה של יונדאי. מחירם של שני דגמי הציים המובילים של היבואנית, i35 ו־i30, הוא כעת 132 אלף שקל, נתון המשקף עלייה תלולה של 4,000 שקל, הנובעת ישירות מהשינויים בדולר. עבור יונדאי מדובר בנתון קריטי: מכוניות משפחתיות נמכרות כיום בעיקר לחברות הליסינג, אשר מחכירות את הרכבים. מחזיקי הרכבים הצמודים משלמים עליהם בכל חודש שווי שימוש - 2.48% ממחיר הרכב.

טויוטה קאמרי הייבריד. 185 אלף, צילום: David Dewhurst טויוטה קאמרי הייבריד. 185 אלף | צילום: David Dewhurst טויוטה קאמרי הייבריד. 185 אלף, צילום: David Dewhurst

כעת נוצרה בשוק מציאות חדשה. לקוחות שהיו עשויים לחפוץ ביונדאי i35 הודות לאבזור עשיר יחשבו פעמיים.

במקביל סביר להניח שבמצב כזה תדע יבואנית יונדאי כיצד לנצל את כוחה של מיצובישי, המשולמת במטבע הין. ייתכן שמדובר באיתות ברור ליונדאי הקוריאנית שעליה להעניק מחירים אטרקטיביים ליבואנית, גם ב"הקרבת המלכה".

זמן לא רב לאחר חשיפת מחירוני יונדאי התפרסם מחירון נוסף, של טלקאר, יבואנית קיה. השתיים הן חברות־אחיות: הן חולקות פלטפורמות, מנועים ורכיבים מכניים רבים, אך בישראל מייבאות אותן חברות נפרדות. מכוניות קיה התייקרו פחות: פורטה המשפחתית, שעלתה 128 אלף שקל, עולה כעת כ־130 אלף שקל.

מיצובישי לנסר ספורטבק. 120 אלף מיצובישי לנסר ספורטבק. 120 אלף מיצובישי לנסר ספורטבק. 120 אלף

היבוא המקביל

האטרקטיביות ירדה בגלל שער הדולר

בשנת 2014 נפל דבר בשוק הרכב הישראלי: גוף גדול ראשון נכנס לשוק היבוא המקביל. מדובר באלבר, המייבאת ארצה את דגמי טויוטה והונדה. אלבר מייבאת דגמי מכוניות משפחתיות, מנהלים ושטח. אלא שרכביה מיובאים לארץ מארצות הברית ונרכשים בדולר.

הבעיה משתקפת היטב ממחירון הרכבים החדשים של אלבר: המחירים עלולים להיות פחות תחרותיים באופן מהותי. באלבר עדכנו בשבוע שעבר את מחירוני הרכב, והם עלו בחלק מן הדגמים באופן ניכר. אמנם טויוטה קאמרי הייבריד התייקרה ב־5,000 שקל בלבד, אולם בל נשכח שהיא זכתה בשבוע שעבר ל"מתנה" מן המדינה. כפי שנחשף ב"כלכליסט", כאמור, מינואר תינתן הטבת מס נאה לרכבים היברידיים מארה"ב.

ומה עם רכבים שאינם היברידיים? כאן טמונה הבעיה: את טויוטה סיינה, לדוגמה, נאלצה אלבר לייקר ב־20–30 אלף שקל. את המחירים של דגמי מכוניות "עממיות" כגון הונדה סיביק אלבר לא מעלה, אך היא מחזיקה במלאי גדול של רכבים אלה, שיובאו לארץ בשנה שעברה. ממדי המלאי אינם מתפרסמים, אך סביר להניח שהם מעניקים לאלבר מרווח בנושא. כאן יש אפקט נוסף, בעייתי יותר: גורמים הבוחנים בימים אלה את סיכויי הצלחתה של אלבר בציפייה להיכנס גם הם לשוק היבוא המקביל עלולים להירתע מן המצב.

הדגמים היפניים

הוזלות ומלחמות בחסות הין

אמנם יבואני הרכב הגדולים טרם פרסמו כולם את מחיריהם החדשים, אך מן המחירונים הקיימים עולה תופעה מעניינת: יבואני רכב המייבאים מכוניות במטבע הין יכולים להרשות לעצמם לא רק לשמור על מחירים אלא להפחיתם, להציג דגמים חדשים ואפילו לנסות לייצר נישות חדשות בשוק.

אחת הדוגמאות הבולטות נמצאת במחירון החדש של מיצובישי בדמותה של מכונית אנונימית למדי: מיצובישי לנסר ספורטבק. לא מדובר בלנסר, אלא באחותה בעלת חמש הדלתות. במיצובישי הוחלט להוזיל את הספורטבק ב־7%: עד כה היא עלתה 129 אלף שקל, מחיר המקביל למחירה הנוכחי של הקורולה, וכעת יהיה מחירה 120 אלף שקל.

המשמעות ברורה: הספורטבק תמוצב מחדש, הפעם כמכונית משפחתית זולה המיועדת להתחרות ראש בראש בנישה שעד כה לא היתה זמינה למיצובישי בישראל - נישת המכוניות המשפחתיות הקומפקטיות, שבה תתחרה הספורטבק מול סקודה ראפיד האצ'בק.

יונדאי i35. השנה 132 אלף יונדאי i35. השנה 132 אלף יונדאי i35. השנה 132 אלף

גם ביפנאוטו, יבואנית סובארו, נוצל שער הין: בשנה שעברה עלתה האימפרזה המשפחתית בגרסתה המאובזרת 130 אלף שקל. כעת, כאשר מתחריה של סובארו ייקרו את המכוניות המשפחתיות, נמנעים בחברה מייקור. גרסת הבסיס של האימפרזה, שעלתה 127 אלף שקל, עולה כעת 129 אלף שקל - מחיר שממצב אותה כחלופה זולה למשפחתיות יקרות יותר.

במקרה של טויוטה נעשה מהלך בעל משמעות שונה: מלבד ייקור הקורולה ב־1,000 שקל הותירה היבואנית את מחירי רוב הדגמים על כנם והודיעה על הוזלה של טויוטה פריוס. בניגוד לדעה הרווחת, רוב דגמי טויוטה כלל אינם מיובאים מיפן ואינם משולמים בין, אבל פריוס דווקא כן. לפי הערכות, הוזלת הדגמים היפניים ההיברידיים נועדה להגביר את התחרות מול אלבר. כידוע, אלבר עוסקת ביבוא מקביל של רכבים, אך לרוב אינה מהווה כאב ראש אמיתי עבור יוניון מוטורס. הסיבה היא שעיקר הדגמים שאלבר מייבאת הם מכוניות אמריקאיות גדולות, כמו סיינה, שיוניון מוטורס אינה מייבאת. עם זאת, אלבר מייבאת את הפריוס במחיר נמוך יותר מזה של יוניון מוטורס. נוסף על כך, פריוס של אלבר מיובאת ארצה מארה"ב, כלומר משולמת בדולרים. הוזלת הפריוס של יוניון מוטורס נועדה לטרוף את שוק ההיברידיות ולהוציא את אלבר מן המשחק.

גם בשוק רכבי היוקרה התשלום במטבע הין הופך ליתרון. רוב יבואני רכבי היוקרה טרם פרסמו מחירון, אבל ללקסוס, הראשונה שחשפה אותו, יש סיבה טובה: דגם הבסיס של לקסוס, CT200, הוזל ב־3,000 שקל ועולה כעת 170 אלף שקל. מדובר במהלך שנועד בין היתר לאפשר ל־CT200 להיות יותר תחרותית בשוק מכוניות הפרימיום הקטנות המתפתח. במקביל הודיעה יבואנית לקסוס על הוזלה נוספת: של 10,000 שקל במחירה של IS300 - מכונית הספורט־סדאן של החברה, שעולה כעת 239 אלף שקל.

תגיות