אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חליפת החקירה: חיישנים לבישים יגלו מתי אדם משקר

פורצי הדרך

חליפת החקירה: חיישנים לבישים יגלו מתי אדם משקר

מדענים מאוניברסיטת קיימברידג' הפכו מערכת זיהוי תנועה שמשמשת בהפקות סרטי אנימציה ממוחשבת לפוליגרף לביש. בדיקות ראשונות הראו דיוק של 75% בזיהוי שקר – גבוה משמעותית מפוליגרף רגיל ואפילו מחוקר מיומן

08.01.2015, 09:26 | נמרוד צוק
איך מזהים שאדם משקר בעת חקירה? פוליגרף נותן דיוק מסוים, כשמוסיפים לו חוקר אנושי מנוסה, הדיוק עולה במעט. יתכן שבעתיד הקרוב, ילבשו נחקרים התקן מיוחד שיראה מתי הם בוחרים לעוות את האמת. שיטה חדשה לחשיפת שקרים שמפתחים חוקרים בקיימברידג' נעזרת ביכולת של חליפות ניטור תנועה כדי לעקוב בדייקנות אחר תנועות הנחקר כדי להגיע לרמת דיוק גבוהה בהרבה מזו של הפוליגרף המסורתי. זה האחרון מתבסס על מדידת לחץ הדם, הדופק והמוליכות החשמלית של העור.

קראו עוד בכלכליסט

במהלך הניסוי האחרון שנערך במסגרת המחקר, עליו דיווח המגזין IT World, הולבשו כ-90 זוגות נחקרים בחליפות החיישנים של חברת Xsens והתבקשו לשקר זה לזה במחצית מהמקרים. החוקרים השתמשו במידע שנאסף ממעקב בזמן אמת אחר תנועות הגפיים והמפרקים של המשתתפים ב-23 נקודות שונות בגוף והצליח לאפשר את זיהוי המקרים בהם הנבדק שיקר ב-75% מהמקרים.

חליפת זיהוי התנועה בה השתמשו במחקר חליפת זיהוי התנועה בה השתמשו במחקר חליפת זיהוי התנועה בה השתמשו במחקר

מדובר בשיעור הצלחה גבוה בהרבה מזה של הפוליגרף, שדורש חוקרים המיומנים בשימוש בו ומאפשר להם להגיע ל-60% הצלחה בלבד - רק מעט גבוה יותר מהסיכוי הממוצע של אדם רגיל שאינו משתמש באמצעי עזר לזהות מתי העומד מולו משקר, שמוערך במחקרים הרלוונטיים ב-55%. יעילות השיטה, מנבאים החוקרים, תוכל להגיע גם ל-80% על ידי פענוח מדויק יותר של תנועות הגפיים השונות ושימוש בטכניקות חקירה אפקטיביות יותר.

"אנשים שמשקרים או חשים אשמה נוטים לזוז בעצבנות במידה רבה יותר מדוברי אמת, ללא קשר לרקע התרבותי שלהם, למצב הקוגנטיבי ולמידת החרדה או המתח הכללית שלהם - הפרמטרים שברוב המקרים פוגעים ביכולת לחשוף שקרים באמצעות מכונות האמת המוכרות", הסביר אחד ממובילי המחקר, פרופ' רוס אנדרסון המתמחה בהנדסת אבטחה.

חליפות החישה של Xsens עולות כ-12 אלף דולר ליחידה ומשמשות בייעודן המקורי בעיקר עבור הפקות אנימציה ממוחשבת בסרטים הוליוודיים ומשחקי תלת ממד עתירי תקציב, בהם נדרש פתרון ליצירה של תנועות גוף אמינות והלבשה של דמויות שנוצרו באנימציית מחשב על שחקנים בשר ודם. כחלק מהמחקר מתכננים מנהליו להתאים את השיטה שפיתחו לפלטפורמות חומרה זולות וזמינות יותר ולבחון אותה במגוון רחב יותר של סביבות וסיטואציות.

תגיות