אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נהגי המונית מתלוננים: לא משתלם היום להיות נהג. האם זה נכון? צילום: רונן בוידק

חשבון בבקשה

נהגי המונית מתלוננים: לא משתלם היום להיות נהג. האם זה נכון?

בישראל יש כיום כ-22 אלף מוניות, כלומר מונית אחת על כל 360 תושבים. הפדיון היומי לנהג נע בין 400 ל-1,100 שקל. מסכום זה יש לנכות את ההוצאות. אז כמה נשאר לנהג ביד בסוף החודש?

10.01.2015, 10:06 | יאיר נתיב

מי שנוסע באופן קבוע במוניות נתקל בשלב כזה או אחר בתלונה של הנהג על ענף המוניות. כמובן שיש שוני בין נהגים ותחנות, ויש מי שמרוויח יותר ויש מי שמרוויח פחות, אך נדמה שאפשר לומר שבניגוד לעבר ובגלל התחרותיות ומספר הנהגים הגבוה, התחום כבר פחות רווחי.

ההוצאות שצריך לכסות לא מסתכמות רק בדלק, וכוללות לרוב הלוואה על המונית (כ-100 אלף שקל), הוצאות רישיון וביטוח גבוהות, בלאי ותחזוקה של הרכב והוצאות נוספות כמפורט בטבלה. לכך יש להוסיף את נפח העבודה: הנהגים טוענים ששליש מזמן עבודתם הם נוסעים ריקים.

לפי נתוני איגוד המוניות, יש כיום כ-22 אלף מוניות בישראל, כולמר מונית אחת על כל 360 תושבים - שיעור שעוד עשוי לעבור את את היחס עורך דין-תושב. "יש הרבה יותר מוניות ממה שצריך", אומר יהודה בר אור, יו"ר האיגוד. "נהג מונית זה כבר לא מה שהיה פעם, כיום חלק מן הנהגים מתקשים לגמור את החודש".

הפדיון היומי לנהג יכול להתחיל ב-500-400 שקל ולהגיע גם ל-1,100-1000 שקל. ממנו יש לנכות את ההוצאות המפורטות ומס כחוק. "העלות החודשית למונית סקודה אוקטביה היא כ-8,000 שקל", אומר משה קצין, מנכ"ל חברת חשב רכב, שעוסק בעריכת חוות דעת כלכליות לבתי המשפט בתחום של אחזקת רכב. זה כולל ירידת ערך, רישיון שנתי, ביטוחים, צמיגים, תיקונים וחלפים, דלק והוצאות נוספות. לכך, הוא אומר, צריך להוסיף את 'המספר הירוק', שהוא למעשה האישור להפעיל מונית, שעולה לרוב יותר מ-1,000 שקל בחודש. יש גם דמי חברות לתחנה, דו"חות לא צפויים והוצאות נוספות של עסק כמו רו"ח.

מונית בת"א (ארכיון), צילום: דוד הכהן מונית בת"א (ארכיון) | צילום: דוד הכהן מונית בת"א (ארכיון), צילום: דוד הכהן

"נהג מונית מרוויח היום את השכר הממוצע במשק, לא יותר", אומר קצין. "נהג יכול לחזור הביתה היום עם 9,000 שקל. זאת עבודה על הפנים אבל הוא עצמאי ומרגיש טוב. אם המונית שלו אז יש לו את טובת ההנאה של הנסיעות הפרטיות ברכב אם יש לו כוח וזמן".

שי אשכנזי, הבעלים של מוניות מרכז עזריאלי, מוסיף כי "הברוטו של נהג מונית זה בין 800 ל-900 שקל ביום, בעבודה של 12 שעות. רובם לא עושים יום מנוחה. השעות, הימים וההתמודדות מול הלקוחות כל הזמן והסכום בסוף החודש ממש לא מצדיקים את הזמן ואת השעות על הכביש. נהג מונית היום זה לא משתלם. לך תהיה שומר בקניון, תעשה שעות נוספות , תעשה 7,000-6,000 שקל. אני אומר לחבר'ה לכו למוניות בעדיפות אחרונה. יש ממש המון מוניות".

תגיות

87 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

83.
מה עם מס תחנה? ביטוח מכשיר קשר? שטיפת
מה עם מס תחנה? ביטוח מכשיר קשר? שטיפת המונית במכונה פעמיים בשבוע ועוד ועוד. והציבור חושב שנהגי המוניות מיליונרים.. וזה גם לא נכון הכתבה בדיוק כי 800-1100 ש״ח עושים בעלי המניות בתחנות שהם חברי תחנה שמקבלים נסיעות ״טובות״ השאר צריכים לעבוד 14 שעות כדי להגיע ל8000 ש״ח נטו בסוף החודש.
Flame  |  30.10.16
לכל התגובות