אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הילד הרע בשכונה

הילד הרע בשכונה

רשת אורבן אאוטפיטרס פתחה את 2015 בשערורייה בדמות דוגמנית תחתונים בתת־משקל. טעות תמימה או המשך למסורת ארוכה של פרובוקציות מיתוגיות?

11.01.2015, 09:16 | תמרה וולמן

רק שבוע חלף מתחילת 2015 וכבר הוכתרה "שערוריית האופנה הראשונה של השנה", כשהמותג האמריקאי הוותיק אורבן אאוטפיטרס נאלץ להסיר מהחנות המקוונת שלו תמונה של דוגמנית בתחתונים לאחר שהרשות הבריטית לרגולציה בתחום הפרסום טענה שהיא מדגמנת גם תת־משקל. ברשות ציינו את "הרווח המשמעותי בין ירכיה", טענו כי העובדה שירכיה וברכיה נראות באותו רוחב איננה סבירה, וקבעו שהתמונה "בלתי אחראית ומזיקה".

מי שעקב בשנים האחרונות אחר השערוריות בעולם האופנה בוודאי שם לב לכך ששמה של אורבן אאוטפיטרס שב ועולה בתדירות גבוהה בהקשר זה. למעשה, רק חודש לפני פרשת הדוגמנית הכחושה הופיעו ידיעות על הזמנות פוגעניות שנשלחו לעובדי החברה לקראת מסיבת חג המולד, שהתבקשו להגיע אליה במישמש של מלבושים אתניים. כל זה התרחש חודשים ספורים לאחר התקרית הידועה ביותר עד כה של הרשת, שבה כיכב סווטשירט ועליו סמל אוניברסיטת קנט כשהוא קרוע ומוכתם במה שנראה כדם. המהלך הוגדר כחסר רגישות לנוכח הטרגדיה שהתרחשה באותה אוניברסיטה בשנות השבעים, אז נהרגו במהלך הפגנה ארבעה סטודנטים. בחברה טענו בתחילה כי הכתמים הם שינויי צבע בבד וכי החורים נוצרו מבלאי, אולם גורמים בחברה הודו כי בהתחשב בהיסטוריית השערוריות שלה, כנות התנצלותם תוטל בספק.

הילד הפסלסטיני עם הכיתוב "קורבן" והדוגמנית עם הרווח המוגזם בין הירכיים הילד הפסלסטיני עם הכיתוב "קורבן" והדוגמנית עם הרווח המוגזם בין הירכיים הילד הפסלסטיני עם הכיתוב "קורבן" והדוגמנית עם הרווח המוגזם בין הירכיים

אכן, קשה להתעלם מרשימת הסקנדלים של החברה. למעשה, בכל רגע נתון נמכרים ברשת פריטים שפוגעים בדת, בגזע או במין כלשהו, ונשאלת השאלה למה. הרדיו הציבורי האמריקאי פנה לג'ייסון מד, נשיא הסוכנות ליחסי ציבור Axia, שטען כי תכיפות התקריות האלה מצביעה על כך שלא מדובר ב"טעויות". לדעתו בהחלט ייתכן כי מדובר באסטרטגיה סדורה של המותג וחלק מתהליך מיצובו כמרדני.

טענה זו מתיישבת עם התבטאות מ־2012 של טד מארלו, שמונה אז למנכ"ל אורבן אאוטפיטרס. מארלו הביע חשש שהחברה הפכה ל"ונילית מדי", כלומר איבדה מהקיצוניות שלה.

יו"ר ונשיא החברה, ריצ'רד היינה, הצהיר במרץ האחרון כי המותג מנסה למשוך בחזרה את בני ה־28–18, לאחר שהתברר כי בלי להתכוון הפך למבוקש דווקא בקרב בני עשרה. ההשערה היא כי ייתכן שהחברה מנסה כעת לעורר סלידה בקרב בני הנוער, כשקהל מבוגר יותר "יבין את הבדיחה".

מונופול הלועג לגטו האפרו-אמריקאי מונופול הלועג לגטו האפרו-אמריקאי מונופול הלועג לגטו האפרו-אמריקאי

בהתחשב בעובדה שמניית אורבן אאוטפיטרס הנסחרת בנאסד"ק מדשדשת כבר חודשים ארוכים, ייתכן שהפרובוקציות הן בכלל פעולות החייאה. אבל כפי שמסכם אתר האופנה Refinery29, נכון להיום, כשזה מגיע לעסקי האופנה, יש כמה אמיתות אבסולוטיות שצריך לקבל: שבוע האופנה תמיד יהרוס לכם את הפיד באינסטגרם, הבגד שאתם משתוקקים לו תמיד ייאזל דווקא במידה שלכם, ואורבן אאוטפיטרס תמיד תמכור איזשהו פריט שיפגע באיזושהי קבוצה באוכלוסייה.

האופנה המרגיזה של אורבן אאוטפיטרס

1998: תחפושת של סיני שכללה שפם ארוך וזנב חזיר.

2003: המשחק Ghettopoly, שהתבסס על מונופול תוך החלפת הבניינים במכוני עיסוי וחיילי המשחק בסרסורים.

2004: חולצה עם הכיתוב "Everybody Loves a Jewish Girl" מוקף דולרים.

2005: טי שירט עם הכיתוב "New Mexico, Cleaner than Regular Mexico".

2008: חולצה שעליה הדפס של פלסטיני אוחז רובה לצד הכיתוב "Victimized".

2010: חולצה עם הסלוגן "Eat Less", ואחרת ששילוב הצבעים בה נקרא "שחור/אובמה".

2011: קולקציה שלעגה לאירים והציגה אותם כשיכורים הוללים.

2012: חולצה עם טלאי שהזכיר את הטלאי הצהוב ופריטים שביזו, לטעמם של ההודים, את האל גנאש.

2014: סווטשירט עם סמל אוניברסיטת קנט, חורים וכתמים שנראו כמו דם.

תגיות