אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שנת האשראי צילום: סיון פרג'

שנת האשראי

מפריצה לאחד ממאגרי המידע הגדולים בארה"ב ועד מותג סיני שהפך לכרטיס האשראי הנפוץ בעולם. כך הפכה 2014 לשנה מכוננת עבור תעשיית האשראי

13.01.2015, 09:21 | אחיה פריד

שנת 2014 זה עתה הסתיימה, והדעה הרווחת בעולם הפיננסים היא שכאשר נסתכל עליה בעוד כמה שנים, נתייחס אליה כאל שנת המפנה בעולם אמצעי התשלום. מדוע זוכה 2014 לכבוד הזה? הנה כמה דוגמאות.

1. כרטיסי האשראי החכמים עלו כיתה

 

האירוע הראשון קרה בשלהי 2013. בתחילת דצמבר נפרץ מאגר רשת הקמעונאות השנייה בגודלה בארה"ב Target. בפריצה נגנבו יותר מ־40 מיליון פרטי כרטיסי אשראי של לקוחות, ומאותו אירוע היה ברור כי הוצאות אבטחת המידע של בתי עסק בעולם ישתנו ללא הכר, וכך גם הרגלי הקנייה של צרכנים. אם בעבר דיברנו על "מחיר", "נוחות" ו"חוויית קנייה", הרי שמ־2014 התחזק מושג ה"ביטחון". בסקר שערך אתר CreditCards.com עלה כי כמחצית ממחזיקי כרטיסי אשראי יוותרו (או צפויים לוותר) על קניות ברשתות שסבלו מדליפת מידע ומניסיונות פריצה.

אירוע Target ואירועים נוספים שהתרחשו ברשתות גדולות אחרות דוגמת הום דיפו ומייקלס יצרו מומנטום שחיסל את ההתנגדות של השוק האמריקאי לכרטיסי אשראי בתקן EMV (כרטיס אשראי שמוצמד לו שבב, והשימוש בו מצריך הקשת קוד לתוך המסופון בבית העסק). עד האירוע נראה היה כי בניגוד לאירופה, ארה"ב לא תאמץ את התקן, אולם האירוע פרץ את הסכר. ארה"ב נמצאת בעיצומו של מעבר מואץ לכרטיסים חכמים, ואפילו הנשיא אובמה חתם על צו נשיאותי להאצת התהליך. בקרוב המהלך עשוי להתחיל גם בישראל.

כרטיסי אשראי, צילום: shutterstock כרטיסי אשראי | צילום: shutterstock כרטיסי אשראי, צילום: shutterstock

2. מותג סיני אלמוני הפך לנפוץ בעולם

 

מהמערב למזרח. את חברת כרטיסי האשראי הסינית יוניון פיי (UnionPay) נהוג לכנות כ"חברת האשראי הגדולה בעולם שלא שמעתם עליה". כולנו בארץ אמנם מכירים את ויזה, דיינרס קלאב או מסטרקארד, אך מי מאיתנו שמע על יוניון פיי? אז כדאי שתכירו. במהלך המחצית הראשונה של השנה הפך כרטיס יוניון פיי לנפוץ בעולם. כמות כרטיסי האשראי שלו חצתה את רף ה־3.5 מיליארד, וכמות העסקאות בו (יותר מ־2.5 טריליון רק במחצית הראשונה של השנה) היתה שנייה לוויזה.

2014 היתה השנה שבה יוניון פיי הפכה להיות "רק" החברה השנייה בגודלה בעולם, עם 31% מנתח השוק העולמי לעומת 40% של ויזה ו־24% של מסטרקארד. כשחושבים על כך שהיא כבשה את כל הפסגות האלה רק מעט יותר מעשור לאחר שנוסדה, מובן עד כמה היא תשפיע על חיינו בעתיד.

3. מכירות האונליין הגיעו לשיא חדש

 

ואם בסין עסקינן, לא נוכל לסכם את 2014 מבלי להזכיר את עליבאבא. האתר הסיני, שהונפק באמצע ספטמבר, גייס מיד 22 מיליארד דולר. לאחר ההנפקה המוצלחת קפץ שווי החברה ל־231 מיליארד דולר, וככל הנראה זו תהיה ההנפקה הגדולה ביותר בדורנו.

ההנפקה נחשדה ככזו המגלמת התפתחות בועת אינטרנט חדשה, וגרמה לחששות כבדים בקרב כלכלנים ומשקיעים רבים בעולם. אבל אז הגיע חג הרווקים הסיני, שסחף את גולשי העולם לקניות באתר ושבר כל שיא עם מחזור של יותר מ־9.3 מיליארד דולר, שהתחלקו בין יותר מ־230 מיליון הזמנות אשר התקבלו באתר החברה.

שיא הקניות עוד יישבר מן הסתם, אולם 11 בנובמבר בשנה שעברה ייזכר לנצח כתאריך שבו המובייל ניצח את המחשב השולחני, שכן 50% מההזמנות בוצעו באמצעותו והוכיחו כי ה־commerce–E חי, בועט ונייד.

הכותב הוא סמנכ"ל לקוחות עסקיים בכאל

תגיות