אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נוקיה ו-BMW משקיעות 50 מיליון דולר ב-Moovit הישראלית צילום: תומריקו

נוקיה ו-BMW משקיעות 50 מיליון דולר ב-Moovit הישראלית

ההשקעה משקפת לאפליקציית הניווט בתחבורה הציבורית שווי של 400 מיליון דולר אחרי הכסף, כאשר רק לפני שנה הוערך שוויה ב-50 מיליון. בסבב הגיוס השתתפו גם קרן ויזרע וקלואה הצרפתית

14.01.2015, 16:55 | אסף גלעד

לאחר חרושת ארוכה של שמועות, אפליקציית הנסיעות הישראלית Moovit חושפת לבסוף את זהות הקרנות שמשקיעות בה 50 מיליון דולר. אלה הן קרנות ההשקעה של נוקיה (NGP), קרן ההשקעה של BMW קרן ויזרע של איש העסקים יצחק מירלשוילי, וכן החברות הצרפתיות קלואה וברנרד ארנו.

קראו עוד בכלכליסט

השותפות של מוביט עם שלוש החברות הללו מעידה על מספר כיוונים מסעירים עבור החברה הישראלית. ראשית, היא מעידה על כך שאירופה היא עדיין מרכז עולמי של תחבורה ציבורית, המייצא רכבות, אוטובוסים, מפות ומודלים עסקיים הכרוכים בהם.

שנית, ניתן להסיק מן העסקה על הכיוון שכל אחת מהמשקיעות רוצה ללכת אליו: נוקיה היא אחת משלושת שחקני המפות הגדולים בעולם, לאחר שרכשה את Navteq בשנת 2007 תמורת 8.1 מיליארד דולר, ובנוסף לכך היא משקיעה במיזם הרכבים האוטונומים ללא נהג Here Auto, שינווט על פי המפות של נוקיה. בהשקעה האסטרטגית במוביט, נוקיה מעוניינת להתחבר לאפליקצית תחבורה ציבורית שתחחבר בעתיד למכונית האוטונומית שלה ולשירות המפות שלה

ניר ארז ורועי ביק, מייסדי מוביט, צילום: תומריקו ניר ארז ורועי ביק, מייסדי מוביט | צילום: תומריקו ניר ארז ורועי ביק, מייסדי מוביט, צילום: תומריקו

Keolis הצרפתית היא חברה המייצרת רכבות ותשתיות לרכבות, אוטובוסים ומערכות לניהול תחבורה ציבורית. אוטובוסים ורכבות שלה ניתן למצוא בצרפת, אוסטרליה, קנדה, סין , בריטניה וארה"ב. 70% ממניותיה מוחזקות בבעלות ענקית הרכבות הצרפתית SNCF. קל לנחש כיצד היא תהיה מעוניינת לחבור למוביט, במטרה להציע את השירות לחברות הרכבות והאוטובוסים איתה היא עובדת בכל העולם.

אבל המסקרנת ביותר היא המעורבות של BMW בעסקה. יצרנית הרכב הגרמנית עשתה לאחרונה כותרות עם מיזם DriveNow, המאפשר להשכיר רכבים לפי שעה במרחבים עירוניים, יחד עם חברת סיסקט. DriveNow פועלת באמצעות אפלקציה ומאפשרת להשכיר רכב לפי מיקום ולפי שעה תמורת 20 פאונד. החיבור של מוביט לשירות הזה, מורה על כיוון עסקי מעניין, לפיו מוביט ו- BMW יאפשרו לאתר מכוניות להשכרה בתוך העיר, ויכוונו את הנוסעים הנן אל קווי התחבורה הציבורית. למעשה, כבר כיום מאפשרת מוביט לאתר מוניות של גט טקסי ו- Lyft, ומחברת בינן לבין קווי אוטובוסים ורכבות.

ניר ארז, מנכ"ל החברה, הסביר על המודלים העסקיים הנבחנים בימים אלה בחברה שכבר גייסה 80 מיליון דולר: הראשון הוא מכירת כרטיסי נסיעות לאוטובוס ורכבת, בשלב הראשון באירופה. השני הוא החיבור למוניות ושירותי הסעות כמו דרייב נאו או ליפט ואילו השלישי הוא פרסום מבוסס יעד. "כשאתה עולה על רכבת, אפשר לדעת 20 או 30 דקות מראש מה יהיה היעד שלך, ולבחון אפשרויות פרסום שונות", אומר ארז ל'כלכליסט'. "אנחנו בהחלט לא מעוניינים לזהם את האפליקציה בפרסום לא רלונטי". בעוד ש- Waze ביקשו לעשות פרסום מבוסס יעד, זמן המסך שהנוסעים היו יכולים להקדיש לכך היה קטן בהרבה ממה שיכולים נוסעי האוטובוס או הרכבת.

נוסף על כך השתתפו בסיבוב הגיוס המשקיעות הקיימות בחברה: קבוצת BRM של אלי ברקת, קרן ג'מיני של מנשה עזרא ויוסי סלע וקרן סקויה, שרק היום נודע כי השקיעה גם בחברת ראונדס הישראלית

על פי אתר המחקר IVC, סבב הגיוס נעשה לפי שווי חברה של 400 מיליון דולר דולר אחרי הכסף, קפיצה של פי 8 בשווי החברה בתוך שנה. בגיוס הקודם שנערך בדצמבר שעבר, גייסה מוביט 28 מיליון דולר בהובלת סקויה לפי שווי חברה של 50 מיליון דולר 'בלבד'.

ומה עם טעויות בזמני אוטובוסים?

הגיוס הגדול נעשה לאור צמיחה מהירה בשיעור השימוש באפליקציה. החברה דיווחה בחודש נובמבר על כך שחצתה את רף 10 מיליון המשתמשים ועל זינוק של 400% בשימוש באפליקציה בקרב משתמשים בשנת 2014 לבדה. כעת מדווחים בחברה על סך של 15 מיליון משתמשים, כלומר זינוק של 50% בתוך פחות מחודשיים. בחצי השנה האחרונה היא הכפילה את מספר המשתמשים שלה.

כמו כן דיווחה מוביט על תוספת של 300 ערים בהן היא פעילה, וכיום ניתן לאתר אוטובוסים או רכבות באמצעות מוביט ב-500 ערים כניו יורק, לונדון, רומא, לוס אנג'לס, ברצלונה, סאו פאולו, בואנוס איירס, סידני, טורונטו ותל אביב. באוקטובר החלה את התרחבותה לאסיה והשיקה קהילות בדרום קוריאה, סינגפור ותאילנד. לטענתה, כל יום מושקת קהילת מוביט בעיר נוספת בעולם, ומספר המשתמשים שלה גדל במיליון מדי חודש. כעת לוטשת החברה עיניים לאסיה- והיא מריצה כבר מספר ניסויים בהצלחה בערים כגון הונג קונג, סינגפור, ג'קרטה וקוואלה למפור.

לבקשת "כלכליסט", ארז התייחס גם לטענות המופנות לאיכות האפליקציה ואי הדיוק בזמני ההגעה של האוטובוסים. "בישראל יש לנו מאות אלפי משתמשים וחלקם הגדול מקבל שירות מצויין. ועם זאת, התחבורה הציבורית תלויה בהגדרה במרכיבים רבים שאינם תלויים בך, זה הרי לא הרכב הפרטי שלך. עד כמה שזה נח להאשים את משרד התחבורה, הוא עושה מאמצים כבירים לשפר את הנתונים שהוא מספק".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות