אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הבנקים: מצדיקים את המוניטין שיצא להם צילום: אוראל כהן

הבנקים: מצדיקים את המוניטין שיצא להם

רק תגידו את כל האמת: הבנקים יכולים לתת ללקוחות שלהם ליווי וחינוך פיננסי אמיתיים, ולא רק דפים על דפים בכתב בלתי קריא בשביל הכסת"ח

15.01.2015, 07:22 | שאול אמסטרדמסקי

תחקיר "כלכליסט" התרגיל של הבנקים: הגדלת המינוס במסווה של חיסכון תחקיר "כלכליסט" מציג כיצד הבנקים מצד אחד מעודדים לקוחות לחסוך בפיקדון בריבית אפסית ומצד שני גובים מהם ריבית רצחנית על המינוס. הקלטות שיחות של לקוחות עם הבנקים חושפות מקהלה אחידה: אין בעיה לחסוך גם כשאתם במינוס ולעזאזל הכדאיות הכלכלית שאול אמסטרדמסקי, 64 תגובותלכתבה המלאה

כל מה שהבנקים היו צריכים לעשות כדי לצאת בסדר מהסיפור הזה הוא להגיד ללקוחות שלהם את האמת. זה עד כדי כך פשוט. אבל הם לא אמרו לו את כל האמת. למשל, כשהלקוח שואל אותם מה הריבית, הם עונים לו על הריבית על הפיקדון. נכון, הם מודים שמדובר בריבית אפסית, אבל הם לא טורחים ולו לרגע לציין את הריבית בצד השני, זו שהם גובים על המינוס. אולי משום שלקוח שהיו מציגים לו את שני המספרים האלה, זה בצד זה, היה חושב פעמיים לפני שהיה בוחר לחסוך לפיקדון מהמינוס. אולי.

כשהם בוחרים בגישה הזאת –הגישה המסתירה, שמבינה את הלקוח וצרותיו, אבל על הדרך דוחפת אותו לפעולה בלתי כלכלית, הם מצדיקים את המוניטין שיצא להם - של גופים שעושקים את הציבור במקום לעזור לו, של גופים שכל מה שמעניין אותם הוא שורת הרווח, ולעזאזל הלקוח. אחרי הכל המינוס של הלקוח הוא הרווח שלהם. המינימום המצופה מהבנקים הוא לנהוג איתנו ביושר. אם בא לנו לעשות מהלך שגוי כלכלית, זו בעיה שלנו, אבל לפחות שיזהירו אותנו. אפילו את המינימום הזה הם לא עושים.

מנכ"לית דיסקונט לילך אשר טופילסקי (מימין), מנכ"ל מזרחי טפחות אלדד פרשר ומנכ"לית לאומי רקפת רוסק עמינח, צילום: רון קדמי, אבשלום ששוני מנכ"לית דיסקונט לילך אשר טופילסקי (מימין), מנכ"ל מזרחי טפחות אלדד פרשר ומנכ"לית לאומי רקפת רוסק עמינח | צילום: רון קדמי, אבשלום ששוני מנכ"לית דיסקונט לילך אשר טופילסקי (מימין), מנכ"ל מזרחי טפחות אלדד פרשר ומנכ"לית לאומי רקפת רוסק עמינח, צילום: רון קדמי, אבשלום ששוני

 

לבנקים יש אחריות כלפי הציבור

 

זה לא חייב להיות כך. בנקים הם גופים למטרות רווח, אבל הם מה שקרוי בעגה המשפטית גופים דו־מהותיים. מטרת ההנהלות שלהם היא למקסם את הרווח של בעלי המניות שלהם, אבל במקביל הם משרתים מטרות ציבוריות. אחת המטרות האלה היא לדאוג לרווחת הלקוח. ואת זה לא עושים על ידי שמעודדים אותו לחסוך את הכסף שאין לו בחיסכון גרוע; לא נותנים לו הלוואה בתנאים הכי גרועים שאפשר להעלות על הדעת רק כי הוא לא מבין מה הוא עושה או מה המחיר.

ההמונים בספירלת החובות

 

אפשר לנהוג אחרת – לעודד את הלקוחות לחסוך, אך במקביל לסייע להם לצאת מהמינוס ולא רק לדחוף להם הלוואות לסגירת המינוס. לקוח שלקח הלוואה מבלי ששינה את דפוסי ההכנסות וההוצאות שלו עד מהרה ייכנס שוב למינוס, ויש סיכוי לא רע שהוא ייקח עוד הלוואה –זו ספירלת החובות.

הבנקים יכולים לעזור ללקוחות שלהם לעמוד על הרגליים, לתת להם ליווי פיננסי אמיתי ולא רק להגיש להם דפים על גבי דפים מלאים בשורות בכתב בלתי קריא לשם הכסת"ח. כל עוד הם לא נוהגים אחרת, שלא יתפלאו שהם מהגופים השנואים ביותר בחברה הישראלית.

תגיות