אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שכבת היסוד של המוסר

שכבת היסוד של המוסר

מוצרי היסוד אינם ניתנים להחלפה בקלות, הצרכנים נזקקים להם לשם קיום בכבוד. מוצרי היסוד הם גם המוצרים שנדרשים בדחיפות: אף פעם לא דחוף לקנות ענק יהלומים

16.01.2015, 08:10 | שלומית עזגד-טרומר

מחירי המזון המאמירים והבטחת ראש הממשלה 4 חודשים לפני הבחירות לפטור ממע"מ למוצרי יסוד מעלים את השאלה אילו מוצרים הם יסודיים? מה בסל הצריכה שלנו הוא "יסודי"?

במחקר חדש, הצעתי מבחן להגדרת מוצרים כ"יסודיים". לפי מבחן זה, סל המוצרים היסודי משקף את שכבת היסוד של ערכי החברה, באופן כזה, שמי שידו אינו משגת את רכישת מוצרי הסל, אינו יכול להגשים את רשת הביטחון החברתי שמעניקה המדינה. מוצרי היסוד אינם ניתנים להחלפה בקלות; הצרכנים מוצאים עצמם נדרשים לצריכתם לשם קיום בכבוד. מוצרי היסוד הם גם המוצרים שנדרשים בדחיפות: אף פעם לא דחוף לקנות ענק יהלומים,

אבל כמעט תמיד אי אפשר לדחות משמעותית את רכישתם של מוצרי יסוד. כדי לבחון אילו מוצרים שייכים לרשת הביטחון המינימלי שמעניקה המדינה, אפשר להיעזר בסל זכויות האדם המובטחות בה ולגזור ממנו מוצרים חיוניים לצורך הגשמתן. לחלופין, אפשר לבחון את השאלה האם לצרכנים יש חופש לוותר על צריכת המוצר הגנרי. חשבו לדוגמא על חשמל שנדרש לצורך חימום נוכח גל הקור, לעומת חיבור לרשת האינטרנט. החשמל חיוני לצורך הבטחת הזכות לקיום בכבוד, ואין לצרכנים חופש לוותר עליו. לעומתו, החיבור לרשת אינו נגזרת של זכויות האדם, אבל למרות זאת, לצרכנים אין חופש לוותר עליו, וזאת בשל מגבלת התרבות, שחיבור לרשת הם חלק מציפיותיה.

כפי שמראה המחקר, מוצרי היסוד נוטים יותר ממוצרים שאינם מוצרי יסוד לכשל שוק. כשל השוק נובע ממגבלת כח הרצון של הצרכנים, ומההסתברות המופחתת להחלטה מודעת ומושכלת. ספקים בשוק של מוצרי יסוד בעלי תמריץ מוגבר לתיאום מחירים, שכן, בהינתן הביקוש הקשיח לקטגוריה, שיתוף פעולה בין הספקים השונים בקטגורית מוצר יסוד, עשוי להשיא את רווחיהם משמעותית. שוק של מוצרי יסוד מייצר תמריץ מופחת לתחרות מחירים.

ביקוש שוק קשיח מלמדים על נטייה לכשל שוק

בישראל, שיטת המשפט מכירה בצורך בפיקוח הדוק יותר על מחיריהם של מוצרי יסוד, והשאלה העיקרית היא כיצד לאתר ולסווג מוצרים אלה, ומה התוכן הנורמטיבי שיש להכפיפם אליו. דרך אחת לבחון מהם מוצרי היסוד היא לפי החלטת נבחרי הציבור, כך למשל נעשה באירופה. משסווגו ככאלה, מוסדרים מוצרי היסוד באירופה תחת דוקטרינה ייעודית המבטיחה קשת של ערכים משפטיים בהספקתם, הכוללים נגישות למחיר, ולמוצר, שוויון בהספקה, סף מינימלי של איכות ובטיחות, והבטחת זכויות אדם.

מוצרי יסוד, צילום: גיל נחושתן מוצרי יסוד | צילום: גיל נחושתן מוצרי יסוד, צילום: גיל נחושתן

דרך אחרת לאתר את מוצרי היסוד היא באמצעות בחירת הצרכנים כפי שהיא משתקפת בנתוני הביקוש בשוק עצמו. מוצרים ששוק הביקוש אליהם קשיח מעידים על קושי של הצרכנים להשתמש במנגנון השוק כדי להביע את רצונותיהם. כאשר

הביקוש קשיח בגלל צרכי היסוד של הצרכנים, המחירים מתאימים עצמם למגבלת כח הרצון הנובעת מהצורך היסודי של הצרכנים, ולא רק להיקף ההיצע הזמין. נתונים המצביעים על ביקוש שוק קשיח מלמדים על נטייה לכשל שוק, ולפיכך עשויים לשמש גם אמצעי לאיתור מוצרי היסוד שיש להחיל עליהם את ההגנה הצרכנית המוגברת.

שימוש במבחני שוק לצורך איתורם של מוצרי יסוד עשוי להיות יעיל יותר מבחירתם של נבחרי הציבור, כיוון שהוא משתמש בהצבעה הישירה של הצרכנים: הרכישה. אם נתוני השוק מראים ביקוש קשיח בקטגוריה של מוצר, ייתכן שלציבור קושי לוותר עליו, ומקושי זה נובעת נטייה לכשל שוק שיש לטפל בה. איסוף נתוני גמישות המחירים בקטגוריות צריכה ראוי להיות על סדר יומם של מעצבי המדיניות.

הכותבת היא עורכת דין

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות