בלעדי לכלכליסט
אדם פישר: "השקענו כאן יותר מ-200 מיליון דולר ולא סגרנו אף חברה"
השותף הישראלי הבכיר בקרן האמריקאית Bessemer שמנהלת השקעות ב-4 מיליארד דולר מספר ל"כלכליסט" על הרחבת פעילותה בישראל - ומספק הצצה אל מאחורי הקלעים של אחת הקרנות הבולטות בעמק הסיליקון
קראו עוד בכלכליסט
"יש בארץ רנסנס"
עבור אדם פישר, הגידול בפעילות הקרן המקומית מייצרת לו תחושת גאווה לא קטנה. כאמריקאי שעלה לארץ ב-1998 והחל לעבוד כמתמחה ללא תשלום בקרן JVP, ההגעה לפיסגת הקרן העולמית לאחר שהשקיע כאן 200 מיליון דולר, היתה הופכת אותו לדמות מוכרת, אבל פישר, כמו גם שאר פעילות בסמר- עדיין פועל בפרופיל נמוך. בראיון, מסכם פישר תקופה של השקעות: "השקענו בכל כך הרבה תחומים, צברנו כבר שישה אקזיטים, ולא סגרנו אף חברה". עד כמה קשה כישראלי לנפץ את תקרת הזכוכית ולהגיע לצמרת של קרן אמריקאית?"זה מאוד תלוי בקרן, כיוון שיש קרנות שנשלטות על ידי אדם אחד דומיננטי, כי הוא זה שגייס את הכסף לקרן. בבסמר כיום שמונה שותפים (מהם שישה בכירים- א"ג) שכל אחד מהם כבר הוכיח את עצמו בכמה אקזיטים או הנפקות שהוא הביא לקרן. ולמרות שהקרן נוסדה מקרן בסמר סקיוריטיז המשפחתית, אין בה שותף אחד דומיננטי, אלא שותפים שפועלים בצורה די עצמאית.
בסמר לא מבצעת השקעות רבות מדי. כמו כל קרן אמריקאית שפועלת בישראל, היא פועלת בזהירות רבה ומשקיעה בלא יותר מארבע השקעות בשנה, בשלבי ההשקעה הממוסדת (סבבי A או B). "לקח לנו זמן לבנות פורטפוליו, לבצע עסקאות ולייצר אקזיטים", אמר פישר. "אקזיט גדול לא תמיד מגיע בזמן שאתה רוצה שיגיע, כך שנדרשנו לזמן מסוים כדי ליצור פורטפוליו. גם בהתחלה, לקח לנו שנתיים-שלוש כדי להבין שיש בארץ רנסנס. היום יודעים כאן טוב יותר איך לבנות חברות - לא רק לאקזיט - אלא גם לניהול עסק בעל משמעות", אמר פישר ל"כלכליסט".
"אחרי הבועה התחושה בארה"ב לגבי ישראל היתה שמדובר במרכז פיתוח שמפיק בעיקר מהנדסים טובים. ישראל לא נתפסה כמקום שממנו אפשר לבנות חברות מדהימות, בטח לא המקום שממנו אפשר להקים ענקית אינטרנט בעלת שם עולמי. אבל אני הרגשתי שמשהו משתנה, וסך הכל, בתור ישראלים אנחנו לומדים מהר, ותמיד קרובים לגל הבא - אם לא מובילים אותו".
"הרגשתי שאנחנו מוכנים להשקיע במוצרי אינטרנט שמגיעים לצרכן הסופי, ישראלים אמרו במשך שנים שזה לא יצליח כאן, אבל תמיד ידעתי שלא בטוח שזה נכון. ככה נולדה ההשקעה שביצענו ב-Wix. (השקעה מוסדית ראשונה, בסיבוב הגיוס השני של החברה מאז הווסדה- א"ג)"למה דווקא חברות אינטרנט?
הבחירה של פישר בהשקעות אינטרנט לא מקרית. פישר, יחד עם הקרן, החליטו על אסטרטגית השקעה בישראל המונחית לפי תחומים אסטרטגיים. בנוסף לתחום מוצרי האינטרנט - בהם השקיעו בחברות כגון סולוטו ופייבר - בחר פישר גם את תחומי הטלקום והתוכנה הארגונית. "כשרצינו להשקיע בטלקום, התגובה היתה כמעט אחידה: אמרו לנו שזה תחום מיושן, שפועלים בו בארץ בעיקר 'דינוזאורים' שאיבדו את ערכם ומנסים להמכר, אבל אני סברתי שמדובר בתחום ענק, שמגלגל מיליארדי דולרים. אמנם, פעילות בו חברות מיושנות יחסית, אבל התחושה היתה של הרבה חוסר יעילות שיכול להפתר על ידי שורה של חברות חדשניות ויעילות. ומדהים כמה החברות האלה פעלו ביעילות: חברות כמו טראפיקס ואינטוסל, שתיהן חברות טכנולוגיה מהפכניות בתחום הטלקום, היו יעילות אפילו ביחס לחברות אינטרנט. בהמשך הן נמכרו במאות מיליוני דולרים. אני מודה שהגישה שלנו אופורטוניסטית: אנחנו לא עושים את מה שכל השאר עושים, אלא חושבים על התחומים שמענינים אותנו ומזהים הזדמנויות השקעה".
3 תגובות לכתיבת תגובה