אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
זקן לבנקים: ליידע לקוחות במינוס מהו המחיר האמיתי של חיסכון צילום: ענר גרין

חשיפת כלכליסט

זקן לבנקים: ליידע לקוחות במינוס מהו המחיר האמיתי של חיסכון

המפקח על הבנקים דורש להסביר בתוך חודשיים ללקוחות שבמינוס וחוסכים לפיקדון מה הריבית שהם משלמים על המינוס ומה הריבית שהם מקבלים על הפיקדון. עוד הוא אוסר על הבנקים ליזום פנייה ללקוחות שבמינוס ולהציע להם חיסכון לפיקדון

18.01.2015, 07:05 | שאול אמסטרדמסקי

המפקח על הבנקים דודו זקן מנחה את הבנקים לשלוח מכתבים בתוך חודשיים לכל הלקוחות שלהם שחוסכים לפיקדון באמצעות הוראת קבע - אף שהם נמצאים במינוס - ולהסביר להם במפורש מהי הריבית שהם משלמים לבנק על המינוס, ומהי הריבית שהם מקבלים מהבנק בתמורה על הפיקדון הבנקאי. כך עולה ממכתב ששלח המפקח על הבנקים לכל הבנקים בישראל ביום חמישי האחרון, וזאת בעקבות תחקיר שערך "כלכליסט" בנושא.

קראו עוד בכלכליסט

בשבוע שעבר חשף "כלכליסט" כי הבנקים מעודדים את הלקוחות שלהם לחסוך בהוראת קבע לפיקדון של הבנק, גם אם הלקוחות הללו נמצאים במינוס, ואפילו אם במינוס כרוני ולא זמני. זאת מבלי שהם נותנים גילוי נאות ללקוח על כך שהריבית שהוא ישלם לבנק על המינוס גבוהה באלפי אחוזים מהריבית שהבנק ישלם לו על הכסף שנמצא בפיקדון.

תחקיר כלכליסט חיסכון חודשי, הפסד שנתי ומה שהבנק מסתיר הבנקים מצד אחד מעודדים לקוחות לחסוך בפיקדון בריבית אפסית ומצד שני גובים מהם ריבית רצחנית על המינוס שאול אמסטרדמסקי, 64 תגובותלכתבה המלאה

"כלכליסט" פרסם כמה הקלטות ובהן שיחות בין לקוחות לבין פקידי בנק, שהמחישו את חוסר הגילוי הנאות ואת העובדה שהפקידים ממליצים ללקוחות שלא לבטל הוראות קבע קיימות לחיסכון, ואף מעודדים אותם לעשות הוראות קבע נוספות. באחת השיחות תוארה פנייה יזומה מצד הבנק (בנק לאומי) ללקוחה שנמצאת במינוס, ובה הפקיד עודד אותה ליצור הוראת קבע לחיסכון כי "כולם חוסכים מהמינוס".

המפקח על הבנקים הגיב לפניית "כלכליסט" שהתפרסמה עם התחקיר, וציין כי אמנם אין מניעה לחסוך לפיקדון גם אם מדובר בלקוח שנמצא במינוס, אולם אם הבנקים לא נותנים גילוי נאות ללקוחות הרי שמדובר בעבירה על החוק, לכאורה.

ואמנם, במכתב שהוציא המפקח ביום חמישי לבנקים הוא כתב במפורש כי "אי־מתן מידע ללקוח המצוי ביתרת חובה (כלומר במינוס - ש"א), המבקש להפקיד כספים בפיקדון באמצעות הוראת קבע, על הפער הקיים בין הריביות המשולמות על הפיקדון לבין הריביות הנגבות בגין יתרת החובה בחשבון, עלול להיחשב בנסיבות מסוימות כהטעיית הלקוח", קל וחומר במקרים שבהם הפנייה ללקוח נעשתה ביוזמת הבנק.

דודו זקן. הבנקים יחויבו בגילוי נאות, צילום: מיקי אלון דודו זקן. הבנקים יחויבו בגילוי נאות | צילום: מיקי אלון דודו זקן. הבנקים יחויבו בגילוי נאות, צילום: מיקי אלון

בנקים שמטעים את הלקוחות שלהם עוברים על סעיף 3 לחוק הבנקאות, ולפיו "חל איסור על תאגיד בנקאי לעשות דבר העלול להטעות את הלקוח בכל עניין מהותי למתן שירות, ובכלל זאת התשואה והתועלת שניתן להפיק מהשירות".

כמו כן, המפקח על הבנקים אוסר על הבנקים לפנות ללקוחות שנמצאים במינוס באופן יזום ולהציע להם לחסוך לפיקדון באמצעות הוראת קבע.

במקרה של לקוחות שיפנו לבנק מיוזמתם ויבקשו לחסוך לפיקדון אף שהם נמצאים במינוס, הבנקים יחויבו לתת להם גילוי נאות מלא על הפער בין הריביות על המינוס ועל הפיקדון.

"כלכליסט" ימשיך לעקוב אחר הנושא ולוודא כי הבנקים אכן שולחים את המכתב ללקוחות, ואכן נותנים להם את הגילוי הנאות המלא.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

9 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

9.
צריך להחתים החוסכים שהם מודעים שמדובר בטימטום!
מעשה חסר כל היגיון לחסוך כשיש מינוס. אבל עובדה שבכל זאת אנשים עושים זאת. וברור שהנקים אומרים (בנפרד) מהי הריבית על החיסכון ומה על המינוס. לכן לא יעזור כל ניסוח כתוב. זה יההי בתוך עשרות הדפים שהבנק מחתים אותנו בלנקו. לכן במקרה הזה צריך להורות שהלקוח בכתב ידו יצהיר : אני מודע לכך שאין שום היגיון כלכלי לחסוך כשאני במינוס. אני מודע לכך המינוס אשלם ריבית בשיעור של פי 50. הכל בכתב יד ובשפת אם.
atuk19  |  18.01.15
לכל התגובות