אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
10 הדברים שאנחנו הכי שונאים בפייסבוק

10 הדברים שאנחנו הכי שונאים בפייסבוק

למה אי אפשר לדעת מי הסתכל לכם בפרופיל? איך זה הגיוני שפייסבוק תאפשר לכל אחד להוסיף אתכם לקבוצות? מדוע הפיד תמיד ממחזר פוסטים שמפרסם חבר ומה הקטע של הלייק הכחול שתמיד קופץ באפליקציה? עשר מכות פייסבוק

22.01.2015, 21:10 | ניצן סדן
הרשת החברתית הפכה לחלק בולט בחיי רובנו – אם בתור כלי לתפעול מעגלינו החברתיים, אם כפלטפורמה לקידום עסקינו ואם בתור מקום בו יש אינסוף תמונות של תינוקות וחתולים. ואולם, יש כמה דברים שהנהלת החברה צריכה לדעתנו לתקן ולשנות – דברים פשוטים למדי, שמפעם לפעם הופכים את השימוש בפייסבוק לסיוט.

1.למה אני לא יכול לדעת מי הציץ לי בפרופיל?

מדובר באפשרות שהיתה זמינה עוד ב"מקושרים", הרשת החברתית הישראלית של תחילת שנות האלפיים – וקיימת בכל אתר היכרויות: רשימת מבקרים. כל מיני האקרים ועברייני סייבר העלו לפייסבוק אפליקציות שיכולות, כביכול, להראות לכם מי ביקר לכם בפרופיל אבל שימשו לפריצה לחשבונות מקוונים. רק לפייסבוק עצמה יש את היכולת להציג לכם את היסטוריית המבקרים. למה היא לא משיקה כלי כזה? כי היא חוששת שאם ידעו אנשים שהצצתם להם בפרופיל, יצנח מספר האינטראקציות – אותו מדד שהיא מציגה בגאון למפרסמים, כדי לשכנע אותם שהיא-היא המקום המתאים ביותר להצגת הפרסומות שלהם. באמת, פייסבוק? 1.3 מיליארד משתמשים והיקף המידע שאת אוספת עלינו לא מספיק כדי להביא מפרסמים? עשי עמנו חסד ותני לנו לראות מי הציץ לנו בפרופיל.

הוא לא רוצה שתדעו. צוקרברג, צילום: בלומברג הוא לא רוצה שתדעו. צוקרברג | צילום: בלומברג הוא לא רוצה שתדעו. צוקרברג, צילום: בלומברג

2.אנשים בפיד: סינון או הצפה בלבד

הרבה אנשים בפיד שלכם הם סימפטיים ואף מעניינים פנים אל פנים – אם כי משעממים להחריד ברשת החברתית. משום שכיום אין הפרדה ברורה בין חברות מעשית ומקוונת, אם תמחקו אותם הם עשויים להיעלב ואם תעשו להם Hide, אתם עשויים לפספס משהו חשוב בחייהם (ושוב, להעליב אותם). אבל פייסבוק לא מציגה שום אפשרות ביניים: חבריי לא יכולים להחליט, למשל, שהם רוצים לראות רק 20% מהפוסטים שלי - או לחסום רק פוסטים שכוללים את המילה "חתול".

מטה פייסבוק, צילום: בלומברג מטה פייסבוק | צילום: בלומברג מטה פייסבוק, צילום: בלומברג

3. לקטוף משמשים? מה אכפת לי!

פייסבוק יודעת עלינו יותר מכל גורם אחר בחיים שלנו, אולי למעט אבא ואמא. או יותר נכון – יש לה פוטנציאל לדעת עלינו יותר מכל גורם אחר. כפי שלמדה ה-NSA, הגישה להיקף עצום של מידע אינה שקולה לגישה להיקף עצום של תובנות שימושיות רלוונטיות. למשל, שימו לב להמלצות הקבוצות שפייסבוק דוחפת לכם: מפלגות שאתם שונאים, מפורסמים שלא אכפת לכם מהם, עמודים מסחריים שלא מעניינים אתכם בשום צורה או פעילויות כמו קטיף משמשים אמנותי. בהתחשב בכמה שפייסבוק יודעת עלינו, היה אפשר לצפות שתציג לנו המלצות קצת יותר רלוונטיות.

לא, אני לא רוצה לבוא לקטוף פירות לא, אני לא רוצה לבוא לקטוף פירות לא, אני לא רוצה לבוא לקטוף פירות

4. ניגון וידאו אוטומטי: לא חבל על הדאטה?

פייסבוק הכניסה בשנה האחרונה תכונת הפעלה אוטומטית של סרטוני וידאו - דבר שקיים בהרבה מאוד אתרים. ואולם, בהם מצפה המשתמש למצוא סרטון וידאו; כשהאפליקציה של פייסבוק מפעילה כל סרטון שאתם חולפים על פניו בעודכם גוללים במעלה או במורד הפיד, היא שותה לכם את הדאטה. זה פחות קריטי בישראל, בה חבילות גלישה גדולות יחסית – אבל עדיין עולה לכם כסף שאפשר היה לחסוך. בכל זאת, אם אפילו יוטיוב לא שילבה תכונה כזו באפליקציה שלה, כנראה שפייסבוק קצת עברה את הגבול.

אפליקציית פייסבוק, צילום: בלומברג אפליקציית פייסבוק | צילום: בלומברג אפליקציית פייסבוק, צילום: בלומברג

5. אבל אני שונא את משה

פייסבוק לא יודעת מי החברים האמיתיים שלכם, אבל היא ממש רוצה שיהיו לכם המון חברים חדשים. כפי שהזכרנו, יש לה אוקיינוסים של מידע והיא לא ממש יודעת אילו הקשרים אפשר לדלות ממנו - אז היא פשוט עוברת ל"שיטת מצליח": הרשת החברתית תציע לכם להתחבר אל בני זוג לשעבר, אנשים מהעבודה שאתם ממש לא רוצים לראות בפיד, דודה רוחמה ואת ההוא מגן שקד שהרביץ לכם חצי מהילדות.

פייסבוק מסדרת לכם חברים פייסבוק מסדרת לכם חברים פייסבוק מסדרת לכם חברים

6. מחזור הפוסטים ופוסטים נעלמים

הציצו רגע בפיד שלכם. כמה מהפוסטים שמופיעים בו כבר הופיעו בו היום? כנראה שאחוז לא מבוטל. למה? כי פייסבוק ממש רוצה שתצפו בהם שוב. מבחינת הרשת החברתית, אתם צריכים לקרוא כל עדכון, כל לייק חדש, כל תגובה וכל התייחסות שהיא למשהו שעשיתם לו לייק או שחבר פרסם. עוד דוגמה קלאסית לכך שלפייסבוק אין שום מושג מה לעשות עם המידע שיש לה עליכם. מצד שני, יש כאן גם אינטרס מסחרי: מבחינת פייסבוק, ככל שתפעלו יותר במסגרת כל אינטראקציה שלכם ברשת החברתית, כך היא תוכל להציג נתוני מעורבות למפרסמים. היא תנפנף בנתונים ותגיד "רואים? הגולשים ממש אוהבים לדבר ביניהם! זה אומר שאנחנו יודעים בדיוק מה למכור למי ומתי!". בתוך כך, דווקא הפוסטים שכן עניינו אתכם אבל לא הספקתם לקרוא כמו שצריך ייעלמו. למה? כי צוקרברג.

שיטת פייסבוק: לייקים כפוטנציאל רווח שיטת פייסבוק: לייקים כפוטנציאל רווח שיטת פייסבוק: לייקים כפוטנציאל רווח

7. למה אני לא יכול לדעת מי מחק אותי?

זה אולי קצת ילדותי ומטופש לרצות לדעת מי מחק אתכם בפייסבוק - אבל חשוב לזכור שא. כולנו לפעמים חוטאים בילדותיות וב. הרבה מאוד ממשתמשי פייסבוק הם קטינים. ואם מישהו מחק אותם, הוגן שיוכלו לדעת. אבל פייסבוק לא מגלה. הסיבה שלה פשוטה: היא לא רוצה לעורר רגשות שליליים בפוטנציה. קצת מתנשא לטעמי; הרשת החברתית צריכה לתת לאנשים את המידע שהם מבקשים ולהניח שהם ידעו להסתדר איתו.

8. מי הרשה לך להוסיף אותי לקבוצה הזאת?

כאן אנחנו נכנסים לזירה מעצבנת באמת: כל אחד יכול להוסיף אתכם לכל קבוצה - מה שאומר שפוסטים ממנה יופיע לכם בפיד, על חשבון דברים שאשכרה הייתם רוצים שיופיעו. חברות מסחריות, קבוצות משעממות, קבוצות פעולה פוליטיות או עמודים כמו "התינוק הכי חמוד: הצביעו והשפיעו" יכולים להשתלט לכם על הפיד בלי לשאול.

גם מותגים יכולים לשלוט לכם בפיד, צילום מסך: Facebook גם מותגים יכולים לשלוט לכם בפיד | צילום מסך: Facebook גם מותגים יכולים לשלוט לכם בפיד, צילום מסך: Facebook

9. הלייק של האפליקציה שקופץ בטעות

כן, הרשת החברתית הוסיפה יכולת להציג אייקון לייק גם באפליקציית פייסבוק מסנג'ר (הידוע גם בתור פייסנג'ר). אני מניח שיש לזה שימוש כלשהו, לאנשים שמבחינתמה ם לייק הוא מילה לגיטימית במהלך שיחה. אבל למה, בשם כל מה שקדוש, מיקמה פייסבוק את אייקון הלייק בתור כפתור שממוקם בפינה הימנית העליונה, כל כך קרוב להיכן שנמצא כפתור המחיקה במקלדת הסמארטפון? כולנו מקלידים במהירות ולא פעם צריכים לתקן באמצעות בקספייס - מה שגורם לכך שאנחנו עושים לייק-פייסנג'ר בטעות. מעצבן במיוחד במהלך מריבה עם בני זוג, שיחת נפש או ניחום חבר מדוכא.

הודעת פייסבוק לפיה חובה להתקין את פייסבוק מסנג הודעת פייסבוק לפיה חובה להתקין את פייסבוק מסנג'ר כדי להתכתב עם חברים במובייל הודעת פייסבוק לפיה חובה להתקין את פייסבוק מסנג

10. אפס שליטה בפיד

הפיד שלכם הוא ממש לא שלכם: בעבר, היה קל בהרבה לסדר אותו ולהחליט מה יוצג והיכן. זוכרים את ימי ראשית פייסבוק, כשיכולתם גם לעצב את המיקום של כל אלמנט בעמוד הפרופיל שלכם? כיום ההחלטה בידי הוד מעלתו, הקיסר צוקרברג הראשון. זה אולי פשוט יותר טכנית מבחינת הרשת החברתית, אבל מה רע בלתת קצת כוח למשתמשים? למה כל האפשרויות הן הצגת "סיפורים מובילים" (להגדרת פייסבוק, לא להגדרתכם) או "סיפורים אחרונים"?

תגיות

16 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

14.
והנה עוד כמה דברים מעצבנים:
חרף רכישת ווטסאפ על ידי פייסבוק- אין ביניהם חיבור ממשקים. למה אני לא יכולה לעשות שיתוף לחברי ווטסאפ מתוך הפייסבוק (בפוסטים פומביים למשל)? ובענין השיתוף- למה מתוך האפליקציה אי אפשר לעשות שיתוף למשתמש בהודעה פרטית ? ( רק לשתף על הקיר שלו- דבר שנוא למדי). בנוסף- סופר מעצבנת ההפרדה בין תיבת הדואר לחברים לבין ה- others (שרבים כל כך לא מכירים וחבל). מילא יש לכך נגישות בדסקטופ, אבל באפליקציה אין לכך שום נגישות (רק להיכנס דרך הדפדפן) וזה סופר מעצבן ומסורבל . אם פייסבוק ניסתה פעם למנף את זה לכדי רווח (תשלום להודעות של אלו שאינם חברים שלך), אז לא נראה לי שזה עבד ואפשר לשחרר את המגבלה הזו או לפחות לאפשר לי להחליט. אה- וכמובן- שסוגרים את הדף הכי מעניין שהיה אי פעם בפייסבוק ישראל . גם אם נהגו שלא קשורה- אפשר היה לנהוג אחרת ולא להסיר את הדף . ממש ביאס אותי (אבל שאלו יהיו הצרות). ..
נטע , רמת גן  |  25.01.15
לכל התגובות