אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שלומי פוגל ומשפחת שמלצר יתמודדו על המכרז להפעלת הנמלים החדשים צילום: מיכאל קרמר

שלומי פוגל ומשפחת שמלצר יתמודדו על המכרז להפעלת הנמלים החדשים

חברת גולדבונד שבשליטתם חתמה על מזכר הבנות עם יורוגייט הגרמנית במטרה להגיש הצעה משותפת למכרז הלאומי

24.01.2015, 21:26 | ליאור גוטמן

חברת גולדבונד, שבשליטת שלומי פוגל ומשפחת שמלצר, חתמה בימים האחרונים על מזכר הבנות מול חברת יורוגייט הגרמנית (EUROGATE) במטרה להגיש הצעה משותפת למכרז הלאומי להפעלת אחד משני הנמלים החדשים שמוקמים בישראל - האחד באשדוד והשני בחיפה. יורוגייט היא אחת מארבע החברות הזרות שהביעו התעניינות במכרז, כאשר התאריך האחרון להגשת הצעה משותפת הוא 19 בפברואר, אז יסתיים שלב המיון המוקדם (PQ) במכרז שלאחריו יתבקשו המתמודדים להעמיד הצעה כספית

קראו עוד בכלכליסט

גולדבונד מחזיקה בכ-20% במספנות ישראל, כאשר פוגל עצמו שותף גם בחברת ההפעלה של נמל אילת. במסגרת מכרז ההפעלה תאלץ קבוצת גולדבונד-יורוגייט להביס את חברת TIL מהולנד (שבבעלות MSC, אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם); את חברת ICTSI הפיליפינית, שמפעילה מסופי מכולות ברחבי העולם ואת קבוצת SIPG הסינית (Shanghai International Port Group), אחת החברות המובילות התחום במזרח הרחוק. יורוגייט עצמה מפעילה על פי הדיווחים כ-13 מסופי מכולות באירופה, אפריקה ורוסיה והיא מעסיקה כ-8,000 עובדים.

טקס הנחת אבן הפינה בנמל אשדוד החדש, צילום: ליאור גוטמן טקס הנחת אבן הפינה בנמל אשדוד החדש | צילום: ליאור גוטמן טקס הנחת אבן הפינה בנמל אשדוד החדש, צילום: ליאור גוטמן

לפי פרסומי חברת נמלי ישראל, שמרכזת את המכרזים, המפעיל הבינלאומי שיבחר יידרש "לתכנן, לממן ולהקים את השטח התפעולי, כולל השלמת מערכות תשתית שונות (Service Infrastructure) כגון: חשמל, מים, תקשורת וכן הקמת מבנים תפעוליים שונים (Superstructure). כמו כן, אחראי המפעיל לרכש ולהתקנת הציוד התפעולי - מנופים, כלי רכב ייעודיים, מערכות מידע וציוד אחר הנדרש להפעלת נמל", וכל זה בעלות שנאמדת בכמה מיליארדי שקלים לאורך תקופת הזיכיון. מספנות ישראל, שמחזיקה בגולדבונד, בוחנת בשבועות האחרונים הנפקת מניות בהיקף של כ-400 מיליון שקל ולאחרונה זכתה בחוזה של 900 מיליון שקל לאספקת שירותים ימיים.

מחכים לאישור הממונה על ההגבלים

הכוונה לבנות שני נמלים חדשים - אחד בחיפה והשני באשדוד - יצאה לדרכה כהחלטת ממשלה ביוני 2013. מכרזי המדינה פוצלו לשני תתי-מכרזים שונים: הראשון לבניית הנמלים והשני להפעלה שלהם לאורך 25 שנה כמכרז BOT (בנה, הפעל, העבר חזרה למדינה). בספטמבר האחרון נחתם חוזה הבנייה הראשון עם חברת צ'יינה הארבור הסינית, בעלות של כ-3.3 מיליארד שקל. בתחילת ינואר נחתם חוזה הבנייה השני עבור נמל חיפה, שאותו תבנה קבוצת שפיר-אשטרום ובהיקף של כ-4 מיליארד שקל. ומועד פתיחה הלא רשמי של שני הנמלים הוא תחילת העשור הבא. אבן הפינה לנמל אשדוד כבר הונחה והעבודות שם החלו.

מי שיצטרך לאשר את המיזוג הזה הוא הממונה על ההגבלים העסקיים דיוויד גילה. זה אמור לבדוק האם ההחזקות של פוגל הן במספנות ישראל והן בנמל אילת עלולות להגביל אותו בתחום אספקת שירותים ימיים גם בנמל חיפה החדש. על פי החלטת הממשלה, המפעיל הזר יהיה בעל השליטה בנמל החדש, כלומר הוא יחזיק לפחות 51% מחברת ההפעלה. המשמעות היא שגולדבונד עלולה לרכז בידיה שירותי ספנות הן במספנות ישראל והן בחיפה או באשדוד, כאשר פוגל עצמו מוסיף על זה אחזקות בנמל אילת.
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות